Donleone 2 Postad 18 September , 2017 Nytt beteende från motorn. Ibland får jag nöta startmotorn länge (10 sek) sen hoppar den igång, men går illa + att det ryker om motorn. Den går bara ett par sekunder sen dör den, jag misstänker att den går baklänges och att den ryker in genom luftintaget. Någon som känner till problemet och framför allt en lösning på det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 18 September , 2017 Om du misstänker att den går baklänges, villket jag tycker låter osannolikt iom. att det har startmotor, så kan du ju prova att starta den med växel i, då lär du märka om så är fallet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Donleone 2 Postad 18 September , 2017 Det som styrker att den går baklänges är att oljetryckslampan inte släcks samt att den ryker in, troligtvis genom insuget. När det händer går motorn väldigt illa och dör efter ett par sekunder. Men när den startar och går som vanligt så går motorn jättebra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 18 September , 2017 Ett känt fenomen med de där maskinerna är att de kan börja gå på motoroljan om oljenivån är för hög. Håll oljenivån på min. på stickan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 18 September , 2017 Råkade ut för detta när jag haft av topplocket och vid återmonteringen förväxlat stötstängerna men det har du väl inte gjort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Donleone 2 Postad 18 September , 2017 Jag har inte gjort något åt motorn på hela sommaren, felet har dykt upp ifrån ingenstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 18 September , 2017 1 minut sedan, Donleone säger: Jag har inte gjort något åt motorn på hela sommaren, felet har dykt upp ifrån ingenstans. Som nämndes tidigare, hur ser oljenivån ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Donleone 2 Postad 18 September , 2017 Ska kolla det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 18 September , 2017 Det är inte kröken till avgasröret som rostat sönder? Det hände mig på en YSE12 och resulterade i vatteninträngning i cylindern, det började med att det kom ut avgaser i motorrummet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Donleone 2 Postad 18 September , 2017 Då borde det vara grädde i oljan, ska kolla det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 18 September , 2017 Det var inte grädde i min olja, det borde det inte bli om kolven och cylindern håller tätt, däremot blev cylindern vid ett tillfälle fullt av vatten och när jag då startade motorn blev vevaxeln sned. Det resulterade i motorbyte för min del, men först efter att ha fått motorstopp i stiltje på min andra dejt med en vacker kvinna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 18 September , 2017 Har inte den modellen ett reglage för halvkompression som används när man handstartar? Kan det vara så att den står öppen? Då ryker det ju in i motorrummet. Att en fyrtaktsdiesel skulle starta och gå baklänges torde vara tämligen omöjligt, tvåtaktsmotorer kan men inte en fyrtaktare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 18 September , 2017 Om ventilerna kärvar skulle man nog kunna få symptomen som trådskaparen beskriver? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 18 September , 2017 33 minuter sedan, Faderullan säger: Har inte den modellen ett reglage för halvkompression som används när man handstartar? Kan det vara så att den står öppen? Då ryker det ju in i motorrummet. Att en fyrtaktsdiesel skulle starta och gå baklänges torde vara tämligen omöjligt, tvåtaktsmotorer kan men inte en fyrtaktare. Kan inte svara för YSM men min YSE hade en ventillyft men då blir kompressionen noll. Jag använde den en del till att stänga av motorn med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Donleone 2 Postad 18 September , 2017 Många bra tips! Tack! Blir nog att lyfta av topplocket och ta en titt/renovera. Det sitter en kompressionsspak på ventilkåpan, ska nog hålla ner den och handveva ett par varv innan jag startar nästa gång för att vara på säkra sidan med ev. vatten i cylindern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 19 September , 2017 Bra beslut! Det önskar jag att jag också hade gjort 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser