Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Koscar

Yamaha F150 varvar inte mer än 4800varv

Rekommendera Poster

Halloj jag har precis köpt mig en Yamarin 6230 med en Yamaha F150 -06

båt motor och allt verkar vara i bra skick men när jag var ute och körde den lite häromdagen lade jag märke till att den inte  varvar mer än 4800 varv och då gjorde den 33 knop. 

Ägaren jag köpte den av sa att den i början av säsongen gör ca 40 knop men att tulpaner och liknande gör att det minskar P hösten.

men även om det är beväxt bör väl motorn fortfarande kunna varva ut ? 

Vad tror ni har jag fel propeller på motorn ? 

Det sitter en reliance på nu (osäker på betäckningen på den så jag inte hittar vart det står)

i Yamaha körfakta står det att den varvar 5600 i 39,5 knop med 4 personer och då har dom en propp dom kallar 13 3/4 x 19" -m (ss)

nån som kan hjälpa mig förstå problemet ?

vart på proppen jag har idag står stigning storlek mm? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får leta lite på propellern efter märkning. Står inte diameter och pitch så står det garanterat modellnumret så kan du få reda på dina data.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn varvar inte ut om skrovet är beväxt och att tappa 6-7 knop kräver inte särskilt mycket påväxt. På Yamahas propellrar står beteckningarna ofta i navets förkant och döljs när proppen är monterad. Just Reliance tror jag däremot har dimensionen stämplad på avgastrumman.

Redigerad av jarb

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, jarb säger:

Motorn varvar inte ut om skrovet är beväxt och att tappa 6-7 knop kräver inte särskilt mycket påväxt. På Yamahas propellrar står beteckningarna ofta i navets förkant och döljs när proppen är monterad. Just Reliance tror jag däremot har dimensionen stämplad på avgastrumman.

Okej men då får jag helt enkelt hålla skrovet fräschare än förra ägaren under nästa säsong och se till så att det inte blir allt för beväxt. 

Men den propellern som står i Yamahas körfakta vilken motsvarar den ? Det står ju ingen modell utan bara mått. Är det black steel då kanske ? Tänker att jag kanske skulle ha en i reserv och kul då att ha den som de hade då de farterna och varvtalen såg rimliga ut 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från Yamahas tillbehörskatalog:

Reliance prop.JPG

Reliance prop_2.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Kane säger:

Från Yamahas tillbehörskatalog:

Reliance prop.JPG

Reliance prop_2.JPG

Okej så du tror att det är reliance dom har kört med ? Och inte black steel?

3 minuter sedan, Kamelkungen säger:

Motorn varvar sämre med beväxtning på skrovet ja! Min gjorde +400rpm till efter tvätt. 

Okej men det känns ju ändå bra jag får hålla skrovet renare än förra ägaren gjort denna säsong jag hoppas ju dock på +8-900 Rpm mer. Låter orimligt mycket men jag får helg enkelt se. Båten skall strax upp på förvaring så jag har hela vintern att pula och köpa propp 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan, Koscar säger:

Okej så du tror att det är reliance dom har kört med ? Och inte black steel?

Okej men det känns ju ändå bra jag får hålla skrovet renare än förra ägaren gjort denna säsong jag hoppas ju dock på +8-900 Rpm mer. Låter orimligt mycket men jag får helg enkelt se. Båten skall strax upp på förvaring så jag har hela vintern att pula och köpa propp 

Vänta med propp. Gör rent skrovet det är där problemet ligger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...