penta 10 Postad 27 September , 2017 Fins det någon anledning att man har drevet långt ner ? Där sitter en 4" förlängning på drevet för står ej varför?? Kan det finnas en anledning? Drevet ser ut som det skulle sitta perfekt om inte förlängningen varit där fundersam Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 27 September , 2017 Anledningen är oftast att båten ligger så djupt i aktern att motorn måste upp för att undvika att vatten kommer in bakvägen via avgaseriet. När det gäller Penta, iaf de äldre 280/290/DP/SP (och särskilt då singelprop) så verkar de gilla mycket vatten. En av mina båtar har standardlängd på drevet, när jag kör med DP är det gränsfall men med SP tappar jag ibland greppet vid sväng eller om det sjöar mycket. Att döma av din avatar och namn så gissar jag att du sitter med typ ovanstående. Om så är det bara att vara nöjd. Den enda anledningen att önska sig ett kortare drev är när du nästan kommer över grynnan. Sedan ökar ju visserligen det brytande momentet mellan drev och sköld med ett längre drev men det känns mer som ett teoretiskt (icke)problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 27 September , 2017 Nä drevet sticker ner 4" under båten så här inget med höjden med motorn o göra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 27 September , 2017 Brukar vara så att kavations plattan ska ligga plant med botten eller över till o med va? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 27 September , 2017 SP eller DP? Ju tyngre och långsammare din båt är, desto mindre är den möjliga vinst du skulle få genom att ta bort förlängningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 27 September , 2017 3 minuter sedan, penta säger: Brukar vara så att kavations plattan ska ligga plant med botten eller över till o med va? Som jag sade, Penta gillar mycket vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 27 September , 2017 Sp drev tror den väger en 2 ton 23 fot med gsi 310hk gör i dags läget ca 35 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 27 September , 2017 Vilket drev? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 27 September , 2017 280 sp vp drev Vp motor 5.7 gsi 310 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 30 September , 2017 Behåll din förlängning, tror inte den gör någon skada, snarast tvärtom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 1 Oktober , 2017 Den ska bort då båten ska gå så fort som möjligt dra så lite soppa som möjligt så får se då propeller Axel är krokig med 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 1 Oktober , 2017 Ja typ ! Plattan sitter 4" under köken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 1 Oktober , 2017 Käns som det är lite över kurs på längden på drevet har just köpt denna båt Ja vist är den planande v skov är det Den gör ca 35 knop nu vist inte långsamt för den båt typen men vill ju spara lite bränsle med ju o med drevet så långt ner känns konstigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 4 Oktober , 2017 Vilken tillverkare ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 8 Oktober , 2017 Kanske propellern drar ner luft om drevförlängningen tas bort? Jag hade det problemet på en båt. Någon gång kunde det bullra till då den sög ner luft, och då förstod jag varför förlängningen var där. Det hade säkert varit ett problem utan förlängningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser