bhemac 2 859 Postad 2 Oktober , 2017 3 timmar sedan, ArneRadar säger: Det känns som att designen kämpar mot vatten och vind istället för med. En slags visuell dissonans. Jo vi som är uppvuxna förra årtusendet tycker nog ofta så. Man ska dock komma ihåg att det var först på 80/90 talet man börja räkna på skrovens utformning. Det kan dock verka som man mest använt kunskapen att räkna till att skapa så billiga skrov som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 2 Oktober , 2017 (redigerade) Motorbåten i länken liknar Dashew's design och är gissningsvis inspirerad av dessa (snyggare) båtar. Tänket med motorbåt verkar vara, förutom bekvämligheten, att de håller 10 knop i snitt! http://www.setsail.com/category/dashew-offshore/ Redigerad 2 Oktober , 2017 av Funkis La in länken som referens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Oktober , 2017 10 minuter sedan, Funkis säger: Motorbåten i länken liknar Dashew's design och är gissningsvis inspirerad av dessa (snyggare) båtar. Tänket med motorbåt verkar vara, förutom bekvämligheten, att de håller 10 knop i snitt! http://www.setsail.com/category/dashew-offshore/ Tack, jag letade efter namnet men kom inte på det. Det finns mycket skrivet om detta, bla ekonomisk jämförelse motorbåt och, hur väl de stora rutorna håller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 3 Oktober , 2017 På 2017-10-01 på 11:16, jesper97 säger: Hej! Har designat och gjort en 3D-modell av en 64ft Bluewater cruiser som jag tänkte kunde vara rolig att visa. Tyvärr har jag inte gjort någon interiör. Vill gärna höra era åsikter och få lite konstruktiv kritik Pluggar maskinteknik på Chalmers och planerar att läsa master i Naval Architecture. Drömmen är att inom en snar framtid jobba inom yacht design. K proj. Med dessa moderna material skulle jag vilja se en konstruktion där mast och köl är en enhet, som gör att bara masten och kölen lutar. Inte skrovet. Då får du en bekvämare snabbare båt. Hur man löser akter och förstag är lite utmaning. Byggde små prototyper den sommaren, 7 år sedan, då jag blev segelbåtgubbe. Rätt stor skillnad även på 15cm långa barkbåtar. Testade med två lika täljda. En med pendlande mast/köl en konvensionell. Bytte system mellan dom två skroven och alltid var pendelvarianten, där skrovet låg ungefär horisontellt, betydligt snabbare. Vill man luta för "det var bättre förr"- känslans skull.. så kan man ju bygga dit en låsfunktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 5 Oktober , 2017 Spontant... om man ritar en båt idag är det väl 3-4 funktioner som ska in i designen? - räddningstege - livflotte, lätt tillgänglig - solpaneler - stuv för stora fendrar och div linor (de två första krävs för CE certifiering) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser