Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
Nim26

NIMBUS 29c Nordica Uppdateras

Rekommendera Poster

Jag fick besked från Nimbus i Gbg att det var en -92 men motorn var registrerad -94 så min "förhoppning" stillades med rätt besked. Luftintagen fanns men med bara plast för 1 750 kr/st så vi får se om jag lägger 7 000 kr för lite plast.

 

Håller även på med att få in offerter från olika firmor på dynorna i coupén. Fått bra kontakt med Myrins i Göteborg men även Stockholms Mattlangett som gör både kapell, dynor och mattor. Bor norr om Stockholm så jag vill försöka undvika frakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vet att dessa gör iaf kapell till nimbus båtar förr:

http://www.marin.nu/

http://eliassons.com/

 

Annars är det några som heter SEASIT som gjort dynor till båtarna eller till den jag har iaf=) Sedan om det är de senaste som gjort det eller inte de vet jag inte. Annars kanske man kan prata med nimbus och höra om de har några som de vet kan göra dynor till en.

 

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-12-11 vid 08:13 skrev Nim26:

Hej Johan, Tack,

Nej inget spackel överhuvudtaget ännu, men hittar du så berätta gärna, har du en egen tråd med bilder på din 3003?

Hej Nim26, 

Nej jag har inte lagt upp nåt än, kommer kanske vad det lider. Hör av mig i denna tråd när jag får tag på spackel/gelcoat med rätt kulör.

God Jul

/Johan 

Redigerad av 1stPeregrine
T9 felstavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har en Nimbus 29C-1990 som under tre säsonger fått diverse uppdateringar likt din båt.

Intressant att följa med, ser fram emot en ny säsong 2019 i dom sydliga farvattnen.

 

2016-2017 byttes stora delar av elsystemet ut då en brand kom farligt nära. Alla kablar från 10mm2 och uppåt pressades om hydrauliskt, med nya anslutningar, polfett och krympslang , mycket Skyllermarks.

Takluckorna renoverades och taket blev tätt.

Sugtömning monterades precis på samma sätt som i din båt med ett Y-rör vid handpumpen.

Ökat luftningen till 22 mm. Gobius septitankmätare monterades.

Min AD41B uppdaterades med de modifieringar som VP föreskriver, inkl vevhusventilation.

Dieseltanken sanerades.

Styrgaffelbussningar o tätning bytades samt vattenintagsslang och nödventil. Powertrim och styrservo renoverades.

Sytt upp rutkapell.

Epoxibehandlat botten 4 lager, helskrapad.

 

 

2017-2018 bytades turbon 2 ggr, dålig renovering på första exet. Monterat turbotryckmät.

Renovering ankarspel för och akter, fotkontakter på båda, nya kol.

Monterat godkänd landströms central, huvudbrutare och intag i för o akter(230V med väljare). En grupp med väljare mellan VVB och Kaffekokaruttag-kök .

Omdraget samtliga VV-slangar.

Monterat Gasol i skydds-spann( PK6), förberedd för värmare, nya slangar och fasta rör.

Byte torkare, armar, spolning.

Ersatt A5 med C4 proppar, gjorde på sig på varv och toppfart 28 knop 3900rpm turbotryck 1,4 marsch 22 knop 3200rpm turbotryck 0,7

Packat om drevet, slipat och grundmålat och volvolackat.

Syrat intercoolern, värmeväxlaren och oljekylaren. Värmeväxlaren omlödad, tvärvägg.

Lagt till 3 nya stuvfack med lock.

Ctek laddning och fördelare testade , 2 nya batt (KA Pettersson).

 

2018-2019

Byte till ny Raymarine plotter som funkar med Raymarine(äldre) autopilot, byte av VDO-ekolod till Raymarine .

Fjärrstyrning av bogpropeller.

Byte samtliga spridare.

Troligen blir det eltoa under våren.

 

Funderar på ZipWake fortfarande, någon som har provat på 27F-28DC/HT-29DC/C ?

 

 

Har bilder på det mesta, måste dock krympa dom.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej N29C

Intressant läsning och nu blev jag ännu mer taggad på att fixa ordning min 29C. Vad gjorde du för att täta taket eller runt takluckorna. Enligt uppgift så läcker det in på min med och vad jag läst mig till så är det inte helt enkelt eller billigt att byta luckorna. Beskriv gärna vad du gjort för åtgärder och har du bild på det så vore det toppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Takluckorna i sig läckte inte på min båt men ett flertal av skruvarna i styrskenorna läckte tillsammans med aluminiumramen som tätlisten lägger sig på i stängt läge.

Själva "byrolådeeffekten" med kärvande luckor vid öppning och stängning löste jag med försänkta skruvar på styrskenesidorna, samt att en ny mindre aluminiumprofil fick bli ny "yttre styrning" av själva glidmekanismen. Observera ett smörj inte med oljebaserade medel utan använd teflon.

Ser att mina grabbräcken i taket läckte så dom åtgärdas just nu. Sen vet jag att jag tätade aluminiumhörnen i hörnen på akterdäcket samt fönstret på akterdäckets badbord sida.

Relativt torrt inne i båten, värre ifrån motorluckorna när det regnar på rejält. Inget saltvatten ifrån sjön in dock.

Det är mycket att uppdatera på dessa båtar men jag är mest nöjd med att motorn inte är monterad otillgängligt (garderobsmontage), på denna modellen. Kommer att renovera min AD41B före inköp av KAD eller D4/D6.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Simon och numera även N29c, kul att ni är här och skriver och det är intressant att höra vad andra har gjort med sina båtar när det är samma sort framförallt, ja har legat i vinteride även här , men nu är det dax o börja tänka på ALLT igen,,,,, jag mailar Martin på Axelsson Marin AB i Strömstad och beställer Allt i stort sett av honom och får det hemskickat på posten,

Läckande fönster har jag bakom den öppningsbara rutan på styrbords sida,, eller jag vet inte om det är den som läcker med vattnet kommer dit vid kraftigt regn eller hög sjö!! kan inte hitta var ifrån det kommer!!även infästningarna till takbågen (bakre) tar in vatten, så på ena sidan i hörnet vid köket kommer det in lite och på andra sidan droppar det in i batterirummet!! så det får bli en renskavning där o ny sika så får vi se, säg till om ni startar en egen tråd så jag kan kika på era bilder,
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Nim26(och Simon)

Har funnit följande under den gågna veckans regnande:

Läcka in i kök och vattenrum(VVB , gångvärme, vattenpumpar) tätat (med Sika igen), bägge fästena för targabågen, en kabelgenomföring, två fäste på grabbräcket, 2 skruvgenomföringar till takluckans aktre skenor.

Läcka samtliga fönster på akterdäck och aluminiumplåtar styr o badbord, fann jag att gummilisterna gick enkelt att dra ut och smörja med lite Yes-diskmedel och efter återmontage visade sig att dom var täta.

Har haft aktre hörnen (två aluminiumvinklar) av och tätat VP-rörgenomföringen(samt extra kabelhål) med ny Sika.

Läcka in i batterirum näst intill helt borta, misstänker tanklocksanslutningen samt att rutbågens bult släpper lite vatten.

Tog ner taklamporna och fann var taket läckte på kökssidan, men bara vid vissa vindriktningar, konstaterade att badbords takluckeskenor också måste tätas om igen.

 

Som sagt tidigare, gillar båten, tillgängligheten på maskin o drev samt att det går att stäng om sig kalla kvällar...

Har planer på ytterliggare ett extra stuvfack, denna gång i ryggstödet på soffan mot akterdäcket.

 

Någon som funderat på ZipWake?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj det verkar ju vara samma samma båt vi pratar om:P läcker som ett såll hahaha på samma ställe,, jaja kladda på med sika bara,,,, det stuvfacket vill jag ju gärna se på bild nån gång,

Men starta en egen tråd är ju enkelt, det är bara att hålla fast i samma o uppdatera, Tips bara är att tänk till vad du vill den skall heta så att det lockar läsare, det var svårt att få MG o byta min rubrik,, från början var min tråd bara en fråga om denna båt,

Sen när jag läst min vän Kossor,s tråd här på MG så ville jag ha en egen med,

kan rekommendera Kossor tråden att läsa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp får starta en tråd...stuvfack kanske-och en Zipwake och kanske en N28/N29

Kan inte MG skapa ett forum för t ex N28/29 ägare? Ganska vanliga i Sverige.

Är via frugan involverad i facebook grupp Nimbus.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev N29C:

Jepp får starta en tråd...stuvfack kanske-och en Zipwake och kanske en N28/N29

Kan inte MG skapa ett forum för t ex N28/29 ägare? Ganska vanliga i Sverige.

Är via frugan involverad i facebook grupp Nimbus.

 

 

Här heter det inte forum för specifika modeller etc utan det kallas Klubb. Det är bara att starta en klubb själv här på MG.

Menyn längst upp som börjar med Framsidan, Nyheter osv avslutas med Mera där man kan gå in och skapa en ny klubb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tänker på hur du menar med stuvfack i ryggstödet mot akterdäck!! in från kortsidan då eller?

Zipwake är säkert jättebra men har ingen egen erfarenhet av dessa, som du ser i min tråd så gick jag en annan väg då mina hydrauliska är helt ok och fungerar bra och zipwake är ju ett större ingrepp och väldigt mycket dyrare, 

5-6 tusen kostar enheten jag har satt in och är mycket lätt att installera och det du vill uppnå är ju att slippa sitta o trimma upp o ner hela tiden och riskera o trycka fel håll så båten lägger sig osv, den löser allt detta för dig, Är dessutom lite skeptisk till el motorer på utsidan under saltvattnet,

vad menar du med med N28-29?

Bra tips Christer,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår kom båten äntligen hem. Nu kan man börja byta ut delarna. Det som står på listan närmsta veckorna är:

  • Byte av pentrykran samt toakran
  • Byte av stereo till BT
  • Ut med gamla VHF:en och in med ny samt ny antenn
  • Montera ny tuta då den gamla lagt av
  • Bättra på stripesen på skrovet, någon som vet vilken färg ränderna har på t ex dekaltrim.se?
  • Montera dynorna i coupén som jag beställt från Myrins i Göteborg
  • Ta bort gammal lack/olja från akterdäck och olja in med ny
  • Täta takluckorna och allmänt ta bort gammal sika och sätta dit ny på de ställen där den blivit grå
  • Kolla så att de gamla båtmattorna håller måtten och eventuellt justera för att sedan lämna in de till Stockholms Mattlangett
  • Lämna in kapellet på tvätt och impregnering på samma ställe Stockholms Mattlangett
  • Sen är det bara att laga någon gelcoat skada, vaxa och sjösätta.

Hemma.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har jag kommit en bit på väg 🙂

Kranarna är på plats och då passade jag på att Sika bakom kranen i köket. Blev snyggt tycker jag. I övrigt så är stereon med nya högtalare inmonterade. Sjukt enkelt att montera högtalare i förruffen när Nimbus dragit fram kablar och redan gjort ett 10 cm hål ovanför lamporna!

 

Jag undrar om någon har erfarenhet av att koppla in en MZ fjärrkontroll till ankarspel och bogpropeller? Jag har någon gammal "Carguard" fjärr till ankarspelet som inte verkar funka och enligt uppgift kan man koppla in MZ 4-kanalers fjärr för att kunna styra bägge dessa. Någon som gjort det?

 

IMG_0061.jpg

Redigerad av Simon-Scanmar
Fel bild

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gav mig i kast med att ta bort våra ljusblå eller silver stripes i påskhelgen,,, vilket jobb puh

Fel nr 1, började dra av veckan före påsk då det var för kallt varpå allt klister stannade kvar på båten

det är den hemska linjen man ser, då gav vi upp som tur är och 6-7 grader varmare en helt annan sak,

Värmepistol användes i bägge fallen,,,,, nu är alla stripes av den färgen borta och en hel del är polerat men lite avstår,, mer bilder kommer när det är klart.

 

Klister 1.jpg

Klister 2.jpg

klister 3.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Nim26:

Gav mig i kast med att ta bort våra ljusblå eller silver stripes i påskhelgen,,, vilket jobb puh

Fel nr 1, började dra av veckan före påsk då det var för kallt varpå allt klister stannade kvar på båten

det är den hemska linjen man ser, då gav vi upp som tur är och 6-7 grader varmare en helt annan sak,

Värmepistol användes i bägge fallen,,,,, nu är alla stripes av den färgen borta och en hel del är polerat men lite avstår,, mer bilder kommer när det är klart.

 

Klister 1.jpg

Klister 2.jpg

klister 3.jpg

Snyggt bra jobbat, när du drar på ny stripes, gå då inte ända fram i fören, utan skär då stripessen en fem sex cm innan förens spets och skär den i förens fallriktning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar köra Xylen eller något annat som tar bort limrester, kletigt men det löser upp gammalt lim. Var har du köpt nya stripes? Vet att Nimbus är duktiga på att ta betalt men har inte hittat någon som kan göra de likt originalen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga köpt några ännu, tror vi avvaktar en sommar och låter sol o salt jämna ut lite ränder,

men vi har inte tänkt köpa Nimbus org utan bara 2st mörkblå en på 30 och en 10mm

jag körde hårt med T-röd och aceton och efter det rubbing, efter det kör jag Diamant, tvätt,polish, vax tycker det märket fungerar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så nu känns det lite bättre:)

Bara vaxning som återstår nu

polerad 2.jpg

polerad 1.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vaxad målad och klar, sjösatte 1 Maj

sjösätt-19.jpg

Ny färg för.jpg

Ny färg 3 akter.jpg

Ny färg 2.jpg

ny färg 1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 11/14/2018 at 2:15 PM, Nim26 said:

Bra tankar men som det står i texten så hittade jag en spricka i plasten och membranet var helt.

Anledningen till att jag köpte en likadan var att jag vill ha den likadant monterad utan nya hål osv.

den modellen som Ohm visar har pump pinnen fel.

7.jpg

Nya pumpen på plats

pump 2.jpg

pump 1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla dushen gick inte på slutet att dra ut och putta in för att få vatten, Försökte hemma i vintras i mancaven med stöd öl men den var slut,

Så ny blandare kom från jultomten och monterad nu.

med dush.jpg

utan dush.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har saknat ett utblås med gångvärme in i ruffen,, 

Det har bara varit en slang upp till framrutan och en slang till Kaptens fötter,

så vi har knappt använt gångvärmen för att det är så varmt uppe i hytten medans det är betydligt svalare nere i ruffen,

Jag kapade defroster slangen och satte dit en 3-vägsdelare och ny slang med ett utblås gömt under trappan, blev kanon, bara att stänga utblåsen till rutan o all värme susar in i den lite kalla ruffen:)

3-delaren eller y röret är lite kul för det är ett vvs rör från biltema för 29kr istället för 259kr på sea sea! som jag köpte först men var fel storlek, dom sålde alltså en slang på 60mm ett utblås på 55mmOCH en y delare som var 60mm!! dom hade inte i sitt sortiment det röret i 55mm!! så dåligt men bra ändå då jag hittade bättre prisalternativ.

y-rör.jpg

värmeslang 2.jpg

värmeslang.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nim26:

Vi har saknat ett utblås med gångvärme in i ruffen,, 

Det har bara varit en slang upp till framrutan och en slang till Kaptens fötter,

så vi har knappt använt gångvärmen för att det är så varmt uppe i hytten medans det är betydligt svalare nere i ruffen,

Jag kapade defroster slangen och satte dit en 3-vägsdelare och ny slang med ett utblås gömt under trappan, blev kanon, bara att stänga utblåsen till rutan o all värme susar in i den lite kalla ruffen:)

3-delaren eller y röret är lite kul för det är ett vvs rör från biltema för 29kr istället för 259kr på sea sea! som jag köpte först men var fel storlek, dom sålde alltså en slang på 60mm ett utblås på 55mmOCH en y delare som var 60mm!! dom hade inte i sitt sortiment det röret i 55mm!! så dåligt men bra ändå då jag hittade bättre prisalternativ.

y-rör.jpg

värmeslang 2.jpg

värmeslang.jpg

Snyggt. handy man 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar:) tur det inte syntes så mycket av skatboet brevid y-röret:P men det är på gång, allt för mycket lösa ändar som jag hittar när jag håller på och gräver

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var premiärturen avklarad och allt funkade som de skulle. Någon som har erfarenhet av Ardic värmaren som troligtvis är original? Tycker den gick lugnt och fint under kvällen och in på natten men mitt i natten så skulle den sätta på igen och då lät den väldigt mycket högre än under normal drift. Kanske det går att smörja den eller måste den in på service/bytas ut helt? Är det någon som servat/meckat med de gamla Ardic värmarna som kan dela sina idéer/tankar?

Ekholmen.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, oj vad fin den är snyggt med mörkblått kapell,

när vi byter vårat blir det ett sådant men skulle nog vilja kunna med en dragkedja lossa sidor och bak,

jag har en värmare som är/var orginal 1990 som är från Volvo flygmotor men vad den heter vet jag inte,,, men så är min båt från 1990,, har en bild men utan kåpan på, är det nått du känner igen?

den låter som fn,,,, inget vi ens har övervägt att starta på natten tyvärr, 

Vi brassar på framtill lampan släcks och sen om vi har 220v så har vi en väldigt tyst fläkt som håller bra underhållsvärme,

värme.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nim26:

Hej, oj vad fin den är snyggt med mörkblått kapell,

när vi byter vårat blir det ett sådant men skulle nog vilja kunna med en dragkedja lossa sidor och bak,

jag har en värmare som är/var orginal 1990 som är från Volvo flygmotor men vad den heter vet jag inte,,, men så är min båt från 1990,, har en bild men utan kåpan på, är det nått du känner igen?

den låter som fn,,,, inget vi ens har övervägt att starta på natten tyvärr, 

Vi brassar på framtill lampan släcks och sen om vi har 220v så har vi en väldigt tyst fläkt som håller bra underhållsvärme,

värme.jpg

Blir så avis på era båtmodeller de är så snygga, ja kapellet på föregående inlägg passade utmärkt till båtmodellen. Just den blåfärgen är riktigt fräsch.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av Ardic värmare men om det är samma som Volvo Flygmotor så satt det en sån i min båt. Och med tanke på era erfarenheter av oljudet så verkar det vara samma. 

Jag säger bara det: Uppgradera till en ny!!!

Ljudvolymen och driften med flera steg (4?) är som rena himmelriket jämfört med min gamla. Bytte aldrig i min N29C men i nuvarande har jag en Eber D4 som funkar klockrent. Vi kör på lite ordentligt på kvällen för att få ur fukten ur sängkläderna och sen sätter vi ner termostaten när vi ska sova. Snart går den ner i varv men om det blir kallt på natten så startar/går den upp i effekt och håller båten precis lagom varm. 

Jämfört med gamla Volvon som startade/stoppade stup i ett är det ett lyft. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror dig Christer det är bara så mycket annat som slukar cash, Och vi kör den inte överdrivet mycket,, men visst om den var tystare så,,,,:P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...