Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Xol

Köpa båt UTAN CE-märkning

Rekommendera Poster

12 minuter sedan, bhemac säger:

Transportstyrelsen sätter likhetstecken mellan dessa:

"Då fartyget används till att transportera gods eller passagerare för annans räkning, anses det vara ett handelsfartyg"

 

Transportstyrelsen sätter inte likhetstecken mellan kommersiell sjöfart och handelssjöfart. Du bevisar att Du inte förstår skillnaden eftersom de två exemplen Du citerar, godstransport eller passagerartransport, är ju båda handelssjöfart.

 

14 minuter sedan, bhemac säger:

"Dagens regelverk gör endast åtskillnad mellan fritidsfartyg och handelsfartyg

För fritidsfartyg om används för fritidsändamål uppställs alltså inga egentliga krav på säkerhetsutrustning. Fartyget skall visserligen vara sjövärdigt, men vad detta innebär är inte entydigt. Samma fartyg skall i de fall det används i kommersiell drift uppfylla Sjöfartsverkets föreskrifter för handelssjöfart."

 

Du blandar mellan regelverken men det hjälper Dig inte. I detta fall resonerar Sjöfartsverket om fartygs sjövärdighet och inte om typ av sjöfart. Men Du ser själv att den text Du skriver anger såväl kommersiell sjöfart som handelssjöfart. Om fritidsfartyget används i kommersiell drift (dvs. sjöfart) skall det uppfylla Sjöfartsverkets föreskrifter för handelssjöfart.

 

16 minuter sedan, bhemac säger:

Snickaren som bara transporterar sig själv och sina verktyg behöver inte FBK8.

"Att använda en båt för att transportera sig själv och sina verktyg är inte yrkesmässig trafik"

 

 

Nu svamlar Du till det i onödan för Dig. Uppdrag i skärgården där båten endast är ett transportmedel för att kunna ta sig till och från arbetet klassas av Sjöfartsverket inte som handelssjöfart.

 

Det där med snickaren och tröskeln, det ökända alibit, är nog Din egen lilla variant för att ge s.k. tyngd åt Ditt resonemang. Det brukar bli så emellanåt i slutet av argumentationer när det klassiska hörnet börjar närma sig... ;)

 

Vi har därmed nått vägs ände.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som funderat på att maila till transportstyrelsen och fråga hur de ser på det här med dörrtrycket?

 

För det heter givetvis trycke och inte handtag oavsett typ av sjöfart, eller? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, ArneRadar säger:

Någon som funderat på att maila till transportstyrelsen och fråga hur de ser på det här med dörrtrycket?

 

För det heter givetvis trycke och inte handtag oavsett typ av sjöfart, eller? ;)

 

Rätt av Dig ArneRadar, visst heter det trycke (av någon anledning) och det helt oavsett ärende. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi inte blanda in fler parametrar, handelssjöfart bedriv med handelsfartyg och ett ett fartyg som används kommersiellt blir ett handelsfartyg. VP förstår i alla fall att snickaren med bara verktyg inte är handelsfartyg. Det har andra inte förstått tidigare i tråden. Detta kommer, som jag förstått, ändras igen med PNF 2019.

Vi har ytterligare ett begrepp "ykesmässig användning". Att använda ett fartyg "yrkesmässigt" innebär oftast att det blir ett handelsfartyg. Men det finns undantag, tex båtar som används av Räddningstjänsten mm. Men, tar de betalt så är de kommersiella och således ett handelsfartyg.

 

1 timme sedan, raol säger:

Har detta prövats?

Det finns tyvärr mycket få rättsfall.

 

1 timme sedan, Volvo_Penta säger:

Du blandar mellan regelverken men det hjälper Dig inte. I detta fall resonerar Sjöfartsverket om fartygs sjövärdighet och inte om typ av sjöfart. Men Du ser själv att den text Du skriver anger såväl kommersiell sjöfart som handelssjöfart. Om fritidsfartyget används i kommersiell drift (dvs. sjöfart) skall det uppfylla Sjöfartsverkets föreskrifter för handelssjöfart.

Logiken i det där förstod jag inte. Texten är från en uppsats vid Stockholms Universitet, handlera Hugo Tiberg. "Sjöfartsverket" ska i de flesta flesta ersättas men "Transportstyrelsen"  eftersom uppsatsen skrevs innan omorganisationen 2009.

 

1 timme sedan, ArneRadar säger:

Någon som funderat på att maila till transportstyrelsen och fråga hur de ser på det här med dörrtrycket?

 

Snickaren hade jag på en FBK8 kurs och jag hjälpte honom att ställa frågan till Transportstyrelsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är inte, vad som händer utan "Vad är vitsen, med att köpa en båt som inte är CE-märkt"
Tänk så här:  Hur seriös är den som importerar en båt och inte CE märker den?
Vad är skälet: Det finns tex rätt mycket stormskadade båtar som går på export från USA, kan det tex vara en sådan, eller är den stulen? Vad händer om du behöver reklamera köpet? Var finns båten nu?  etc. etc. etc.

Och så den gamla sanningen, om något verkar vara för bra, då är det som oftast för bra...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan, Funkis säger:

Alltså, frågan om fler än 12 personer ombord en fritidsbåt, exklusive besättning, uppkommer aldrig. Eftersom du inte får ta ombord fler.

 

Står i Fartygssäkerhetslagen 2003:364, 1 kap

///

Passagerarfartyg

3 § Med passagerarfartyg avses i denna lag fartyg som medför fler än tolv passagerare.

 

Under tävling kan man lätt vara mer än 6 personer som arbetar på tex en segelbåt, Likaså vid "aktiv" segling. Hur beräknar man vad som är passagerare och vad som är besättning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, LuminaL säger:

Under tävling kan man lätt vara mer än 6 personer som arbetar på tex en segelbåt, Likaså vid "aktiv" segling. Hur beräknar man vad som är passagerare och vad som är besättning?

Besättning är de som har en arbetsuppgift på båten. Det går inte att ha 9 besättningsmän och 1 passagerare på en 8 m båt. Det ska vara rimligt. 6 man på en kappseglingsbåt är absolut rimligt.

I praktiken är det också så att KBV i första hand bara säger till.

KBV brukar stoppa och prata med överlastade båtar, ett fall var det en inte alltför smart tjej som sa "Men vi har ju betalat för att få åka med". Det blev kostsamt för den båtägaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...