Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Gaidin

AIS-installation

Rekommendera Poster

Snart är det dags att begåva båten med en AIS men jag har lite funderingar som kanske staben av kunskap här kan hjälpa till med.

 

Jag tänker bygga ett litet navigationssystem baserat på en Raspberry Pi och OpenCPN, dit jag vill mappa GPS, AIS och gärna radar.

AISen skall givetvis vara sändande. 

 

Vad behöver jag? Denna vinter skall jag installera en VHF med ny antenn men jag har ännu inte valt antennen, finns det färdiga antenner med splitter som klarar både AIS och VHF i samma kabel eller skall man köpa en splitter separat?

 

Det finns AIS med inbyggd GPS, kan denna GPS skicka NMEA till mitt navigeringssystem så jag slipper en extra GPS-antenn till OpenCPN?

 

Vad är det för AIS som gäller i dag? Hörde något rykte om att True Heading hade ekonomiska problem och eventuellt stod inför en konkurs, stämmer detta och skall man i så fall av garantiskäl välja en annan leverantör? Tanken är att långsegla över hela världen och det vore ju bra om det finns någorlunda tillgång till reservdelar och reparationsmöjligheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en förra året:

Lite uppdatering. I början av sommaren köpte jag en Matsutec HP33A. Den köptes på AliExpress, totalt betalade jag 3714,50 inkl moms och frakt. Lät DHL sköta frakten, det var någon hundralapp dyrare men den kom på 4-5 dagar.

Till att börja med kopplade jag upp den hemma under en period för att testa. Den kopplades till en iMux så att jag fick AIS-info trådlöst till en iPad. Kopplades även till min Simrad Plotter (NMEA0183).

Fungerade perfekt.

Nu sitter den i båten och fungerar fortfarande perfekt, jag ser och syns.

Den inbyggda displayen är bra, ofta när jag ligger still så är AISen på men plottern avstängd. 

Det finns sju olika displaylayouter, kan vis tex kurs, fart, pos mm. Man kan lägga in 10000 waypoints och 100 rutter, man kan alltså föra över direkt från plottern. Dessutom finns en MOB knapp.

Det bästa av allt är att man kan enkelt stänga av sändningen när man inte vill visa var man är.

Strömförbrukningen ligger på ca 0,2A

 

Det skrev jag förra året och det gäller fortfarande. De säljs även i Sverige, lite dyrare. Det följer med en GPS-antenn som jag satte på däck. Som VHF antenn använder jag den jag hade i masttoppen.

Till VHFen har jag en Shakespeare Galaxy 5225. Den är 2,4m lång och sitter i pushpiten. En riktigt bra antenn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trueheading AIS transponder har diagnostik program, koppla USB porten till PC via USB sladd.. Såg inte bra ut så bytte antenn och kabel och det blev sedan bra värden. VHF antennen går in i AIS, sedan vidare från AIS output port till VHF in, så det är splitter i AIS.

Separat GPS puck, följde med.

 

Du kan ha flera GPS puckar, en till varje apparat. Skulle jag köpa VHF skulle jag överväga en med inbyggd GPS puck.

 

"VHF:n bör ha en egen gps-antenn. Då är den inte beroende av att andra system är påslagna/fungerar för att kunna skicka ut nödanrop med korrekt position."

Ett annat alternativ är, om du har Raymarine tex, och deras SeaTalk nätverk, att du tar GPS signalen från plottern (inbyggd i de flesta nya) och får in i nätverket, sen kan den användas av flera enheter. Du får också integrering av VHF till plotter. Men smart att plotter måste vara på för att du ska kunna skicka DSC nödanrop från VHF:en?

 

Garmins grejor möjliggör då att du kan trycka på en båt i plottern och den ringer upp den på VHF. Smidigt.

Tog separat GPS puck även till VHF och skippade integrering, tyckte inte det gav så mycket då vi kör Raymarine.

Det är en djungel, finns många sätt. Fundera på säkerhet och rendundans kanske. Att endast ha en GPS input, är det bäst?

Kolla på multiplexer med, verkar bra:
https://www.marinwebben.se/nmea-omvandlare/multiplexrar/miniplex-3wi
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog en billig GPS-puck med NMEA0183 ut och kopplade till min VHF. Den skulle ha 5V vilket jag hittad i VHFen. Smidigt, slå på VHFen så har den position.

Idag skulle jag ta NMEA från AISen, AISen drar så lite ström så den är på minst lika mycket som VHFen.

Jag har en multiplexer, iMux, med WiFi från http://brookhouseonline.com/imux.htm

Den har fyra NMEA0183 ingångar och två utgångar. Med den så kan jag få upp position, djup, fart, AIS mm i en iPad el likn. 

Man kan få den med en ingång för en enkel GPS puck som går in om huvud GPSen fallerar. 

Numera tar jag i normalfallet GPS från AIS. Då kan plottern vara avstängd och jag har ändå AIS och plotterfunktion i iPaden, det sparar en hel del ström.

Även min radar/plotter får sin position från iMuxen eftersom radarns GPS är sämre.

Men det är ett mera komplicerat system, det enklaste är att koppla AISen till VHFen.

Coolt med funktionen som finns hos en del plotters, att man kan koppla upp et DSC-samtal till en båt genom att klicka på den. Men då måste VHFen ha NMEA2000, det har inte min VHF men den har mistlursfunktion och en fullständig fjärrkontroll i sittbrunnen så det är ganska dyrt att byta för en funktion som jag troligen aldrig kommer ha någon glädje av. Mina kompisar har jag i VHFens "buddylist"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart tänkt med separat GPS-antenn för redundans, det skall jag fundera på.

VHF har jag redan köpt, det blev en Garmin VHF300i och den har NMEA200 och även mistlur, vilket kan vara coolt på Vättern när Visingsöfärjorna kommer för nära :-)

 

Jag är lite skeptisk till "billiga" prylar ombord, hur känns kvaliteten på din AIS Bhemac? Med tanke på priset kan man ju köpa två stycken att ta med för säkerhets skull. Men jag är nog mer inne på en "blackbox" utan display så den enkelt kan gömmas och sedan använda samma display som till det övriga navigeringssystemet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Gaidin säger:

Jag är lite skeptisk till "billiga" prylar ombord, hur känns kvaliteten på din AIS Bhemac?

Jag delar den skeptiska inställningen, åtminstone för viktiga grejer. HP33:an känns väldigt gedigen och fungerar utmärkt. Jag är nyfiken och provar gärna nya grejor. Är jag inte nöjd så har jag många bryggrannar som gärna köper så några pengar förlorar jag inte.

Med sin display tycker jag den är överlägsen de flesta andra transpondrar. Ligger jag för ankar så är den på med larmet satt. Det går att koppla larmet till en separat summer.

Moderna integrerade anläggningar är väldigt smidigt men också känslig, lägger en pryl av så tappar man hela systemet. Därför vill jag gärna ha autonoma enheter som fungerar separat.

AISen fungerar till nöds som plotter. De där viktiga waypointsen för att komma hem ska man ju lägga in.

 

I min båt satt det en utomhushögtalare i handskfacket för att kunna lyssna på radio. Den är nu ommålad och sitter på masten. Kör man mistlur så fungerar den som mikrofon mellan tuten. Väldigt praktisk. Även för att få fördäcksgasten att gör rätt ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...