grantorparn 0 Postad 23 Maj , 2005 Jag har en mercury 500 årsmodell 79 4cyl det är dålig ork i motorn topp hastigheten är nästan 30 knop men det tar en evighet att komma dit. Den har en gång i tiden varit en riktig kanon kula. Jag har tagit kompprov för länge sedan och alla cyl vissade lika (jag tror det var ca 10kg) -En annat fenomen som jag fick de sista gångerna jag var ute med båten var att den gick bara att köra på tomgång de 5 första minutrarna (den dog direkt om man gav gas) innan den blev varm sedan gick det att ge full gas. Bränsle problem ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 23 Maj , 2005 Trött motor kan bero på mycket! Julmaten? :-D Hur länge sedan tog du kompprov? Det kanske är dax snart igen för att utesluta dåliga kolvringar eller andra otrevligheter. Är ju ett enkelt sätt att utesluta det värsta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grantorparn 0 Postad 23 Maj , 2005 Vet du hur många kg det bör vara för att det ska vara normalt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 23 Maj , 2005 Allt mellan 8 och 12 kan väl anses som normalt. (?) Det viktiga är att du har lika mycket på alla cylindrarna. 3st på 10 kg och 1st på 3kg är inte vad man vill se! Skulle du ha en cylinder med 1 eller 1/2 kg mer eller mindre är det inte av någon betydelse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grantorparn 0 Postad 23 Maj , 2005 Tack för det jag drar hem och komptestar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Staffan Postad 23 Maj , 2005 Hejsan, Kolla tändstiften efter att ha kört på låga varv/tomgång en stund. Ser något eller några blöta ut så har du ett klassiskt Mercury problem med att den suger i sig kylvatten. Kolla då packningarna dels på kylsidan´och dels mellan motor och rigg. Hälsningar Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 23 Maj , 2005 Kan vara CDI-boxen. Propplellern som kanske fått en smäll. Kolla hur stiften ser ut. Det är oftast det bästa. Den har ju inget topplock. Så det behöver man ji inte tänka på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 23 Maj , 2005 Staffan, nämnde ungefär samma.Och det om topplock. Var ju att det finns ingen topplockspackning att oroa sig för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grantorparn 0 Postad 24 Maj , 2005 Jag komptestade i går och värdena var mellan 9.7 och 10.3. Men jag upptäckte en liten läcka vid en bränsle pump när jag tryckte på blåsan.Jag tänkte byta alla slangar från tanken till bränsle pumparna köpte även ny packning till bränsle pumpen Är det någon som vet hur man kan kolla så att tändspolarna och CDI boxen är ok? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 24 Maj , 2005 CDI-box 1979? Sitter väl en thunderbolt ignition på snurran? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser