Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
M_CitCat

Landkrabba:Olja i utombordare tidigt 80tal

Rekommendera Poster

Hejsan! Köpte en gammal sportbåt i höstas för att åka lite vattenskidor. På båten sitter en Suzuki 50Hp från tidigt 80tal tror jag. Nu vill jag byta olja på denna. Har sökt här på forumet och hittat att man ska fylla på olja nerifrån riggen. Är det samma system som smörjer motorn och växellådan eller är detta separata system och var bytar jag isf. motorolja? Var kan man köpa dessa Tuber med olja som man ska ha när man fyller på i riggen? Är det en sådan Tub med olja som denna på bilden? Vill inte lägga ner en förmögenhet på motorn eftersom totala kostnaden för ekipaget var 15000:- Tack på förhand. Daniel borg Ps. Nere på riggen finns två pluggar varav den ena tror jag är oljeplugg. Vid den andra står det Flush Huile vid. Vad är detta för plugg? Ds.

post-4771-1394234396,2003_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den olja du trycker i underifrån i drevet, smörjer endast drevet! Oljan köper du där dom säljer båtar och motorer. Tuben på bilden har samma form som de jag använder, om det är rätt innehåll kan jag knappast se... :-) Pluggarna på drevet är för påfyllnad av olja. Lossa båda, och tryck i ny olja underifrån tills du ser oljan där uppe, alt, att det sipprar ur lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flush hålet ska han vell endå inte trycka inn olja i :lol: Den e för sköljning av motorns kylsystem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vara så, jag har inte svarat på den frågan för jag vet inte vad den är till, har inte haft någon sådan på någon av mina motorer. Men det ska fortfarande finnas två skruvar att lossa för att fylla på olja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Den olja som du avser att byta är växelhus olja. Det ska man absolut inte spara in pengar på, för det ska göras varje höst innan vintern kommer! När du tömmer oljan så ska du passa på att titta hur bl.a. färgen ser ut på den tömda oljan. Är den vit-blandad (lite mjölkig) så är det ett mycket dåligt tecken som i sådana fall kan bero på just att man inte har bytt oljan i tid (eller alls) vilken kan ha gett vatteninträngning med frysskador som följd. Gå till närmaste marinhandlare och skaffa dig 3-4 st. oljetuber för växelhuset. Även om du kanske tycker att detta kostar en slant så är det här en nödvändighet varje år. Är det något som du [KUR]inte [/KUR]ska avstå från så är det just byte av växelhusoljan. Man fyller på nedifrån tills det rinner över i det övre hålet. Lite bakvänt kanske kan tyckas, men så fungerar det. Marinhandlaren kan förklara närmare om du är osäker, eller be någon som har gjort det förr att visa första gången. Det är inga konstigheter alls! Det du ska se till är att det fylls ända upp utan att du tappar någon olja innan du pluggar tillbaka. Flush-hålet är troligen till för att skölja motorn med hjälp av en trädgårdsslang som man stoppar in i flush-hålet med hjälp av en adapter som man skruvar dit. Lycka till! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självfallet, det va bara en reflektion.. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Grease-grabben

Huile betyder visst olja på franska har jag för mig. Kanske det har med växelhusoljan att göra ändå?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Det engelska ordet flush betyder ström, spola, rodna. :-) Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men motoroljan då? Ska inte denna bytas eller iaf, fyllas på. Vilken olja ska användas där? vanlig 10w-40 till fyrtakts bilmotorer eller är det nån speciell? Tack för ovanstående svar (och kommande naturligtvis) Daniel Borg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer in som på ett bananskal... Om det är en mer än 20 år gammal motor är det högst sannolikt att det är en tvåtaktare. Då har du olja för motorns smörjning i bensinen, 2% eller ngt mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min franska är inte så bra men har för mig att de har ett ord som liknar engelskans flush. Det kan då betyda nivå-hålet. Kanske det helt enkelt står på franska på motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...