BSven 469 Postad 4 Oktober , 2017 Jag har en Jabsko pumptoalett, en rostfri septiktank och en trevägsventil. Båten är liten och utrymmet trångt. Jag vill kunna tömma toaletten i antingen septiktanken eller utombords (trevägsventilen) men även kunna nödtömma tanken utombords. Helst skall det bara göras ett utloppshål i skrovet (och ett för spolvattenintag). Hur skall jag bäst koppla ihop dessa delar? Tanken blir skottmonterad över vattenlinjen/toan. Om jag kopplar toan till tanken och tanken till en T-ventil som går till antingen däckstömning eller utombords så passerar alla fekalier tanken. Risken är att det så sällan blir tömning utombords att slangen/ventilen sätts igen. Kloka tankar önskas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 4 Oktober , 2017 Från Toan direkt till tanken och sedan från tanken till trevägsventilen. Den ena går sedan till utloppet i skrivet och den andra till däckstömningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 4 Oktober , 2017 Det finns mycket att säga om detta. Ligger tanken även högre än toastolen? Isåfall kan det bli problem med återflöde från tanken till toalettskålen, det är ju inte alltid som den så kallade jokerventilen i pumpens utlopp håller tätt. Trevägsventil, inte T-koppling, hade jag nog kopplat efter tanken, med en anslutning till sugtömning på däck, och den andra anslutningen via membranpump till den numera olagliga "nödtömningen". Här hade jag dessutom installerat en elektrisk pump med dold strömbrytare, så att man kan nödtömma diskret under gång, ute på internationellt vatten då förstås. Läs gärna mina förtvivlade "rapporter från sugtömningsanläggningar" som finns i minst två olika trådar här på forumet, så förstår du varför man skall ha en nödtömning. Men om nu tanken ligger högre än det omgivande havet kanske man inte behöver någon pump. Tänk också på att du måste ha en ordentlig avluftning till septiktanken. Detta var mina funderingar, säkerligen fyller de andra forumdeltagarna på, diskussioner om detta ämne brukar bli långa och utförliga, vi är bra på att snacka skit, ja fekalier då... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 4 Oktober , 2017 18 minuter sedan, Georg_Ohm säger: Ligger tanken även högre än toastolen? Isåfall kan det bli problem med återflöde från tanken till toalettskålen, det är ju inte alltid som den så kallade jokerventilen i pumpens utlopp håller tätt. Tankens bottennivå ligger högre än toaskålen men om du klickar på länken så ser du att inloppet sitter högst upp på gaveln. Om tanken är full och jag kränger 20 grader så kanske det kan hända. Hur löser man det? Jag hoppas inte behöva någon pump för tömning utan att gravitationen löser det... Citat Tänk också på att du måste ha en ordentlig avluftning till septiktanken. Det sitter en 19mm avluftningsanslutning på tanken. Jag tänkte att jag inte behöver en hävertbrytare på slangen då tanken fungerar som hävertbrytare? Å andra sidan så sitter tanken på andra sidan skottet mot stolen så jag kan använda en hävertbrytare som mjuk skottgenomföring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Oktober , 2017 Helst har man en anslutning från tank till däck och en från tank till havet. Skippa trevägsventilen, det är där det blir stopp. Vill man få ut skiten direkt i havet, öppna bara överbordventilen till havet, har du en skottmonterad tank över vattenlinjen så rinner skiten ut direkt. Tömmer i havet gör man ju bara på internationellt vatten. En högt placerad tank är egentligen inte den bästa lösningen, det rinner tillbaka i toaletten ("reject") i synnerhet om man inte gör som tillverkarna säger och byter jokerventilen varje år. Direkt under tanken ska man helst ha an avstängningsventil på slangen som går till havet. Står det skit ett tag i tanken så sjunker de tyngre delarna och täpper slangen. Kan man så är det mycket bättre att ha en lågt placerad tank som man tömmer med pump eller däckstömning. De som har det så har minst problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 4 Oktober , 2017 Hmmm.... Ja det kanske funkar med gravitationen och självtömning... Men när du inte har någon elektrisk spolpump med kvarn direkt efter toapumpen så vet jag av bitter erfarenhet att fekalier kan vara rätt "kompakta" och fastna där man minst anar det.... Så då kanske min idé med trevägsventilen utesluter sig själv, som bhmac påpekar. Det bästa är ju en elektrisk toalett med kombinerad spol- och tömningspump som då även har en kvarn på utloppet som mal ner fekalier och papper till en högviakös smet. Men du kanske inte har ström tillräckligt ombord för en "elektrisk stol"? Om tanken har tvenne utlopp, kopplas det ena till nödtömningen och det andra till sugtömning på däck. Tänk bara på att nödtömningen måste kunna stängas, annars suger du så småningom upp hela havet i sugtömningen, och det gillar inte vi andra, då vi går på grund.... Annars har jag en "nästan ny" manuellt spolad Jabsco/Par toalettstol med den stora skålen, ståendes i källaren, som du kan få köpa billigt av mig (om du inte redan har en toalettstol) jag bytte för att det blev väldigt trångt i min båt med den stora skålen, dessutom bytte jag till el-toa, då någon i besättningen producerar håra "harlortar" som många gånger fastnat i jokerventilen och inneburit att jag fått rensa densamma flera gånger per säsong, ett skitjobb i ordets alla bemärkelser, som man lätt tröttnar på. Manuella toastolar kan enkelt konverteras till elekriska dito. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 5 Oktober , 2017 Tack för erbjudandet men jag har redan köpt komponenterna i förstainlägget. Ström går väl att ordna men priset avskräcker. Det som är minst av är utrymme. Jag skulle gärna sätta ett utlopp till på tanken typ det här men 20mm funkar ju inte? Jag får prova att göra som föreslaget toa-tank-trevägsventil-ut. Funkar det inte får jag väl komplettera med pumpar. Trevägsventilen är även avstängning till skrovgenomföringen och måste därför sitta direkt på denna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 944 Postad 5 Oktober , 2017 Krångla inte till det. Du riskerar bara fler "proppställen". Om jag förstått rätt så har du idag en toalett med utlopp till tank (Oklart om inloppet är i botten eller längst upp i tanken. Även om anslutningen från toa är i botten på tanken så finns det oftast ett rör inne i tanken som mynnar högst uppe i tanken för att inte få ner hela tanken i toan vid läckageproblem i toapackningarna.) Från tanken går en tömningsslang via en kran till bottengenomföring. (Den tömningen fungera idag.) Den enkla lösningen för däckstämning är då att sätta en T-koppling ovanpå din befintliga bottenkran. Återanslut tanken mot T-kopplingen som tidigare. Montera ytterligare en slang på T-kopplingen som du drar upp till ett tömningsbeslag på däck. Kan det göras enklare? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Oktober , 2017 Den tanken är ju tänkt för att toaletten ska anslutas till det övre intaget. Då blir det mindre "reject" men man pumpar upp mer vatten i tanken. Den nedre anslutningen är ju tänkt att kopplas till överbordventilen och däckstömningen via ett T-rör på slangen. Har man en trevägsventil som överbordventil/däckstömning så kan man trycka igenom däcksanslutningen när det blir stopp, det är bra men helst sätter man en extra ventil direkt under tanken så att förhindrar att de tunga partiklarna sjunker och förorsakar stopp. Alternativet är att koppla toa-trevväggsventil-tank. Det är ju den klassiska kopplingen innan man började med sugtömning. Fördelen är att när man pumpar toan så trycks det som står i slangen upp i tanken. Sugtömningen får man ordna genom att sätta ett dykrör i den övre anslutningen. Eller så får man göra som jag gjorde när jag monterade däckstömning. Det gick inte att få ut tanken från toarummet. Jag borrade ett ca 50mm hål i tanktaket, satt i en gummibussning avsedd för att koppla ihop 40/50 mm avloppsrör. Sen stack jag ned ett plaströr nästan i botten på tanken samt 10 cm slang mellan rör och däcksbeslag. Inte helt enkelt eftersom jag fick borra med förlängning från däck. Men det funkade! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 5 Oktober , 2017 43 minuter sedan, Lintott säger: Krångla inte till det. Du riskerar bara fler "proppställen". Den enkla lösningen för däckstämning är då att sätta en T-koppling ovanpå din befintliga bottenkran. Återanslut tanken mot T-kopplingen som tidigare. Montera ytterligare en slang på T-kopplingen som du drar upp till ett tömningsbeslag på däck. Kan det göras enklare? Det är så jag avser att göra men med trevägsventilen istället för bottenkran och T-koppling. Då sugtömningsslangen sitter på trevägsventilen så borde varje sugtömning förhindra att det "sätter sig" i ventilen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Oktober , 2017 3 timmar sedan, BSven säger: Då sugtömningsslangen sitter på trevägsventilen så borde varje sugtömning förhindra att det "sätter sig" i ventilen? Bara det inte går för lång tid mellan tömningarna, Thallatha brukar ha en bra historia om det problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 5 Oktober , 2017 4 timmar sedan, BSven säger: Det är så jag avser att göra men med trevägsventilen istället för bottenkran och T-koppling. Då sugtömningsslangen sitter på trevägsventilen så borde varje sugtömning förhindra att det "sätter sig" i ventilen? Du kanske redan hittat denna, men om inte så finns här ett antal illustrationer över tänkbara kopplingsalternativ: http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Batteknik/TEK-halltankmaj2014.pdf Jag tror att du kommer att upptäcka att det finns ett samband mellan flexibilitet och komplexitet. Med andra ord: Du behöver köpa fler prylar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Oktober , 2017 Just denna skiss är bra. Stänger man extra ventilen mot toan när man lämnar båten slipper man reject. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 5 Oktober , 2017 Jag tycker man ska tänka sig noga för innan man installerar ett system som innebär att allt går via tanken. Särskilt med tanke på hur dåligt utbyggt nätet av tömningsstationer ännu är och hur dåligt de ofta fungerar. Man bör tänka sig in i hur båten och toaletten kommer att användas i praktiken. Det finns enligt mig situationer då det kan vara acceptabelt (om än olagligt) att spola ut direkt till sjön, men direkt oacceptabelt att tömma en full tank. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 5 Oktober , 2017 1 timme sedan, bhemac säger: Just denna skiss är bra. Stänger man extra ventilen mot toan när man lämnar båten slipper man reject. Har enligt den skissen, dock utan ventilen nedanför T-röret, inga problem. Ventilen på slangen från toan behövs eftersom jokerventilen är opålitlig, och slangen kommer alltid att vara full och har ett avsevärt tryck. Visserligen är slangens volym inte så stor, men även om det bara läcker en halvliter är det oacceptabelt vidrigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 5 Oktober , 2017 2 timmar sedan, speljakt säger: Jag tycker man ska tänka sig noga för innan man installerar ett system som innebär att allt går via tanken. Särskilt med tanke på hur dåligt utbyggt nätet av tömningsstationer ännu är och hur dåligt de ofta fungerar. Man bör tänka sig in i hur båten och toaletten kommer att användas i praktiken. Det finns enligt mig situationer då det kan vara acceptabelt (om än olagligt) att spola ut direkt till sjön, men direkt oacceptabelt att tömma en full tank. Septiktanken är till för gästhamnar och badvikar... Jag kan ju koppla toan till trevägsventilen (som sitter direkt på skrovgenomföringen) och vid behov ställa ventilen så att det går till tanken. Det jag då inte får till är annan tömning än sugtömning utan att göra en skrovgenomföring till...? Om jag kopplar så att allt går till tanken och den är full så behöver jag ju inte tömma hela tanken ut i (internationella) havet utan det räcker ju att tömma så mycket som jag kommer fylla på, eller..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Oktober , 2017 (redigerade) 37 minuter sedan, BSven säger: Det jag då inte får till är annan tömning än sugtömning utan att göra en skrovgenomföring till...? Ventilen du köpt är en bra sort som det nog inte blir stopp i. Hur är den gjord? En trevägsventil med T-kula, med den kan man alla tre möjligheterna, toa-tank, toa-hav eller tank hav. Kan din ventil funka så är det ju helt ok. Redigerad 5 Oktober , 2017 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 5 Oktober , 2017 Dessvärre är det en L-kula. Fördelen med denna är att den kan gängas direkt på skrovgenomföringen och är godkänd som avstängningsventil. Jag hittar ingen T-ventil i komposit överhuvudtaget och finns det så måste jag nog ha ytterligare en ventil som avstängning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Oktober , 2017 1 timme sedan, BSven säger: Dessvärre är det en L-kula. Aj då. Det känns ju inte bra att behöva dubbla bordsgenomföringar under vattnet. Ev kan det gå att tömma tanken ovan vattenytan om det finns tillräcklig fallhöjd annars måste en pump till. Jag har lågt placerad tank och pump men tänker mig ta bort bordsgenomföringen ovan vattenytan. Den ska ju bara används i nödfall så jag får stå ut med skitlukten! Fördelen är att man kan pytsa ut små mängder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 6 Oktober , 2017 12 timmar sedan, trewq säger: Har enligt den skissen, dock utan ventilen nedanför T-röret, inga problem. Vad har du för typ av toalett? Sådan som jag eller en med pump med kniv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 6 Oktober , 2017 36 minuter sedan, BSven säger: Vad har du för typ av toalett? Sådan som jag eller en med pump med kniv? Vanlig, enkel, utan kniv el. liknande. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser