per_62 223 Postad 24 September , 2017 (redigerade) Jag har observerat att min MD7A vibrerar en hel del i sin motorbädd vid låga varv. Samt en minuskabel som låg över motorn har börjat skava bort en hel del av isoleringen. En fundering är hur alla kablar mellan motor och båt bör förläggas/skyddas så att inte kablarna skadas av vibrationer, värme etc. Hur har ni det med anslutningarna och vad kan rekommenderas? Redigerad 24 September , 2017 av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 215 Postad 24 September , 2017 Jag lägger mina kablar i en böj eller "s" som medger rörelser från motorn och som extra skavskydd som t.ex detta: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Flexslang-2000031415/ Se även till att avlasta kabeln så att den inte så att säga hänger i kabelskon där den är ansluten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 223 Postad 30 September , 2017 Så får det bli. Flexrör för skydd och kablar med lite extra längd samt ordentligt klamrade kablar. Den aktuella kabeln är för kort och ligger emot motorn... Det ska bli ett vinterprojekt att uppgradera elsystemet ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 30 September , 2017 11 minuter sedan, per_62 säger: Så får det bli. Flexrör för skydd och kablar med lite extra längd samt ordentligt klamrade kablar. Den aktuella kabeln är för kort och ligger emot motorn... Det ska bli ett vinterprojekt att uppgradera elsystemet ombord. Tänk så stor del av båtlivet som sker vintertid... Mitt/vårt båtliv är mer intensivt på vintern än på sommaren. Bygger man rätt på vintern blir sommarens njutning därefter. Tyvärr dock alldeles för kort, och därför intensiv. Det är som att bygga en tävlingsbil. Framgången i racet är bara ett kvitto på att man gjort rätt när man byggde. 95% skruva och 5% njuta. Om Du ska uppgradera elsystemet, snåla inte. Fotografera, rita och berätta för Dig själv. Tänk noga igenom vad Du behöver för att elsystemet och kabeldragningen ska bli bra och köp bra grejor. Och Du, ta god tid på Dig. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser