Larreva 0 Postad 11 September , 2017 Hej! Jag har precis betat av min första säsong med en Mercruiser V6 4.3LX, årsmodell 96 Lämnade nu in den för service och lite annat jag ville ha åtgärdat. Bland annat att det inte gick att få i friläge. Meken ringde och berättade att friläget inte går att få i pga att jag har en fördelare gjord för bil, vilket innebär att jag saknar kablarna som går till mikrobrytaren. Det förklarade såklart en del. Min fråga är, behöver man byta hela fördelaren eller räcker det med att köpa typ denna: https://www.marineengine.com/newparts/part_details.php?pnum=MER87-892150Q02 ? Passar den till min fördelare? Kanske en riktig idiot-fråga men jag tänker att om den lilla modulen är det enda som skiljer bil och marin-fördelaren från varandra så vore det ju förbannat smidigt (och billigt) Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 11 September , 2017 Hur får du stopp på motorn.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 12 September , 2017 Fast kabeln till mikrobrytaren är ju bara en kabel mellan mikrobrytaren och tändspolens minuspol. Bara att sätta dit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 12 September , 2017 Sedan kan man ju misstänka att det är mycket mer som är fel om tidigare ägare satt i en bilmotor utan att konvertera den ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larreva 0 Postad 12 September , 2017 Hur jag får stopp på motorn? Vrider av tändningen? Motorn är en riktig mercruiser, bara fördelaren som det fuskats med. Men ok, då låter det verkligen inte som jag behöver byta hela fördelaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 12 September , 2017 10 timmar sedan, Larreva säger: Hur jag får stopp på motorn? Vrider av tändningen? Motorn är en riktig mercruiser, bara fördelaren som det fuskats med. Men ok, då låter det verkligen inte som jag behöver byta hela fördelaren? Bra, då har du löst "mysteriet" Microbrytaren gör jo just detta, stoppar motorn nån mikro sekund så växeln kan släppa taget. Bara att koppla in:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 13 September , 2017 (redigerade) Det som brukar skilja marinafördelare från dem som är avsedda för bilmotorer, är att de senare har en vakuumdosa, som matas med undertryck från förgasare, luftmassemätaren eller insugsröret och då påverkar förtändningen några grader. Men det finns även bilfördelare utan vakuumstyrd förtändning. Då båtar högst sällan motorbromsas eller accelereras på samma sätt som bilar gör, har de marina fördelarna ingen variabel förtändning. Redigerad 13 September , 2017 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 13 September , 2017 Fel, båtmotorer har i högsta grad variabel förtändning, men jag misstänker att Resistansen gjort en liten tankevurpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 13 September , 2017 Vurpa eller inte, ok, de har inte förtändning styrd av undertrycket, men kanske väl av centrifugalgrejerna som sitter under brytarspetsarna/hallelementet. Vad jag egentligen skulle skrivit är att marina fördelare saknar vakuumdosan som för det mesta förekommer på bilfördelare (undantag finns). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 13 September , 2017 13 timmar sedan, BerraS säger: Bra, då har du löst "mysteriet" Microbrytaren gör jo just detta, stoppar motorn nån mikro sekund så växeln kan släppa taget. Bara att koppla in:) Mikrobrytaren kortsluter tändningen när man lägger ur växeln medan tändningsnyckeln stänger av strömmen till tändningen när motorn stängs av. Ganska stor skillnad i funktionen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 13 September , 2017 6 timmar sedan, Eld- säger: Mikrobrytaren kortsluter tändningen när man lägger ur växeln medan tändningsnyckeln stänger av strömmen till tändningen när motorn stängs av. Ganska stor skillnad i funktionen... Jommen visst är det så, men min poäng var/är att går det att stanna motorn så kan du koppla in en microbrytare.. Vill du inte bryta strömmen till bensinpump osv så visst koppla då den så att den bryter strömmen mellan batteri och plus på tändspolen, eller minus ..så borde det inta vara några problem med växlingen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristianH 0 Postad 5 Juli , 2018 Åt vilket håll roterar rotorn på en Mercruiser 4.3 ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 6 Juli , 2018 14 timmar sedan skrev ChristianH: Åt vilket håll roterar rotorn på en Mercruiser 4.3 ? Medurs! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser