Gå till innehåll
lördag 12 april 2025

Rekommendera Poster

Hej! Köpte efter 100-talstimmars letande min drömbåt i helgen. En Fjordling 17 i perfekt originalskick. Var lite tveksam till motorn då den var gammal och mina motorkunskaper minst sagt är bristfälliga. 

Jungfrufärden skulle ske mellan Värmdö och Nynäshamn. Båten gick som en spjut och euforin var därefter. Vid tankbyte nr 1 var den lite trögstartad men gick i gång till slut. Vid tankbyte nr 2 var det ännu svårare och den här gången dog även motorn när jag la i växeln. Därefter är allt ett mörker. Det gick att starta motorn men den dog direkt när växeln lades i. Sjöräddning, uppgivenhet och samtal med tidigare ägare som följd. 

Tydligen hade ägaren missat att informera oss om att det saknades termostater. Motorn hade genomgått stor service (kvitto finns) två veckor innan köpet. Detta bekräftades också av Astons Sjöbodar i Bergshamra: Termostaterna skulle komma 3 veckor senare men det ska tydligen gå att köra båt utan termostater. Nu åkte vi i ganska låg fart (17-21 knop) i ca 2,5 h och tydligen skall inte det vara så bra för motorn. När vi kollade på tändstiften var de 3 tändstiften på styrbordssida helt igensotade. Nu står båten i väntan på termostaterna. Snälla, kan någon försöka räta ut mina frågetecken? Kan det verkligen vara så att termostaterna är lösningen på problemet? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saknas termosteterna blir det inget tryck i kylsystemet, så är det iallafall på Yamaha av samma årsmodell. Hade det rört sig om överhettning så borde motorn larmat? Sotiga stift bör väl rimligen inte ha med detta att göra. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar! Nja. Inget larm (vad vi märkte). Stiften var helt nya innan avfärd. Därför som jag nämnde dem. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...