Kvinnornasman 7 Postad 30 September , 2017 Hej. Har en marieholm katalina m22 med volvo penta b23 motor. När jag öppnade locket till expansionstanken såg jag den var tom. Tänkte jag skulle fylla på men inser då att jag vet ju inte vilken glykol som är i systemet idag. Även förra ägaren minns inte detta. Finns det något bra ställe att öppna upp för att komma åt och se vilken färg glykolen har? Min tanke var att öppna framkant på expansionstanken då jag ser att hela framsidan är möjlig att skruva loss. Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 September , 2017 Tappa av och byt, då vet man vad man har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 30 September , 2017 4 minuter sedan, bhemac säger: Tappa av och byt, då vet man vad man har. Hur gör jag detta enklast? Vilken glykol skall jag fylla? Hur mycket ska det vara i systemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 September , 2017 Det brukar finnas en slang från exp.tanken till pumpens sugsida, lossa den vid exp.tanken. Propylenbaserad är dyrare men mer miljövänlig än Etylenbaserad, Mät mängden som tappas av, det brukar vara en bra början! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 30 September , 2017 Öppna värmeväxlaren ska du inte göra för att tappa kylvatten. Finns inget separat exp.kärl på en b23, allt sitter ihop med värmeväxlaren. Om det nu inte är något hemmabygge. Sitter det inte en avtappningskran på blocket? Vid val av glykol så ska den vara anpassad till alutoppen. Etylenglykolen funkar även om den är miljövidrigare än andra sorter. Men det är ju ett slutet system så miljöbelastningen lär ju vara ringa. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 1 Oktober , 2017 12 timmar sedan, Gelis säger: Öppna värmeväxlaren ska du inte göra för att tappa kylvatten. Finns inget separat exp.kärl på en b23, allt sitter ihop med värmeväxlaren. Om det nu inte är något hemmabygge. Sitter det inte en avtappningskran på blocket? Vid val av glykol så ska den vara anpassad till alutoppen. Etylenglykolen funkar även om den är miljövidrigare än andra sorter. Men det är ju ett slutet system så miljöbelastningen lär ju vara ringa. Meningen med att öppna upp var ej att tömma utan se om man kunde se vilken färg det var på glykolen. Är det aluminiumtoppar på gamla b23 motorer? Trodde det enbart var i nyare och att äldre motorer består av gjutjärn. Har inte hittat någon avtappningskran men får ta en kik till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 1 Oktober , 2017 Gjutjärnstoppen försvann i o med att B20:n slutade tillverkas och efterträddes av B21:an och sedemera B23:an vilka då hade aluminiumtopp. Avtappningsnippeln ska sitta på blocket under avgaslimpans bakre del. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 1 Oktober , 2017 Just nu, Gelis säger: Gjutjärnstoppen försvann i o med att B20:n slutade tillverkas och efterträddes av B21:an och sedemera B23:an vilka då hade aluminiumtopp. Avtappningsnippeln ska sitta på blocket under avgaslimpans bakre del. Sedär ja! Man lär sig något nytt varje dag. Tack för informationen. Skall kika på detta med avtappningsnippeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 1 Oktober , 2017 Färgen på glykolen säger inget om vilket typ av glykol det är. Det är en vanlig missuppfattning men tillverkarna kan välja färg fritt. Några artiklar i ämnet; http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html http://www.expressen.se/motor/guider-2/glykol--sa-valjer-du-ratt-sort-till-din-bil/ 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 1 Oktober , 2017 5 minuter sedan, Gundj säger: Färgen på glykolen säger inget om vilket typ av glykol det är. Det är en vanlig missuppfattning men tillverkarna kan välja färg fritt. Några artiklar i ämnet; http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html http://www.expressen.se/motor/guider-2/glykol--sa-valjer-du-ratt-sort-till-din-bil/ Okej, men det är väl så att man absolut inte får blanda olika färger? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 1 Oktober , 2017 1 timme sedan, Kvinnornasman säger: Okej, men det är väl så att man absolut inte får blanda olika färger? Det är inte så enkelt. Kopierat från en av länkarna ovan. Kan Jag Blanda X Med Y? Det är naturligtvis omöjligt att göra en komplett lista över vad som är blandbart med vad. Däremot är följande rekommendationer lämpliga att följa om man är osäker. • Du bör inte blanda IAT-PG och IAT-EG. • Du kan blanda olika IAT-PG fabrikat (fast du får inte bättre egenskaper än den "sämsta" av de två du blandar). • Du kan blanda olika IAT-EG fabrikat (fast du får inte bättre egenskaper än den "sämsta" av de två du blandar). • Det går oftast att blanda olika OAT fabrikat. • Det går oftast att blanda olika HOAT fabrikat. • Det går oftast att blanda olika Si-OAT fabrikat. • Blanda aldrig huvudgrupperna IAT och OAT (såvida inte det uttryckligen står att dina två fabrikat är kompatibla). • Blanda aldrig undergrupperna OAT, HOAT eller Si-OAT (såvida inte det uttryckligen står att dina två fabrikat är kompatibla). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 1 Oktober , 2017 6 timmar sedan, Gundj säger: Det är inte så enkelt. Kopierat från en av länkarna ovan. Kan Jag Blanda X Med Y? Det är naturligtvis omöjligt att göra en komplett lista över vad som är blandbart med vad. Däremot är följande rekommendationer lämpliga att följa om man är osäker. • Du bör inte blanda IAT-PG och IAT-EG. • Du kan blanda olika IAT-PG fabrikat (fast du får inte bättre egenskaper än den "sämsta" av de två du blandar). • Du kan blanda olika IAT-EG fabrikat (fast du får inte bättre egenskaper än den "sämsta" av de två du blandar). • Det går oftast att blanda olika OAT fabrikat. • Det går oftast att blanda olika HOAT fabrikat. • Det går oftast att blanda olika Si-OAT fabrikat. • Blanda aldrig huvudgrupperna IAT och OAT (såvida inte det uttryckligen står att dina två fabrikat är kompatibla). • Blanda aldrig undergrupperna OAT, HOAT eller Si-OAT (såvida inte det uttryckligen står att dina två fabrikat är kompatibla). Tack för det! Jag hittade avtappningsskruven och tömde systemet. Så slipper man oroa sig för att blanda fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 1 Oktober , 2017 Då har jag en fråga till. Nu idag så öppnade jag enbart tappskruven och lät den gamla glykolen rinna ut. Behöver man göra en spolning genom systemet innan man häller i ny glykol? tänker om det är två sorter som man inte får blanda? Eller är det så lite mängd kvar av det gamla så att det inte är någon fara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Oktober , 2017 Jag skulle spola igenom motorn en stund, inte för glykolens skull men för att man brukar få en skit som kanske inte ska vara kvar i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 1 Oktober , 2017 På bilar brukar jag skölja igenom med rent vatten. Är man riktigt petig så ska man blanda glykolen i destillerat vatten. Har du kondenstorktumlare eller avfuktare med tank hemma så har du bra vatten där, det är mycket mindre kalk o skit i det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 1 Oktober , 2017 8 minuter sedan, bhemac säger: Jag skulle spola igenom motorn en stund, inte för glykolens skull men för att man brukar få en skit som kanske inte ska vara kvar i motorn. Okej, skulle du då hällt i enbart färskvatten och kört en liten stund för att sedan tömma allt innan du tillsätter glykolblandningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Oktober , 2017 9 minuter sedan, Kvinnornasman säger: Okej, skulle du då hällt i enbart färskvatten och kört en liten stund för att sedan tömma allt innan du tillsätter glykolblandningen? Nej, jag skulle sätta dit en vattenslang och åta det spola en stund. Eller, bättre, låtit en pump cirkulera vattnet med ett filter i kretsen. Gärna varmt vatten. Så gör man när man vill byta från sjövatten till färskvatten kylning. Av erfarenhet vet jag att det kom ut en massa svart skit ur en motor som alltid varit färskvattenkylld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 1 Oktober , 2017 3 minuter sedan, bhemac säger: Nej, jag skulle sätta dit en vattenslang och åta det spola en stund. Eller, bättre, låtit en pump cirkulera vattnet med ett filter i kretsen. Gärna varmt vatten. Så gör man när man vill byta från sjövatten till färskvatten kylning. Av erfarenhet vet jag att det kom ut en massa svart skit ur en motor som alltid varit färskvattenkylld. Okej, men om man inte har tillgång till vattenslang så är det väl inget farligt med att fylla med färskvatten, köra motorn en stund och sen tömma? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Oktober , 2017 5 minuter sedan, Kvinnornasman säger: Okej, men om man inte har tillgång till vattenslang så är det väl inget farligt med att fylla med färskvatten, köra motorn en stund och sen tömma? Det funkar. Men om det kommer mycket skit så bör man upprepa behandlingen flera gånger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 1 Oktober , 2017 Det kan uppstå två bekymmer med att spola med slang. Förutom att man riskerar att skvätta ikring en del. Om din vattenpump är hyfsat tät så blir det dåligt fart på vattnet runt i motorn. Och, termostater brukar ha ett väldigt litet hål för förbipassage av kallt vatten. Får man hyfsat flöde med slangen så är det bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 1 Oktober , 2017 1 timme sedan, bhemac säger: Det funkar. Men om det kommer mycket skit så bör man upprepa behandlingen flera gånger. Tusen tack för svaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kvinnornasman 7 Postad 1 Oktober , 2017 36 minuter sedan, Gundj säger: Det kan uppstå två bekymmer med att spola med slang. Förutom att man riskerar att skvätta ikring en del. Om din vattenpump är hyfsat tät så blir det dåligt fart på vattnet runt i motorn. Och, termostater brukar ha ett väldigt litet hål för förbipassage av kallt vatten. Får man hyfsat flöde med slangen så är det bra. Förstår, jag kommer köra med att jag fyller på och kör motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 1 Oktober , 2017 Om man nu råkar blanda glykol av olika sorter, vad kan då hända? Förutom att de inte blandar sig, men spelar det egentligen någon roll? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 1 Oktober , 2017 Vad jag har hört, så kan det bli nån slajmig sörja, som kleggar igen systemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Oktober , 2017 1 timme sedan, Gundj säger: Det kan uppstå två bekymmer med att spola med slang. Förutom att man riskerar att skvätta ikring en del. Om din vattenpump är hyfsat tät så blir det dåligt fart på vattnet runt i motorn. Och, termostater brukar ha ett väldigt litet hål för förbipassage av kallt vatten. Får man hyfsat flöde med slangen så är det bra. Nu behöver man ju inte dra på för kung och fosterland! Vanligaste pumpen på färskvattensidan är väl centrifugal, den ger inget nämnvärt motstånd. Skulle det vara en impellerpump så kan det vara lämpligt att plocka ur impellern. Termostaten bör plockas ut! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 2 Oktober , 2017 10 timmar sedan, trewq säger: Om man nu råkar blanda glykol av olika sorter, vad kan då hända? Förutom att de inte blandar sig, men spelar det egentligen någon roll? Antingen händer ingenting, eller så får du en seg klet blir ett elände att få ur kylare, motor o värmeväxlare. Jag vet ju vilket jag helt säkert skulle drabbas av om jag försökte. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 2 Oktober , 2017 1 timme sedan, Gundj säger: Antingen händer ingenting, eller så får du en seg klet blir ett elände att få ur kylare, motor o värmeväxlare. Jag vet ju vilket jag helt säkert skulle drabbas av om jag försökte. :-) Gissar att jag någon gång råkat blanda eftersom jag inte vetat vad som fanns innan vid påfyllning. I bilen är det definitivt blandat, det syns på färgen. Frågade bilens märkesverkstad vilken sort man skulle fylla upp med - "det spelar ingen roll" blev svaret Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser