Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Cam72

Startprocedur, laddlampa och generator fråga

Rekommendera Poster

Hej

 

sitter och funderar lite på hur startscenariot på vår båt ser ut och varför?

 

när jag vrider på nyckel startar motorn väldigt lätt och volt samt oljemätaren startar, däremot behöver jag ge den en gaspuff för att varvräknaren skall hoppa igång och för att få laddlampan att sluta lysa, gör jag inte detta larmar den efter ca 10-15 sekunder, antar att det är laddfel den larmar på.

 

varför behöver den gaspådrag för att hoppa igång? Känns inte bra att varva den i starten  då den e kall, visserligen bara till ungefär 1200rpm men ändå.

kan man byta dimension på remskivan på generatorn för att få bättre snurr på låga varv?

 

 

säkert någon klok här som har svar på mitt problem

 

mvh Johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser man specen för en generator så brukar max varvtal vara 10000rpm. I de flesta fall kan man byta remskiva och få upp varvtalet utan någon risk för generatorn. Gjorde det själv i en segelbåt för att få bra laddning på tomgång, något som behövdes innan solpanelerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även att generatons drivrem är tajt och inte slirar.

Din varvräknare är kopplad till generatorn och mäter egentligen dess varvtal.

Typiskt att det slirar på låga varv och hoppar igång när man ger mer gas.

 

Direkt efter start skall ju generatorn ersätta den energi som startmotorn tog, och då går generatorn litet trögt, då är risken större att det slirar, om remmen är dålg, dåligt spännd eller om det är en fet beläggning på remskivorna.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även remskivor kan bli slitna med åren, särskilt om generatorremmen slirar. Då hjälper det inte (så mycket) att byta rem, men det är absolut värt ett försök.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

rent allmänt spänner folk generatorremmar alldeles för hårt, vilket på sikt skadar alla lager som belastas av remmen!

Även en slak rem drar hyfsat genom att belastningen tvingar ner remmen i det koniska spåret i skivan, ju mer belastning det blir, ju mer pressas remmen ner i spåret.

En rem som gått ett tag för hårt spänd har redan slitits ner på sidorna och den blankpolerade ytan på rem och remskiva kommer inte att ha tillräcklig friktion mot varandra.

Om man spänner ytterligare då har man hamnat i en ond cirkel, med ständigt slirande rem.

Att ge en puff med gasen upp till 1200 varv vid starten har ingen betydelse för maskinens livslängd, ganska vanligt både på bilar och båtmotorer.

 

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

då går generatorn litet trögt, då är risken större att det slirar

 

Men om laddningslampan lyser så laddar inte generatorn och när den inte laddar så går den inte trögt  om inte lagren är dåliga.

--

Mät remskivornas storlek och räkna ut vilket varvtal generatorn har. Titta vad tillverkaren anger för generatorn. Att byta remskiva och få generatorn att börja ladda tidigare är ofta en väldigt bra åtgärd som rent allmänt förbättrar laddningen.

Som Pentax skriver, det är inte ovanligt att man får "puffa" med gasen för att laddningen ska komma igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gärna generatorremmen lite lösare än rekommenderat för att spara lagren. Med dåligt laddat batteri kan det tjuta några sekunder tills remmen blir varm av friktionen. Samma idé som burn-out med dragster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skiver ni mot bättre vetande!

Drivremmen skall vara tajt, och med det menar jag välspännd, något litet mer än vad som anges i instruktionsboken! Lagren klarar sig!

Detta då gällande drivremmar till Generatorer, övriga remmar diskuterar jag inte här.

Remskivorna skall vara avfettade med lösningsmedel, exempelvis isopropanolalkohol som finns i bromsskivespray!

Halvslappa drivremmar som slirar litet grann polerar bara skivorna och slits så att de slirar ännu mer. Det finns ett drivremsklister att spaya på, detta är en nödlösning! Bara kladdigt och när det är bortnött börjar det slira igen. Kolla även att båda remskivorna är linjerade mot varandra, om inte slits remmen snabbt.

 

Jag har sett att det numera finns drivremmar som är litet bredare än de gamla smalare typen, jag satte ingen sådan i båten, men har den i en gammal volkwagn (där även kylfläkten sitter på samma axel som generatorn) och i ett helt annat sammanhang, i en antik bandsåg där remsivorna linjerar dåligt och det visar sig att denna litet bredare rem funkar mycket bättre, troligtvis en annan sammansättning av materialet, bättre grepp och den fyller ut bättre i remskivorna.

Jag köpte dessa bredare drivremmar på Biltema, men såg att Mekonomen har dem också.

 

Generatorer skall börja ladda med en gång på tomgångsvarv, om man först måste varva upp ett par hundra varv slirar remmen eller så är regulatorn dålig.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det så att kilrep, generatorremmar, fläktremmar eller vad ni vill kalla dom finns i ett antal profiler och bredder, givetvis måste man som första åtgärd se till att remhjul och rem verkligen har samma profil, och att hjulen linjerar, att lägga på en rem som är grövre och då per automatik får en annan profil, är och förblir en nödreparation.

 

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Kolla även att generatons drivrem är tajt och inte slirar.

Din varvräknare är kopplad till generatorn och mäter egentligen dess varvtal.

Typiskt att det slirar på låga varv och hoppar igång när man ger mer gas.

 

Direkt efter start skall ju generatorn ersätta den energi som startmotorn tog, och då går generatorn litet trögt, då är risken större att det slirar, om remmen är dålg, dåligt spännd eller om det är en fet beläggning på remskivorna.

Att motverka slirning med att ge mera gas tycker jag låter tveksamt. Gör du likadant på vintern med bilen när däcken slirar mot snön vid start? Själv drar jag ner så mycket som möjligt på gasen för att "hämta hem" friktionen.

Att laddningen kan behöva lite gaspådrag för att komma igång är en annan fråga som har med laddregulatorn att göra.

/Claes

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan, Rascal säger:

Att motverka slirning med att ge mera gas tycker jag låter tveksamt. Gör du likadant på vintern med bilen när däcken slirar mot snön vid start? Själv drar jag ner så mycket som möjligt på gasen för att "hämta hem" friktionen.

Att laddningen kan behöva lite gaspådrag för att komma igång är en annan fråga som har med laddregulatorn att göra.

/Claes

Akkurat! 

Alltid trevligt med intelligent medhåll, här är det erfarenhet och kunskap!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär fungerar laddproceduren: När motorn startas rinner ström genom laddlampan till magnetisering av generatorn. I vissa fall måste varvtalet upp för att den lilla strömmen skall få generatorn att komma igång. Så fort generatorn kommit igång förser den sig själv med magnetisering.

Jag lödde en gång in ett motstånd paralellt med laddlampan vilket ökade strömmen till generatorn och behövde då inte varva upp den lika mycket för att få igång laddningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Komtrollampan skall vara på 4W, ibland sitrer det 2Wlampor i hållaren, det brukar fukna det ned, men det blir mindre ström till den roterrande fältspolen. Spolen till ett relä funkar också att koppla parallellt med lampan. Sedan kan relät få göra något nyttigt.... Kanske styra en hemmagjord batteriseparator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är de första sekundernas laddning så viktiga?

Viktigast enligt min åsikt är att generatorn laddar vid marchvarv.

 

;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte ovanligt att generatorer när de blir äldre behöver lite extra spänning för att komma igång. Första tricket är att byta laddlampan ev till en starkare. Motstånd är heller ingen dum ide. 

Enligt en som fixat mycket med generatorer mm som jag pratade med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte de första sekunderna som är viktiga ur laddningssynpunkt utan att jag måste gasa till vid uppstart, detta medför att icke instruerad person inte kan starta motorn utan att den börjar larma efter en stund.

 

men vad säger ni, är det inte en bra lösning att byta remskivan på generatorn för att öka varvtalet? 

Remmen är ny och justerad, slirar ej.

 

mvh Johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under de två senaste åren har jag renoverat i stort sett alla generatorerna i veteranbilsföreningens bilar, ja nästan iallafall. Till Boschgeneatorerna som jag mest sysslat med finns det massvis med reservdelar. Kullagren är kapslade standardlager från SKF. Anledningen är att dessa är litet speciella och de nya som finns att köpa är "Made in China" med ibland ojämn kvalitet.

 

Förutom det rent mekaniska finns det två elekteiska akilleshälar, ja den ena är ju faktist mer mekanisk. För att överföra ström ut i roterande spolen finns det två släpringar på axeln samt två borstar eller "kol" som ligger an mot dessa ringar. Kolen slits men är lätta att byta, och några gånger har jag upptäckt oxid på släpringarna. 

Sedan är det den inbyggda regulatorn som av någon anledning inte vill mata ut rätt effekt till förmagnetiseringen, jag har inte brytt mig om att ta reda på varför utan istället köpt en ny sådan.

Då slipper man varva upp för att få laddning efter tomgången.

 

Men å andra sidan finns det till båtmotorer nya eller fabriksrenoverade generatorer att köpa, Made in Germany. Så det finns egentligen ingen anledning att renovera båtgeneratorer, särskillt då båtägaren i allmänhet vill ha en kraftigare generator än den som satt i från början.

 

Elsystemets viktigaste kabel är den som går från generatorn B+ till batteriet/batterierna via en laddningsfördelare. Se till att den kabeln är fräch, gärna överdimensionerad, att anslutningarna är fria från oxid etc. Ofta finner man en massa onödig resistans här som sabbar laddningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en MD7A (13hk) med 35A Sev Marchal generator från 1980. Kanske att generatorn inte laddar startbatteriet. Hur kontrollera man det?

Samt om generatorn givit upp ska man byta till en på 50A eller 70A. Vi seglar mest och använder oftast bara motorn sporadiskt vid tilläggning samt det sitter en 50W solcell som underhållsladdar de två förbrukningsbatterierna. En större generator drar tydligen även ner effekten på motorn något, kan det ha någon skillnad mellan 35-70A generatorer till en MD7A?

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Pentax säger:

Viktigast enligt min åsikt är att generatorn laddar vid marchvarv.

När jag ska ut går motorn kanske 30min på tomgång sen blir det 10min marschvarv, för mig är det viktigt at generatorn laddar och laddar ordentligt redan på tomgång.

 

4 timmar sedan, Cam72 säger:

men vad säger ni, är det inte en bra lösning att byta remskivan på generatorn för att öka varvtalet?

Jo absolut för även en generator som laddar på tomgång laddar ganska dåligt då.

 

8 minuter sedan, per_62 säger:

om generatorn givit upp ska man byta till en på 50A eller 70A

Det gör ingen skillnad om du inte samtidigt vidtar andra åtgärder tex ökar batterikapaciteten och/eller sätter in en burk typ Sterling som effektiviserar laddningen. Jag bytte från 50 till 100A generator och satte in en Sterling ProAltC. Det gav en enorm förbättring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En större generator drar tydligen mer effekt från motorn, speciellt om man har en liten 13hk som igentligen borde vara större. Är det bara akademsikt hur myckt hk man förlorar med att uppgradera från 35A generator till kanske 50-100A?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, per_62 säger:

En större generator drar tydligen mer effekt från motorn, speciellt om man har en liten 13hk som igentligen borde vara större. Är det bara akademsikt hur myckt hk man förlorar med att uppgradera från 35A generator till kanske 50-100A?

 

Inget om du inte kan få generatorn att ge mera. En 35A generator behöver ca 0,7 hkr, 100A behöver ca 2hkr när den laddar fullt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att en större generator rent mekaniskt belastar motorn mer oberoende av hur mycket generatorn ger?  Med 100A borde väl det bli bara 11hk kvar till propellern om motorn är på 13hk (13-2=11)? Om inte så är det väl då bättre med en 100A generator?

Läsvärt om storlek på generator, så 50A kanske räcker.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara en kort stund som generatorn ger många A om batteriet är urladdat. På min 12-hästare bytte jag från 35 till 80 A generator mest pga att jag fick ett bra pris när den gamla totalrasat. Har inte märkt någon som helst skillnad på motoreffekten, dock verkar den ladda snabbare nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är knte generatorns märkeffekt som bromsar motorn.

Du kan i teorin låta en mopedmotor driva en generator på 1000watt.

Men det är ju då när du börjar plocka ut ström ur generatorn som detbörjar gå trögt.

Och som redan skrivits är det i början av laddningen. Säkerligen kan din dieselmotor driva en 100W generator, du får bata gasa litet mer, någon mer skinnad märker du nog inte, möjligen ökar motorvarvet litet då batteriet börjar bli mätt. Men även små dieselar har ju bra segdragningsförmåga, så det är inga problem.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En intressant fråga är hur mycket effekt du normalt tar ut ur motorn. Min 9hkr tog jag aldrig mer 5hkr ur.

Motorn tappar inte varvtal förrän den blir överbelastad och knappt då heller. Den har en vavtalsregulator som håller konstant varvtal.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fundering var att med en lite svag motor, typ13hk, på en 5ton segelbåt så skulle en stor generator ta mycket effekt, vilket speciellt vid kritiska situationer när full motorstyrka behövs kan ge problem. Det verkar inte vara så efter vad som skrivits här vilket känns bra.

Men är man riktigt orolig så ha fulladdade batterier eller koppla bort dom :-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som vill ha mest ström är husbatterierna, stoppa dess laddning om du behöver full kraft från motorn.

3-5hkr/ton båt brukar man säga så 13 hkr lite i underkant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, bhemac säger:

En intressant fråga är hur mycket effekt du normalt tar ut ur motorn. Min 9hkr tog jag aldrig mer 5hkr ur.

Motorn tappar inte varvtal förrän den blir överbelastad och knappt då heller. Den har en vavtalsregulator som håller konstant varvtal.

Hade tillsammans med en svåger en liten öppen snipa, med en gammal MD2:a, minns inte hur stor generaton var. Men tillfälligtvis fanns det ett gammal ankarpel då fördäck som användes att flytta P-ringar och mindre bojstenar med, det märktes på motorvarvet när man lyfte tungt, kanske var varvtalsregulatorn inte så bra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...