Cam72 64 Postad 4 Oktober , 2017 Hej jag efterlyser funktionen djup och vattentemperatur i vår Orrskär. idag har jag en garmin 525 tyvärr går inte denna modell att komplettera med givare för detta, så jag söker således ett instrument som kan ersätta platsen där mitt gamla (1984 årsmodell) ekolod sitter gissar att hålet är ca 80mm, annars går ju det att modifiera. Inga problem med genomskrovsgivare då jag tänkte demontera logg propellern och ersätta detta hål med givare. Jag har googlat men inte hittat något. tar tacksamt emot tips och idéer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 6 Oktober , 2017 Hej igen verkligen ingen som har tips på instrument med temp och djup? Tycker mig sett detta då jag letat begagnad båtar . tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 222 Postad 6 Oktober , 2017 Det klart det finns! Tex Lowrance har detta. Ett alternativ är att skaffa ett biligt ekolod och ha en separat temperatursensor med en display om man vill ha koll på vattentemperaturen (ytvattnet), finns säkert billigt på Ebay etc. Är det för fiske du är intresserad av temperaturen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 6 Oktober , 2017 Instrumentet du har är väl rätt gammalt? Jag har inte sett att det finns sådana eller liknande idag. Jag hade satsat (vilket jag gjort..) på ett modernare instrument, ja nu är det redan omodernt, köpte våren 2005 en Garmin 52 dv med eklodsgivare. Detta är ju betydligt större och "fyrkantigt" och passar ju naturligtvis inte i ditt hål i panelen. -Jag tycker att det är en fördel att kunna se bottenkurvan på ett ekolod, man ser om det grundar upp eller blir djupare, instrument som i siffror eller som ditt, en lysande/blinkande sektor i en ring är ju, tycker jag, svårare att tyda vid en snabb blick. Minns -60 och -70 talens roterande ekolod, tror de hette "Seafarer" eller liknande, dessa var ju "High-Tech" på den tiden... Hade man ett sådant och även en 27MHz komradio ombord då, hade man hög status på bryggan, där var en kille som hade koll på de senaste tekniska landvinningarna... Garminen jag köpte är ju ett kombinationsinstrument med även GPS/Plotter och efter komplettering även AIS, men det finns ju liknande instrument som bara är ekolod och kostar då betydligt mindre, men små runda ekolodsinstrument var det nog längsedan jag såg i nån butik eller katalog. Fela mig om jag har rätt. Kanske du kan fylla upp hålet med en roderlägesindikator, instrumenten till dessa är 52 eller 80 mm i diameter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Oktober , 2017 2 timmar sedan, per_62 säger: Det klart det finns! Tex Lowrance har detta. Hua, den var inte billig! Borde gå att få plats med någon Lowrance Hook el likna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 6 Oktober , 2017 (redigerade) Klart man hänger med i teknikens frammarsch ala 1980-talet faktum är att det gamla instrumentet fungerar, man kan till och med se vilken typ av botten som råder under båten, kan inte varit billigt på den tiden. det får kanske bli en rund marinstereo i hålet och en ny plotter, Men jag har lite svårt att göra mig av med 525an då den fungerar väldigt bra. Hmm jag måste fundera på detta. kan hålla med dig Georg om att det finns fördelar med att se bottenkurvan, det finns ju ekolod med tempgivare för ganska små pengar är dessa ok eller ska man satsa på dyrare. Redigerad 6 Oktober , 2017 av Cam72 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser