Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Kvinnornasman

vinterkonservering

Rekommendera Poster

Hej! 

Då var det snart dags att ta upp båten, eftersom detta är första säsong med båt så är allt gällande underhåll på maskin ganska nytt för mig. 

Just nu så håller jag på att byta ut glykolen i det interna kylsystemet. Jag har en b23 motor med 270 drev. 

Som jag har förstått det så är det bra att byta olja innan vinter för att oljan kan innehålla ämnen efter en säsong som fräter på motorn. Jag har ingen aning om vad det har varit för olja i men går det bra att tömma och hälla på en helt ny? eller kommer det fortfarande ligga lite olja kvar i systemet? Och i så fall, vad ska man ha för olja? 

När det kommer till oljan i drevet, bör detta också bytas eller skall man bara kontrollera så att det inte har kommit in något vatten? 

Jag har googlat runt en del angående detta med att köra glykol genom kylsystemet. 

Jag har sett att vissa skruvar loss slangen innan motorn och gör en glykolblandning där igenom. Men i min värld så känns det som man då bara har täckt ena delen, alltså själva motorn. 

Stämmer det att kylvattnet (sjövatten) tas in genom drevet, kyler drevet och sen även pumpas in för att kyla motorn för att sedan pumpas ut ihop med avgaserna ut från drevet? för i så fall så är det väl enklare att orda en större hink och sätta under drevet så man gör igenom hela systemet? 

sedan hade förra ägaren även satt dit en extra skovgenomföring till kylningen. Skall jag stänga denna under tiden jag kör glykol för annars kommer det väl stå och suga luft. 

Jag förstår om det kanske att mina frågor inte är helt glasklara men gör ett försök och hoppas att någon har tålamod med mig ;) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägg: 

Har nu googlat lite till och hittat två källor på att det räcker med att ansluta en slang innanför drevet och spola rent motorn för att sedan tillsätta glykol. Så då tolkar jag det som att vattnet från där man kopplar i slangen och ner till intaget för sjövatten på drevet rinner ut av sig självt? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...