Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
johan44

Välja 20 hkr till följebåt förening

Rekommendera Poster

Hej!

Med måttlig kunskap ska vi köpa ny motor till en följebåt i en förening. 15-20 hkr. Är det nån här som har koll på utbudet? Jag har googlat men känner inte att det ger djupare kunskap. Kort rigg och ryckstart är det vi behöver. Frågor:

 

-Vikt är viktigt, motorn monteras av och på varje gång den används: vilken är klassens lättaste? Har hittat en suzuki på 44 kg som verkar ligga bra till ( http://www.ssbilbehor.se/suzuki-utombordare/suzuki-df-20-al-efi ) 

 

-ny tvåtakt med lägre vikt verkar inte finnas i storleksklassen, stämmer det?

 

-Är det alltid så att 15 och 20 hkr alltid är samma grundkonstruktion eller finns det nån 15 som är annan grundmotor och alltså avsevärt lättare?

 

-Batterilöst låter bra för enkel hantering, suzuki enligt ovan hävdar att de är ensamma om det, stämmer det? 

 

-jag förutsätter att en ny motor från de stora kvalitetstillverkarna funkar bra, nån däremot?

 

Tacksam för hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns inga dåliga utombordare idag,tvåtakt är ju så gott som ute,köp vilket känt märke som ni kan få till bra pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, karluno säger:

finns inga dåliga utombordare idag,tvåtakt är ju så gott som ute,köp vilket känt märke som ni kan få till bra pris.

Ja, kan tänka mig det. Då är det vikter och det där med batteri som är frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns ju 20hk med manuell start,vikten är väl inga större problem på en 20 hästare,kolla med olika handlare så kan du få ett bra pris,nu på hösten kan man ju göra bättre affärer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorer är tunga idag... den gamla 2-taktaren på 8 hkr väger 27 kg. 15 moderna hästar väger ofta över 50 kg. Så 44kg kommer att vara en klump men det får gå. 

 

Batterifrågan baserade sig på att Suzuki poängterar att de inte har batteri och det har jag nu förstått att det hänger ihop med att de har insprutning som normalt kräver batteri men de har system som klarar sig utan. Så glöm den frågan ovan... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kanske är bäst att byta båt om den inte orkar med lite mer kilo på aktern,en modern 8-9hk väger ca 38kilo idag,mot 27 kilo som du skrev Suzuki 2 taktaren vägde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Linder 400, bör funka. Den ska ta just 20 hkr och tåla vikten som det ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan, karluno säger:

kanske är bäst att byta båt om den inte orkar med lite mer kilo på aktern,en modern 8-9hk väger ca 38kilo idag,mot 27 kilo som du skrev Suzuki 2 taktaren vägde.

Jag tolkade ursprungsinlägget som att vikten var ett problem på grund av hanteringen på och av, inte att båten hade en begränsning.

Jag letar också efter en vettig 20hk för reglage och med lång rigg.

Mitt problem är att förmå mig att betala för en ny 4T när den gamla 2T faktiskt fungerar :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte nyss en Suzuki DF15 med kort rigg, snöre och pinne. Samma motor som 9,9 och 20.

 

Varför denna? Jo, 7 års garanti och insprutning (och ja, utan batteri).

 

Plus:

Snål.

Tyst.

Mycket lättstartad.

 

Minus:

Vibrerar mer än motsvarande Yamaha (min enda referens).

 

Den är ganska tung men inte överjävligt, jag monterade på den själv utan problem. Dock tror jag att alla tillverkare rekommenderar/kräver att man ska använda genomgående bultar utöver "tvingarna" vilket ju gör det lite pyssligt att hänga på och av motorn.

Redigerad av firefish

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det i boken Fritidsskepparen, i alla fall i senaste upplagan, står att utombordsmotorer över 20,4 hk ska kunna fästas med genomgående bult. Det tolkar jag som att det frivilligt och inte ett absolut krav att bulta fast mindre motorer. Men självklart så är det säkrare att bulta fast även mindre snurror.

 

Själv har jag en Honda BF20D som i mitt utförande väger 56 kilo, och det är precis på gränsen att man orkar montera den motorn själv. Så en motor på 44 kilo är nog inga som helst problem, i alla fall om man är flera som hjälps åt. Problemet är snarare att transportera motorn på land vilket inte är helt enkelt. Jag har löst det med en rejäl Easy-Motor-Toter vagn från Erlandsons brygga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...