Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
per_62

Planerade vinterjobb 2017-2018

Rekommendera Poster

Årets båtsäsong är på väg att ta slut och tänker ni hitta på något vinterjobb som bör vara klart till nästa säsong?

Passa på att dela med er av era planer så kanske det inspirerar någon annan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elsystemet ska ses över, speciellt kring Startbatteri och motor.

En startknapp istället för startnyckel står högt upp på listan.

LED-lampor och dimmer i ruffen ska installeras.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Framförallt de jobben som inte blev klara förra vintern ;)

En påbörjad renovering av pentryt. Byta gasolköket mot ett med ugn - utan kardanupphängning. Avsaknaden av ugn var en starkt bidragande orsak till att jag bytte båt. Gasolkylen åker ut, även om den är helt fantastik till sin konstruktion så passar den inte mig som har gott om solkraft och vill ha kylen gående från maj tom september. Flaskan är på 10kg och varar ett tag men tar slut när man minst anar det. Plats för en extra flaska finns inte. Förra ägaren seglade helger och semester och räckte flaskan hela säsongen men jag använder båten på ett annat sätt, periodvis är jag ute varenda eftermiddag och då ska det finns smör, ost och sill ombord.

 

Sen har vi den olyckliga varmvattenberedaren som det inte finns plats för. Jo i maskinrummet, akter om motorn. Men dit kommer den inte utan att motorn lyfts ut. Men nu har jag kommit på att den går i batteristuven, om jag plockar ut mina AGM och sätter in LiFePO4. Känns lite fel att plocka ut fungerande AGM men ibland får man offra sig samtidigt som jag får AGM till start och ankarspel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2017-10-04 vid 15:05 skrev per_62:

En startknapp istället för startnyckel står högt upp på listan

Du kan ju ha som jag, en tryckknapp som hänger i en sladd! Där har jag också ett jobb. Hela styrpiedestalen ska ur och hem för slipning/oljning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mastodontjobb. Renskrapning av botten och epoxybehandling. Har börjat med att ta bort bottenfärgen, snart klart. Lefant  paintremover is the shit, Utan den produkten hade det varit nästa kört att göra det själv.

Slipning påbörjad. När det är klart får båten åka till sin vinteruppläggning, står på garageuppfarten nu.

Varför då göra detta skitjobb, finns ingen böldbest. Jo vid bottentvätt direkt efter upptagning så åkte stora sjok av botten färgen bort, blir ju några lager färg genom åren. Så det var lika bra att göra det ordentligt. Epoxyn kommer på i vår

 

Nästa jobb är att byta knutkors i drevet då den inre är soppslut. Också ett eländesjobb då jag inte vill dela på överhuset till drevet som man egentligen ska göra för att frilägga inre knuten. Men med lite specialtillverkade mothåll och en rejäl avdragare så löste det sig, trots att många säger att det går inte. Drevet får vila sig i garaget den här vintern och kommer på plats i vår med nya bälgar.

 

Blev som sagt liiite merjobb än vad jag räknat med. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga jätteprojekt under vintern då vi valde att blästra båten via båtklubbens försorg så det blir att lägga på epoxy till våren. Där går det en slant...:(

 

Annars är det sedavnliga tvätt,oljebyte i motor och drev. filterbyte. kapelltvätt,

Ska montera en 4G antennmast till våren på .targabågen.

 

Har ett litet oroväckande oljeläckage i nedre huset på drevet som jag lagade med kemisk metall i våras, Nu såg jag att det hade lossnat. Gör om, gör rätt!

 

Ska försöka hinna med och måla drevet med Lion Protect Nano Prop & Drive. Blir en tuff vår...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget större på gång. 

 

Detta är första gången för oss med en båt som har septitank med saltvattenspolning. När vi nu tog upp båten tyckte att det luktade septi om hela båten (som inte är så stor) Efter lite läsning har jag fått till mig att det är saltvattnet som ligger kvar i slagarna som luktar illa, vilket iofs va bra :)

Nu har jag installerat en sådan här https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/vattenrening-filter/toalett-kem/spolvattenskit-ll och hoppas att det kommer att fixa problemet kommande säsonger.

Annars är det service med alla filter som är gjort. Även dags för impeller. Vanligt rengöring med vaxning. Ska bli kul att se hur det keramiska behandlingen jag gjorde förra vintern har hållit sig.

Sugen på en större plotter är man ju, den automatiska trimplansjusteringen hade också varit rolig inför nästa säsong. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2017-10-05 vid 14:11 skrev SeaMaster560wa:

Nu har jag installerat en sådan här https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/vattenrening-filter/toalett-kem/spolvattenskit-ll och hoppas att det kommer att fixa problemet kommande säsonger.

Intressant, någon mer som har erfarenhet av denna? Jag som vanligen seglar i dricksvatten tycker det luktar apa om toaletten när man är i saltvatten så funkar det är det underbart.

 

Kolla för säkerhetsskull att inte tanken läcker, rostfria tanker gör ofta detta med tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2017-10-05 vid 14:47 skrev bhemac:

Intressant, någon mer som har erfarenhet av denna? Jag som vanligen seglar i dricksvatten tycker det luktar apa om toaletten när man är i saltvatten så funkar det är det underbart.

 

Kolla för säkerhetsskull att inte tanken läcker, rostfria tanker gör ofta detta med tiden.

Har kollat alla anslutningar o allt ser perfekt ut, båten är från 2014 så det bör inte vara något problem. Tanken är i plast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte (låta) svetsa om räcket fram, komplettera med hajfenor så att jag har två saker att hålla i vid ombordstigning + omklädning av dynor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Eftersom jag inte kan köra båt sitter jag och funderar på en bogpropp installation men vet inte om det är att ta vatten över huvudet? Samt om det blir en kall vår kommer plastjobben inte kunna utföras i tillräckligt tidigt skede för sjösättning då båten står utomhus, om man nu inte löser detta med att bygga in området kring jobbet och kör värmefläktar... 

Annars ska växel och gasvajern bytas samt avgaskröken som spruckit.

 

jaja får suga på karamellen lite innan beslut tas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har i dagsläget 20 punkter på min vinterlista. Antalet brukar öka under året. 

Vet att jag inte kommer hinna eller ha råd med alla och en del ligger kvar på listan från tidigare år. 

Ett litet utdrag:

Fixa nya stopp på ankarspelets lina, fixa några sömmar på kapellet, några olika grejer med elsystemet, några nya el-uttag, nytt antenn-uttag till TVn, fixa tillfällig lösning med diod till startbatteriet (nämnt i annan tråd), installera fjärr till bogpropp, täta inkopplingen till min extra värmefläkt, laga fästet till VHF-antennen som gick sönder vid täckningen, bygga nytt bord (tveksamt om jag ger mig på det i år) etc.

Men jag tycker de flesta grejerna på listan är kul att jobba med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2017-10-19 vid 07:56 skrev Cam72:

om det blir en kall vår kommer plastjobben inte kunna utföras i tillräckligt tidigt skede

Inga problem om det inte väldigt kallt. Värm med fläkt, när polyestern börjat härda så håller den värmen själv.

Thallatha har några inspirerande bilder på hur man tillfälligt isolerar sin båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2017-10-04 vid 15:24 skrev bhemac:

Du kan ju ha som jag, en tryckknapp som hänger i en sladd! Där har jag också ett jobb. Hela styrpiedestalen ska ur och hem för slipning/oljning.

 

Ifjol körde jag med en vippbrytare för 'tändläge' och en knapp för start. Båda hängande i sina trådar under instrumentbrädan :)

 

Kommer troligen att göra om i Fidran så att strömlåset flyttar in i ruffen och lämnar plats för systemet med två brytare på utsidan.

Startknapp alltså, och en riktig brytare för stoppknappen. När motorn ska igång kan man nog stå och hålla in en knapp, men när den ska av vill jag inte stå och hålla länge på knappen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De jobb jag planerar inför nästa säsong är:

  • Flexiteek/Isiteek på badbryggan.
  • Duschmunstycke med sjövatten vid diskhon så att vi kan stå inne och diska.

Behöver även titta på ett eventuellt läckage av olja från slangen i motorrummet som går till ena trimplanet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ca 50 punkter i en välprioriterad lista, får se hur långt jag kommer och hur långt pengarna räcker. De lite mer intressanta är:

  • 30m led lister skall upp för att förbättra belysningen
  • Några speciallösningar för att få en större soldäck bak
  • Ny (förhoppningsvis tystare) pentrypump med tillbehör
  • Akterpropeller
     

@Promod: Ja la Flexiteek förra året, brukar vara rätt uppbokat att få sina delar byggda så va ute i riktigt god tid.

Redigerad av Brunan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en lista som var lång men redan kortats rejält.

 

Lyft upp båten i början av oktober. Har sedan dess hunnit lyfta motorn och göra om motorbädden för att få dit de större och grövre originaltassarna, återställa och återmontera allt igen. (http://www.nbmarine.se, "Dagbok")

 

Men på schemat nu står

- polering/vaxning (brukar göra det på hösten)

- Byta PC:n till en modernare, från XP till W10 samt skärmen till en metallkapslad HD-skärm på 15,6" istället för den gamla 13" 4:3. Innebär också att få upp en HDMI-kabel genom halva båten....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första säsongen med egen seglbåt är över och önskelistan är lång...

- Installera Elmätare

- Nytt startrelä

- Startknapp för maskin "lokalt" nere vid motorn (underlättar avluftning m.m., man kan alltså starta motorn själv när det passar)

- Några nya USB- och 230V-uttag

- Bygga en RaspberryPi-dator för temperaturövervakning av motorn (har bara oljetryck- och kylvattentemp-vakt nu)

- Nya knapar på masten (fallen är idag neddragna i sittbrunnen, vi vill gärna få bort lite tampar) Vi har rullgenua/-stor så vi rör ju bara fallen två gånger per säsong

- LED-lampor till lanternor

- TV-antenn skall installeras

- Belysning fördäck (strålkastare i masten)

- Foot-lights i sittbrunnen

- Översyn av 12V-elsystemet, lite rensa

- Installation av Flexiteek i sittbrunnen

- Nya klaffar till bordet i sittbrunnen (de gamla ser för j%#iga ut)

- En del gelcoat-skador

- Nytt sittbrunnskapell och sprayhood (vi hade bara sprayhood, som dock var bra gammal)

 

Har säkert glömt en del, men vi lär nog inte hinna med allt ändå innan sjösättning :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag vara tråkig och säga att du inte kan byta lamporna i lanternor till led. Dels är de inte godkända längre, men det har också praktiska konsekvenser. Lampan i dina lanternor är speciell, och har en vertikal glödtråd som gör att vinklarna på ljuskäglan blir exakta eller framförallt distinkta. Om du klabbar ditt ledlampor så kommer du nog t ex att visa både rött och grönt sken över en stor vinkel. Det kan också göra att ljuintensiteten varierar lite med vinkel på ett sätt som kan förvirra medtrafikanter. Biltema har ledlanternor som sägs vara bra. Annars kanske du köra med dina gamla lanternor och lampor, det är oftast inte så  många timmar man går i mörker en säsong. Lutar själv åt det eftersom det ändå kostar en del med led-lanternor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2017-11-01 vid 07:05 skrev AndW:

Annars kanske du köra med dina gamla lanternor och lampor, det är oftast inte så  många timmar man går i mörker en säsong. Lutar själv åt det eftersom det ändå kostar en del med led-lanternor.

Sant. På min båt sitter en Biltema kombi-led i fören. Anledningen till det var att glödlampan i den gamla gick sönder vid en mörk hemsegling när man väldigt gärna vill ha fungerande lanternor.

Med en riktig LED-lanterna behöver man inte fundera på över laglighet, strömförbrukning eller livslängd. Kostar lite, men vad fasen det är ju till båten!

 

PS tänkte på det  i år, vad bra båtar med riktiga lanternor syns!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag själv varit med om en incident på natten där jag undrat ”ser han mig, nej han ser mig inte, vad är det för båt, går han höger går han vänster, shit det är en mycket större båt än vi trodde som går jättefort” så slösar jag hellre extra på batteriet än riskerar att synas dåligt.

 

edit: detta menat som ett argument för att köra ledlanterna eller glödlampslanterna, inte led-i-glödlampslanterna.

 

Var inte meningen att kapa tråden med detta om led, så jag fortsätter på trådens huvudämne: 

 

Själv tänkte jag försöka bygga om elcentralerna i min maxi 77 så de blir petsäkra i vinter. Samt lite gelcoatsspacklande, även om det är svårt att hitta en tidpunkt med bra väder då man inte hellre har båten i sjön.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2017-10-19 vid 09:34 skrev bhemac:

Inga problem om det inte väldigt kallt. Värm med fläkt, när polyestern börjat härda så håller den värmen själv.

Thallatha har några inspirerande bilder på hur man tillfälligt isolerar sin båt.

 

Om dom är så inspirerande vet jag inte. Fast...................

Min filosofi är att det som jag gör på min egen båt får inte se värre ut än skepparn.

 

59f9b16801b2b_IsoleratBB.jpg.4a69636874befbe76942cad8069cd83c.jpg

 

Så nu kan ni ana hur bedrövlig jag ser ut.:P

De stora problemet uppstår när jag varit hos barberaren och klippt hår och skägg - då kan jag inte göra några båtjobb på minst en månad - så stor är inte min hantverksskicklighet. ;)

Skulle börja renovera och limma isolering mot skrovsidorna. Den dan jag skulle börja blev det helt plötsligt 15 minusgrader. Dagen efter att jag lagt på 10 och på vissa ställen 15 cm betongtäckningsmatta, var skrovsidorna så pass varma att jag kunde börja limma.

 

59f9b2ade2013_Torktunnel(1).jpg.1a483fe6dd061c26933dd03ad2c61baf.jpg

 

Stod inne i en tempererad (plus 10 grader) hall en vinter. Skulle åtgärda en böldpestskada på kölen på min Storfidra. Byggde en tunnel ängs kölen. En värmefläkt på 1000+1000 Watt - nedkopplad till 400W, i ena änden av tunnel och en avfuktare i andra änden. 

 

Hade det varit utomhus hade jag laggt på isolering.

Fick köra med värmefläktar lokalt för varvsägaren - utan extra kostnad. Om det var hans värmefläktar eller mina som höll upp värmen i lokalen, tyckte han inte spelade nån roll.

Det går att göra många mindre jobb genom att begränsa den volym man måste värma. Kostnaden får man ju ställa i relation till den tidsbesparing man gör genom att man kan göra jobbet, under perioder när man kanske har lite bättre tid än på våren/försommaren

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lyfte ur motorn i slutet av september för att byta gummikuddarna 6 ST en var hel alla satt fast och fick demonteras med smärre våld en fick jag borra ur från plattjärnet i skrovet .

Jag ska även byta knutkorset mellan motor och drev ! Bra att jag kollade för det var i 3 delar 😐 

Ja en allmän översyn av motor , byter cutless lagret och axeltätningen .

Ombyggnad av rodret , jag vill ha det droppformad / vingformad m det finns lite att göra 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2017-10-04 vid 15:21 skrev bhemac:

Framförallt de jobben som inte blev klara förra vintern ;)

 

 

Så har jag tänkt i många år, men så dyker det alltid upp några nya tankar, vars projekt hamnar överst på prioriteringslistan.

Förra vinter gjorde jag nästan ingenting på båten, mer än installerade ett ankarspel och monterade en kättingbox.

Denna vinter skall jag inte hitta på några nya projekt, utan bara göra färdig alla eftersläpande arbete.

Trot den som vill..............................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2017-11-01 vid 07:05 skrev AndW:

Nu ska jag vara tråkig och säga att du inte kan byta lamporna i lanternor till led. Dels är de inte godkända längre, men det har också praktiska konsekvenser. Lampan i dina lanternor är speciell, och har en vertikal glödtråd som gör att vinklarna på ljuskäglan blir exakta eller framförallt distinkta. Om du klabbar ditt ledlampor så kommer du nog t ex att visa både rött och grönt sken över en stor vinkel. Det kan också göra att ljuintensiteten varierar lite med vinkel på ett sätt som kan förvirra medtrafikanter. Biltema har ledlanternor som sägs vara bra. Annars kanske du köra med dina gamla lanternor och lampor, det är oftast inte så  många timmar man går i mörker en säsong. Lutar själv åt det eftersom det ändå kostar en del med led-lanternor.

 

Det står på listan, med detta sagt är saken ännu "under utredning". Har till akterlanternan (har jag för mig) eller om det var till "running lights" i masten (bägge vita, inga sektorer att tänka på) köpt LED-lampa från Båtsystem (tror det var denna https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/belysning-inredning/led-smd-dioder/batsystem-lanternlampa-led).

 

Främst hade jag tänkt att byta de svårt åtkomliga lamporna, ankarlanternan samt "running light"... upptäckte denna säsongen njutningen av att ligga på svaj så nästa säsong kommer ankarlanternan gå varm... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2017-11-01 vid 11:49 skrev Thallatha:

 

59f9b16801b2b_IsoleratBB.jpg.4a69636874befbe76942cad8069cd83c.jpg

 

 

En bild säger mer än 1000 ord. Om båtägaren. Inget är omöjligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer min vinterlista:

 

Byter ut hela stående och löpande riggen. (Byter från vajerfall till linfall)

Nya segel.

Nya fallvinchar

Nya falltrissor

Montera rodkick

Byta furlexlinan till rullfocken

Montera ny vattentanksmätare

Montera fjärravstängning till gasolflaska

Montera hyllnät på hyllorna i akterruff och förpik

Lacka om trädetaljer i sittbrunn

Redigerad av CaptainKongo
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har börjat få ordning på det mesta som berör seglingen, allt sitter äntligen där det ska och fungerar. Vad jag har kvar är att bygga om uthalet till storseglet, så det blir nog av - i så fall blir det en kaskad 1:8-utväxlad (minst) samt shock-cord som drar tillbaka och sträcker ut allt när man släpper på uthalet. 

 

Jag vill också börja snygga till elinstallationerna och inredningen. Den var ursprungligen oljad, och jag tänker gå över den bit för bit och lacka den snyggt. 

 

Jag behöver se över delar av elinstallationerna också. Den består idag av delvis tillsnyggat/ombyggt samt skavat, och jag är inte helt nöjd...

 

Byta bränsleslangen till motorn, samt isolera motorrummet också. Kanske. Vi får se...

 

+ det vanliga vår-fixet, såklart... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...