Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
P_Martinsson

Var köper jag limpor och knän bäst och billigast till en Mercruiser 350 MAG MPI -04

Rekommendera Poster

Jag tyckte att Georg_Ohm hade formulerat en rubrik så bra att jag helt fräckt kopierade den.

Hoppas att det är okej..  :P

Precis som rubriken säger, var köper jag limpor och knän bäst och billigast till en Mercruiser 350 MAG MPI -04?

Skall man köra på original, Barr Marine, nåt kinesiskt alternativ, typ HGE eller GLM och var köper man dom bäst och billigast?

Eftersom att jag är när nog helt nollad i ämnet är all info välkommen..  :D

Tack på förhand!

Mvh Pär

Redigerad av P_Martinsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte till HGE i vintras som jag köpte på Hansen Marine. Bra pris och bra passform. Lackeringen kändes tunn så jag slipade lätt och lackade tjockare med motorlack. Återstår att se hur de håller. Min plan är att ta isär efter 5 år och inspektera och byta packningar.

Jag läste på en hel del innan jag köpte och kom fram till att Aluminium och rostfritt verkar skapa problem, att GLM hade mer negativt skrivet om sig än HGE, och att VP orginal och Barr var hiskeligt dyra i jämförelse. 

Enbart baserat på hur passformen kändes så kan jag rekommendera HGE, i övrigt får framtiden utvisa hur bra de är...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret Bobba!

Minns du ungefär prislappen på detta?

Går jag in och kollar så hittar jag två kit, SIEM350KIT och HGEM350KIT, 6995 SEK resp 6245 SEK.

Har sett att usaonline.se säljer BarrMarine komplett för 4 990 kr per sida på Blocket..

https://www.blocket.se/stockholm/Avgaslimpor_BarrMarine___mycket_hog_kvalitet__61007823.htm?ca=23_8&w=3

Utan att egentligen vet något alls så känns väl det som en ganska okej deal, eller?

Mvh Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag nyare VP V6'or (dubbelmontage) och inte Merc. V8 så det är inte direkt jämförbart. Att köpa orginal VP skulle slutat på ca. 30.000:- till mina motorer. Vill minnas att kompletta HGE gick på runt 12' vilket stämmer rätt väl med det du nämner. Barr Marine ska ju vara bra prylar och i ditt fall är det ju inte jättemånga tusenlappar det diffar på...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Både HGE och GLM brukar vara bra. Barr är inte bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle inte rekommendera HGE- limpor. Det verkar som om kvaliteten är ojämn. Vissa har inga problem alls medan andra får problem med läckage mellan limpor och knän. Senaste året har jag reparerat två motorer med HGE-limpor, där läckage har orsakat rost på ventiler och säten, med dålig kompression som följd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, Eld- säger:

Både HGE och GLM brukar vara bra. Barr är inte bättre.

Talar du av egen erfarenhet, eller hur vet du detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag bytte på min v6 2003 i våras och i mitt fall blev det billigare att köpa original från min lokala handlare med 20% mässrabatt.

Har för mig att något av piratalternativen var betydligt dyrare är original till ordinarie pris så kolla runt är mitt tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har redan en dialog med min "hovleverantör", Martin på axmarin.se, runt detta.

Måste bara mäta höjden på mina risers för att han skall kunna lämna pris. Trodde det räckte med serienr på motorn, men just i detta fallet gjorde det tydligen inte det..  :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, P_Martinsson säger:

Talar du av egen erfarenhet, eller hur vet du detta?

Flera vänner och bekanta med erfarenheter som jag pratat med om detta. Bland annat båtmekaniker som sett väldigt många limpor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...