Stregnil 10 Postad 18 September , 2017 Hej, Dags att börja fundera på service av min utombordare (Yamaha 115hk 4-takt -03) som sitter på min för året nyinköpta Yamarin 6110. Brukar man köra båten på släp till firma som utför servicen, eller anlitar ni någon som kommer med någon form av servicebil? Gör man service och sk. vinterkonservering av motorn samtidigt, behöver något av detta göras när motorn är i plurret? Skulle även behöva ett impellerbyte, detta kan väl med fördel göras när motorn servas? Båten kommer stå inomhus, men svårt att göra service där Tack på förhand för tips och råd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 September , 2017 Hittade detta i en tidigare tråd, kan kanske hjälpa lite iaf... http://www.maringuiden.se/forum/topic/79735-vinterservice-yamaha-115-2004/?do=findComment&comment=562528 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 September , 2017 Finns även andra tips i den tråden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 September , 2017 Film som kanske kan ge tips... http://www.livetombord.se/filmer/20140227/vinterkonservera-utombordaren/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stregnil 10 Postad 19 September , 2017 Tack Kenneth! Eftersom detta är min första "riktiga" båt så tänkte jag låta en firma serva motorn... Så min undran kvarstår - Brukar man köra båten på släp till firma som utför servicen, eller anlitar ni någon som kommer med någon form av servicebil? - Gör man service och sk. vinterkonservering av motorn samtidigt, behöver något av detta göras när motorn är i plurret? - Skulle även behöva ett impellerbyte, detta kan väl med fördel göras när motorn servas? Tips på någon som servar Yamaha i Skåne mottages tacksamt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 19 September , 2017 54 minuter sedan, Stregnil säger: Tack Kenneth! Eftersom detta är min första "riktiga" båt så tänkte jag låta en firma serva motorn... Så min undran kvarstår - Brukar man köra båten på släp till firma som utför servicen, eller anlitar ni någon som kommer med någon form av servicebil? - Gör man service och sk. vinterkonservering av motorn samtidigt, behöver något av detta göras när motorn är i plurret? - Skulle även behöva ett impellerbyte, detta kan väl med fördel göras när motorn servas? Tips på någon som servar Yamaha i Skåne mottages tacksamt... Fråga 1: Finns både och, jag har valt att köra båten till en firma för de är auktoriserade. Tänker att någon som kommer med en servicebil kan inte ha med sig alla tänkbara reservdelar om något mer än standardservice måste göras. Men standardservice och konservering borde funka med servicebilen. Tycker också att det borde vara enklare att göra ett bra jobb i en uppvärmd hall än ute under hösten. Men det beror också på om du äger en bra transportvagn och hur långt det är, inte kul att behöva köra flera mil på en ofjädrad 30 kärra. Har du en 80 trailer så kör till en firma. Fråga 2: Ja, gärna samtidigt. Inget behöver göras i vatten, det som jag gör i vatten är att hälla stabiliseringsmedel i bensinen när båten är i vatten, tar sedan en liten tur så det blandas bättre med bensinen. Fråga 3: Ja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser