Gå till innehåll
torsdag 05 december 2024
Per

Fått diagnosen "rasad motor" - vad nu?

Rekommendera Poster

Jag och två kamrater som alla är noviser kring båtlivet bestämde oss förra säsongen att köpa båt. Sagt och gjort hade vi en trevlig säsong förra året, men under färden för uppläggning så gick motorn varm och en (massa) vit rök fyllde båten och motorn tackade för sig. 

 

Vi la upp den för vinterförvaring och sedan dess har säsongen bara blivit sämre. Snodda prylar på båtklubben, infästningen i fören gick sönder vid bogsering, inbrott två gånger(!) med diverse skador på båt och kapell samt tömd bensintank senare så satt vi i morse med en båtmek och kollade igenom motorn ordentligt. 

 

Hans dom var hård. Motorn är körd, raserad och inte värt ett kviddevitt. Motorn är en Volvo Penta 151 som sitter i en jättetrevlig daycruiser. 

 

Vi har fått ett kostnadsförslag på ca 30tkr att restaurera motorn och nu vet vi inte riktigt hur vi ska gå vidare. 

 

Båten köptes för 30tkr under hösten 2015 och nu ligger den och skvalpar i Stockholm. Vi kommer aldrig fixa den själva. Tid, intresse och utrymme för att göra så saknas helt enkelt. Men ska man försöka hitta en ny motor? Betala för restaurering? Sälja, och om det för hur mycket? 

 

Vi har helt enkelt inte så många svar, desto fler frågor och inte så många i vår närhet att fråga :) 

 

All hjälp mottages tacksamt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för bårmodell ni har?

En älder motorbåt utan fungerande motor är normalt inte värd så många kronor, tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

en Cascade 23 DC. Årsmodellen är vi rätt säker på är 69.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten är värd en ny/renoverad motor är det nog bara ni själva som kan svara på?

Gillar ni båten så varför inte, men räkna inte med att få tillbaka pengarna motorbytet har kostat när/om ni tänker sälja båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!
Du skriver att "vi" är noviser och att citat "Vi kommer aldrig fixa den själva. Tid, intresse och utrymme för att göra så saknas helt enkelt."

Tänker att denna gamla båt möjligen kan passa som renoveringsobjekt för nån gammal rik motorkunning nörd? (Typ någon svårhittad person som gillar att renovera just den båtmodellen av nostalgiska skäl.)
Tänker också att den inte passar för noviser- bortsett det hyggliga inköpspriset.
(Anar att "vi" här innebär ungdomar med låg studentbudget, men också att intresset och tidsmöjligheten för fix&don på båten är närmast noll?)


Mitt råd får tyvärr tills vidare bli...
Gör er av med båten på nåt anständigt och lagligt sätt.
Byt gärna marina/båtklubb också.
(Jag menar att två inbrott/stölder under vintersäsong är minst ett för mycket, här i GBG kanske medeltalet ligger på typ 0,2 per säsong?)


Segelbåts-propaganda, men men...
Har du och dina kompisar förresten tänkt på en sak, små segelbåtar är billigt prisvärda just nu?
(En "daycruiser-segelbåt" behöver knappast nån motor alls, man glider ut till nån näraliggande kobbe och lägger till. Kanske grillar nåt och bara trivs. Finns ingen vind i skymningen kanske man kan vicka med nån åra i aktern bara.)
Man kan ha mycket skoj med segel också. Eller rent av med en enkel kanot för den delen!?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som brukar ge sig efter en rejäl varmkörning på en aq151:a är toppen och eventuellt värmeväxlaren. Mycket mer brukar det inte bli. Däremot om det kommit in vatten i cylindrarna, vilket brukar bli resultatet, och det inte tagits omhand på ett korrekt sett och vatten stått kvar i cylindrarna under den här tiden du pratar om, ja då är motorn körd. Visst allt går att fixa.......

 

Däremot så är det bara toppen så är ju det billigaste att handla en biltopp på skroten till en B230, kostar inte många kronor.

Alternativt att handla en hel B230 på skroten och plocka över marindelarna. Blir inte en Aq151 av det men båten får en motor.

 

Annars så är det bara att försöka kränga båten i bef. skick Räkna dock inte med att få så många tusenlappar max 10 papp skulle jag tro för att överhuvudtaget bli av med den.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se också till att få en second opinion. Inte helt ovanligt att saker och ting dömts ut som kronslut men där det senare visat sig vara ett enkelt fel – somliga "mekaniker" ids varken felsöka eller laga utan vill vara byta ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du väljer spåret med bilmotor B230, se till att du inte får lågfriktionsvarianterna med smala lager, stakar osv. De lämpar sig inte lika bra för båtmontage då de är känsligare än övriga versioner.

 

Håller annars med om att du behöver en second opinion. Sen ska man vara medveten om att motorer som varit med om en varmkörning kan verka ok, men sedan efter lappning dra stora mängder olja pga stela ringar eller uppvisa andra symptom som härrör från varmkörningen.

 

Det är en chansning att laga en motor som varit med om ett ras. Detta gäller speciellt om det varit vatten i cylindrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Håller med vad någon skrev tidigare,  se till att få ett andra utlåtande och gärna då inte av en marinverkstad. Vänd dig till en mindre verkstad med gott rykte. "Finmeken" vill helst göra ett snabbt jobb på en ren och modern motor till hög kostnad och vill inte ta i gamla grejor som kräver hög nedsmutsningsgrad och arbete, därför ges ofta diagnosen "motorn slut" 

Sorgligt men tyvärr oftast sant, i synnerhet bland båtmekaniker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Gelis: Gissningsvis har toppen gått varm och slagit sig varvid topplockspackningen börjat läcka. Då blir det glykol + olja i cylindrarna. Om det nu är detta (och du inte fått rost) kan det räcka med planing av toppen+ urstädning.

Något gjorde dock att den gick för varmt så det borde man kolla upp varför, kan vara stopp i kylvattenslingan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så brukar det även spricka mellan ventilerna om varmgången varit långvarig., och då är toppen skrot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går att köpa ny topp för 2-3000. På Blocket finns de emellanåt men se till att det verkligen är 531-toppen, den är efterfrågad av motorhobbyister och klart dyrare än den vanliga varianten (530).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...