Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Gäst Jörgen.E

Nybörjarfrågor på utombordare (Yamaha)!?

Rekommendera Poster

Gäst Jörgen.E

Halloj alla! Skaffade båt förra säsongen med en gammal Yamaha 40hk från -83 på. Lämnade in den i slutet på säsongen förra året för en liten genomgång och uppsmörjning. Men det jag undrar nu är vad man kan göra själv? Känner mig någorlunda händig :-? 1. Kan man köra den på land om man kopplar på spolmuffar? Vill bara se om den går att få igång då den varit lite trögstartad? 2. Byte av drevolja? Hur ofta bör man göra det o hur gör man. Har hittat hålen, och den olja som ligger i ny ser klar o fin ut. Men när man fyller på, häller man i tills det är fullt? 3. Byte av impeller? Gjordes när jag lämnade in den. Hur ofta bör man göra det? Är det klurigt att göra själv? 4. Vinterkonservering? Har sett att det pratats en del om det, men det gjordes nog ingen eftersom den lämnades in direkt. Hur gör man det, och är det nödvändigt? 5. Andra tips o länkar till information om utombordare? Särskilt kanske till dessa handstartade gamla Yamaha 40hk Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Inga problem. 2. Du häller inte i den, du trycker i den underifrån. Ska finnas 2 skruvar att lossa på drevet, ett under för att fylla, och ett högre upp för kontroll och för att luften ska komma ur. Tryck i underifrån med övre skruven borta tills oljan syns, alt rinner ur. Då är det fullt. 3. Hur ofta det ska göras beror på samvetet. Många förespråkar att man ska göra det varje år, men lika många har kört med samma impeller i 10-15 år... Förhållandevis enkelt. Lossa drevets 4'a muttrar och pilla loss axlen till drivningen, så ser du resten sen. 4. När man vinterkonserverar gör man det för att man vill driva ut fukten ur motorn. Kör motorn på land med spolmuffen och spruta in konserveringsmedlet i förgasarna tills motorn dör. Själv gör jag aldrig konservering, för jag brukar båten året om... 5. Sköt den omsorgsfullt så lever den länge till... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jörgen.E

Stort tack! Ska genast ut o prova motorn och se till att den mår bra!:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...