Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
erbe

Slingrande båt i låg fart,hjälper trimplan mot detta???

Rekommendera Poster

Båten är en Bayliner 1952. Har sökt på forumet å det verkar som trimplan motverkar detta,är det någon som VET om det hjälper som provat själv? Tack på förhand//

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan bli motsatt effekt då aktersuget ökar och lateralplanet ökar föröver vilket är negativt för girstabiliteten. Problemet är ganska vanligt på planande båtar i lågfart och är inte så lätt att lösa. Generellt kan man säga att för att få bättre girstabilitet i låg fart behöver lateralplanet minskas föröver och ökas akteröver. Jfr med fenan på ett flygplan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag monterade trimplan på min Flipper 575:a inför denna säsongen och håller på med diverse tester/utvärdering. En effekt jag tycker mig märka är att båten är mindre benägen att slingra sig i låg fart, ca 3-5 knop - t ex när man tar sig in/ut ur hamnen. Mvh, //flipbop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! I de flesta fall brukar det hjälpa, men det är väldigt individuellt från båt till båt. På vissa båtar blir effekten väldigt stor och positiv och på vissa blir effekten knappt märkbar. På en del båtar räcker det att montera Hydrolizer för att få en bra effekt. (Hydrolizer = ett slags vingar som man monterar på kavitationsplattan för ca. 250 kr) För att veta hur det blir i ditt fall måste du fråga någon som har en lika dan båt (helst med samma motorförutsättningar också) eller prova själv. Men jag gissar att du har oddsen på din sida. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade tidigare en 1952 och hade samma problem som du.Om man tittar bakåt så är det mycket vatten som strömmar fram och tillbaka. (Det skrevs ganska mycket om detta fenomen våren 2004 på detta forum.) Jag pratade med lite experter om detta men de sa att det inte fanns någon enkel hjälp mot detta. Lösningen är tydligen att se till att motverka symetri i aktern. Dvs ett nersänkt trimplan eller en bräda hjälper till att motverka detta. Jag tyckte att bästa sättet att undvika slingringarna var att alltid köra i svängar (långa) när jag körde i låg fart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...