Georg_Ohm 4 840 Postad 19 September , 2017 Vem vill dingla med benen när man kör båten? Det finns visserligen färdiga fotsteg att köpa som man skruvar fast på stolens piedestal, men så här löste jag problemet: Detta fotsteg består av Biltemas grabbräcke art.nr 25-598, en bit överbliven durkplywood, några bitar mahogny ur skrotlådan bakom bandsågen (fungerar mycket bättre med ek), några kromade mässingsskruvar (går lika bra med rostfritt stål) och några muttrar och brickor, samt sex genomgående M5 maskinskruv med bricka och mutter vid grabbräckets fästplattor Då jag har en skjutdörr precis invid förarplatsen ville jag kunna vika undan fotsteget. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 3 Januari , 2021 (redigerade) Trevligt att min uppfinning uppskattades, @johan_sjobjorn. Så här tre år efter att fotsteget monterades fungerar det fortfarande bra. Inför säsongen 2019 satte jag upp ett enkelt grabbräcke i mahogny framför skjutdörren, som man kan ta tag i när man kliver upp på detta fotsteg. Redigerad 3 Januari , 2021 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 4 Januari , 2021 15 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Trevligt att min uppfinning uppskattades, @johan_sjobjorn. Så här tre år efter att fotsteget monterades fungerar det fortfarande bra. Inför säsongen 2019 satte jag upp ett enkelt grabbräcke i mahogny framför skjutdörren, som man kan ta tag i när man kliver upp på detta fotsteg. Haha, googlade ”fotstöd båt” och hittade detta, fanns inga ”färdiga lösningar” som löste uppgiften lika bra och enkelt 😊 egentligen klarar jag mig utan fotstöd men tänkte dölja en hydralpump till min nyinköpta autopilot där bakom. Sen är det inte fel med stöd för fötter heller 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 4 Januari , 2021 5 timmar sedan skrev johan_sjobjorn: Haha, googlade ”fotstöd båt” och hittade detta, fanns inga ”färdiga lösningar” som löste uppgiften lika bra och enkelt 😊 egentligen klarar jag mig utan fotstöd men tänkte dölja en hydralpump till min nyinköpta autopilot där bakom. Sen är det inte fel med stöd för fötter heller Just det, jag fann heller inga färdiga lösningar, minns inte hur jag kom på idén, kanske jag såg något liknande, kanske på någon båtmässa. Klotsarna på undersidan gjordes av en bit överbliven mahogny, men ek hade varit ett bättre val. Först borrade jag två hål med omkring 2 mm mindre diameter än röret med en hålspetsammunition, sedan delades denna mahognybit i två delar, därefter borrade jag hål för skruvarna och därefter klövs bitarna, så att det blev ett ”omtag” eller vad det nu kan tänkas heta. Jag tror att jag klistrat på halkskyddstape på fotstegsbrädan efter det att bilderna togs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eile 74 Postad 4 Januari , 2021 Har likadant gjort men utan grabbräcke bara två triangelformade träbitar vägg fotbräda. Däremot är dessa grabbräcken utmärkta till annat: har det både som snygg handdukshängare i köket och så klart även då som matchande kylskåps handtag. grab räckets fästplatta är lagom kupat för att få lagom skikt med vulcande lim så det blir superstarkt om man vill använda grabbräcken på köksmaskinerna mm. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 4 Januari , 2021 39 minuter sedan skrev Eile: Har likadant gjort men utan grabbräcke bara två triangelformade träbitar vägg fotbräda. Däremot är dessa grabbräcken utmärkta till annat: har det både som snygg handdukshängare i köket och så klart även då som matchande kylskåps handtag. grab räckets fästplatta är lagom kupat för att få lagom skikt med vulcande lim så det blir superstarkt om man vill använda grabbräcken på köksmaskinerna mm. Använder du ”No moore nails” då för att limma? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eile 74 Postad 6 Januari , 2021 2021-01-04 vid 17:57 skrev Georg_Ohm: Använder du ”No moore nails” då för att limma? Några nails/skruvar sitter det i men det är för syns skull. Jag har svårt att lära om, så vanligt gammalt vulcande karosslim som fordons industrin använder finns i vit grå svart från företaget jag köper tuber. Härdar igenom hela tuben efter öppnade om man inte lägger den i frysen då håller öppnad tub i evigheter. Byte kylskåp härom året och skulle lossa handtaget, gick inte utan fick skäras loss. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser