Nim26 170 Postad 8 September , 2017 (redigerade) Hej jag skulle vilja ha tips och råd angående denna kombo, eller var och en för sig, någon som har erfarenhet? Båten vi skall kolla på är en Nimbus 29c Något speciellt att tänka på? drevet är ompackat 2014 och renoverat 2016 med ny kona! Hur skall det låta när man växlar och hur får det absolut inte låta? Motorn, är dom kända för rök vi start? ok? tacksam för många erfarna svar fort:) Redigerad 3 Maj , 2018 av stavhammar Ändrat titel: KAD 44P-B + 290DP-E -> NIMBUS 29c Nordica Uppdateras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hysteria 12 Postad 8 September , 2017 En erfarenhet jag fick lära mig är att den kastar i växlarna lite hårdare när konan är ny. En äldre kona fick jag förklarat för mig är mer insliten och får därför mjukare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 8 September , 2017 (redigerade) 1 timme sedan, Nim26 säger: Hej jag skulle vilja ha tips och råd angående denna kombo, eller var och en för sig, någon som har erfarenhet? Båten vi skall kolla på är en Nimbus 29c Något speciellt att tänka på? drevet är ompackat 2014 och renoverat 2016 med ny kona! Hur skall det låta när man växlar och hur får det absolut inte låta? Motorn, är dom kända för rök vi start? ok? tacksam för många erfarna svar fort:) Bra motorer, hållbara drev, låter det klonk när du lägger i växel är det i regel ok. När konan blir sliten smyger växeln i. Kan poffa till med ett svart moln diesel vid start sedan inte mycket rök. Kolla oljetryck temperatur om den varit servad enl service manual, ventilerna ska kollas vid 200 h. Öppna oljelocket på ventilkåpan inget klegg ska finnas där. Oljan ska vara svartbrun osv. Kolla efter oljeläckage, de flesta jag kollat har varit täta. Antal timmar är det relevant? Kompressorn jobbar den som den ska? Kolla oljestickan på den sitter ovanpå klar olja. Redigerad 8 September , 2017 av kossor 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 8 September , 2017 Hej och tack för tipsen:) 1200tim har den, Kompressorn! jobbar som den skall? hur skall den inte bete sig? är det detta man hört att den kan gå lite ojämnt på mellanvarv? den slår väl av och på beroende på varv? söl o klägg har jag koll på. KADD 44P-B vad står P och B för? 290DP-E ´vad står E för? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 8 September , 2017 (redigerade) 3 timmar sedan, Nim26 säger: Hej och tack för tipsen:) 1200tim har den, Kompressorn! jobbar som den skall? hur skall den inte bete sig? är det detta man hört att den kan gå lite ojämnt på mellanvarv? den slår väl av och på beroende på varv? söl o klägg har jag koll på. KADD 44P-B vad står P och B för? 290DP-E ´vad står E för? Ja du vad p och b står för vet jag inte det enda jag vet är att det finns tre olika serier av kad 44 A B C, vad jag förstått så är det i huvudsak tre olika elsystem dem emellan styrning. Kad 44 C s elsystem flyttade till kad 300 när den kom. Vet inte om det är fyra kylingångar till intercolern på 44 C det är det på 300 an. Dpe E t står för serien av typen av drev du har jag har DP D på mitt. Ser lika ut men har för mig att din axel propp axel har M20 i gängen till konan jag har M 16. 1200 timmar lagomt inkörd. 29 an är en ruggigt fin båt bra planerad ombonad och trevlig, lycka till med ditt köp. Har du sålt 26 an ? Redigerad 8 September , 2017 av kossor 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 8 September , 2017 (redigerade) - Kompressorn skall gå igång på tomgång när motorn är kall. Sen kopplar den in vid ca 1500 rpm och laddar fram till ca 2500 rpm, därefter skall den koppla ur och turbon tar vid. Och omvänt. Du märker när kompressorn kopplar in. Motorljudet blir annorlunda (lite gnälligt) och beroende på hur båten är konstruerad så kan man även nästan känna när vridmomentet kickar in i drivlinan Kompressorn skall gå obehindrat på eller av. Ibland kan den vela runt 1500 rpm om du ligger precis vid gränsen - samma vid 2500-ish varv. Sedan vet jag att det kan behövas en mjukvaruuppdatering om den kopplar ur för tidigt innan turbon tar vid. Det märker du sannolikt genom ett tydligt tapp i framfarten. Nästan som att du slår av på gasen. I värsta fall är turbon sliten. Ge en normal distinkt acceleration och båten skall obehindrat ta sig igenom hela registret. - Drevet. Det skall dunka till när lägger i växel (både back och fram). Vi bytte kona i somras - nu dunkar det till rätt bra när växeln går i kan jag säga. Det kostar en slant att låta varvet byta kona så bra att det är gjort. KAD44 skall inte ryka alls vid start. Detta tror jag dels styrs av programvaran (EDC) samt att kompressorn laddar för att snabbt få upp arbetstemp. Bra motor för övrigt och 1200 timmar är inte mycket på en sådan. Kollla bara så den är servad ordentligt. Redigerad 8 September , 2017 av hbengtsson 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 8 September , 2017 27 minuter sedan, hbengtsson säger: - Kompressorn skall gå igång på tomgång när motorn är kall. Sen kopplar den in vid ca 1500 rpm och laddar fram till ca 2500 rpm, därefter skall den koppla ur och turbon tar vid. Och omvänt. Du märker när kompressorn kopplar in. Motorljudet blir annorlunda (lite gnälligt) och beroende på hur båten är konstruerad så kan man även nästan känna när vridmomentet kickar in i drivlinan Kompressorn skall gå obehindrat på eller av. Ibland kan den vela runt 1500 rpm om du ligger precis vid gränsen - samma vid 2500-ish varv. Sedan vet jag att det kan behövas en mjukvaruuppdatering om den kopplar ur för tidigt innan turbon tar vid. Det märker du sannolikt genom ett tydligt tapp i framfarten. Nästan som att du slår av på gasen. I värsta fall är turbon sliten. Ge en normal distinkt acceleration och båten skall obehindrat ta sig igenom hela registret. - Drevet. Det skall dunka till när lägger i växel (både back och fram). Vi bytte kona i somras - nu dunkar det till rätt bra när växeln går i kan jag säga. Det kostar en slant att låta varvet byta kona så bra att det är gjort. KAD44 skall inte ryka alls vid start. Detta tror jag dels styrs av programvaran (EDC) samt att kompressorn laddar för att snabbt få upp arbetstemp. Bra motor för övrigt och 1200 timmar är inte mycket på en sådan. Kollla bara så den är servad ordentligt. Nja håller inte med dig precis när de smäller igång kommer en pust, prova och sätt dig i en båt vid aktern och kolla ska du se. Att alla säger att 44 an och 300 an är commonrail dieselar är fel principen är den samma som på 42-43. Jag kallar dem hybrider. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 8 September , 2017 1 timme sedan, kossor säger: Ja du vad p och b står för vet jag inte det enda jag vet är att det finns tre olika serier av kad 44 A B C, vad jag förstått så är det i huvudsak tre olika elsystem dem emellan styrning. Kad 44 C s elsystem flyttade till kad 300 när den kom. Vet inte om det är fyra kylingångar till intercolern på 44 C det är det på 300 an. Dpe E t står för serien av typen av drev du har jag har DP D på mitt. Ser lika ut men har för mig att din axel propp axel har M20 i gängen till konan jag har M 16. 1200 timmar lagomt inkörd. 29 an är en ruggigt fin båt bra planerad ombonad och trevlig, lycka till med ditt köp. Har du sålt 26 an ? Hej på dig ja 26an såldes för en vecka sen?Knepigt vi ville det för att gå vidare till nyare större stabilare men lite vemod är det. Du låter positiv till 29c med kadd så det känns bra. Vi skall åka och kolla imon så får vi se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 8 September , 2017 52 minuter sedan, hbengtsson säger: - Kompressorn skall gå igång på tomgång när motorn är kall. Sen kopplar den in vid ca 1500 rpm och laddar fram till ca 2500 rpm, därefter skall den koppla ur och turbon tar vid. Och omvänt. Du märker när kompressorn kopplar in. Motorljudet blir annorlunda (lite gnälligt) och beroende på hur båten är konstruerad så kan man även nästan känna när vridmomentet kickar in i drivlinan Kompressorn skall gå obehindrat på eller av. Ibland kan den vela runt 1500 rpm om du ligger precis vid gränsen - samma vid 2500-ish varv. Sedan vet jag att det kan behövas en mjukvaruuppdatering om den kopplar ur för tidigt innan turbon tar vid. Det märker du sannolikt genom ett tydligt tapp i framfarten. Nästan som att du slår av på gasen. I värsta fall är turbon sliten. Ge en normal distinkt acceleration och båten skall obehindrat ta sig igenom hela registret. - Drevet. Det skall dunka till när lägger i växel (både back och fram). Vi bytte kona i somras - nu dunkar det till rätt bra när växeln går i kan jag säga. Det kostar en slant att låta varvet byta kona så bra att det är gjort. KAD44 skall inte ryka alls vid start. Detta tror jag dels styrs av programvaran (EDC) samt att kompressorn laddar för att snabbt få upp arbetstemp. Bra motor för övrigt och 1200 timmar är inte mycket på en sådan. Kollla bara så den är servad ordentligt. Tack för mycket utförlig information varvtal o kompressor bra tips skall försöka lyssna och gasa så får vi se. Båten är från 90 o motorn 00 det gjorde allt väldigt intressant. Skall kika imon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 8 September , 2017 41 minuter sedan, kossor säger: Nja håller inte med dig precis när de smäller igång kommer en pust, prova och sätt dig i en båt vid aktern och kolla ska du se. Att alla säger att 44 an och 300 an är commonrail dieselar är fel principen är den samma som på 42-43. Jag kallar dem hybrider. OK - det är dock inget jag sett eller tänkt på. Fast vi har ju en extra badbrygga som kanske döljer det lite :-) Fast jag tänkte nog lite mer på huruvida motorn ryker när den är kall (typ som AD41:orna) och det gör ju inte KAD44 (eller någon i KAD-serien mig veterligen) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 8 September , 2017 3 timmar sedan, hbengtsson säger: OK - det är dock inget jag sett eller tänkt på. Fast vi har ju en extra badbrygga som kanske döljer det lite :-) Fast jag tänkte nog lite mer på huruvida motorn ryker när den är kall (typ som AD41:orna) och det gör ju inte KAD44 (eller någon i KAD-serien mig veterligen) jaja du menar så jodå helt rätt 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 9 September , 2017 Kompressorn skall alltså gå igång dir vi kallstart för att sen gå igång vid 1500rpm sa du!! Är tomgången 1500 vid kallstart då eller? O sen upp te 2500 o sen skall turbon ta över! Kompressor o turbo jobbar inte samtidigt då?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 9 September , 2017 (redigerade) 15 minuter sedan, Nim26 säger: Kompressorn skall alltså gå igång dir vi kallstart för att sen gå igång vid 1500rpm sa du!! Är tomgången 1500 vid kallstart då eller? O sen upp te 2500 o sen skall turbon ta över! Kompressor o turbo jobbar inte samtidigt då?? Kompressorn är programmerad att gå igång vid kallstart och tomgång - dvs runt 600 rpm. Detta i neutral. Lägger du i växel så kopplar den ur. Precis, mig vererligen så jobbar turbo och kompressor inte samtidigt. Har hört om en kick-down funktion som aktiverar båda om man vill snabbt upp i plan men inget jag kan bekräfta Redigerad 9 September , 2017 av hbengtsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 9 September , 2017 4 minuter sedan, hbengtsson säger: Kompressorn är programmerad att gå igång vid kallstart och tomgång - dvs runt 600 rpm. Detta i neutral. Lägger du i växel så kopplar den ur. Precis, mig vererligen så jobbar turbo och kompressor inte samtidigt. Har hört om en kick-down funktion som aktiverar båda om man vill snabbt upp i plan men inget jag kan bekräfta Men är det inte så att om du ligger och kör i 3200 varv och så drar du av på gasen en kort stund och så trycker på fullt igen så hoppar kompressorn in och ger båten en knuff upp i plan snabbt igen. Så funkar min kick down iaf på 42-43 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 9 September , 2017 Vad är maxvarv på en sån här? Vad bör jag förvänta mig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 9 September , 2017 14 timmar sedan, Nim26 säger: Hej på dig ja 26an såldes för en vecka sen?Knepigt vi ville det för att gå vidare till nyare större stabilare men lite vemod är det. Du låter positiv till 29c med kadd så det känns bra. Vi skall åka och kolla imon så får vi se. En 28 eller 29 skulle jag vilja ha de är så praktiska och snygga samtidigt. Gott om utrymme välplanerade, har en bekant som köpte en 28 i somras. Tyvärr blir den båten för stor för oss då vi måste traila, men bodde jag vid vattnet så skulle vi nog tveklöst ha en sådan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 9 September , 2017 1 minut sedan, Nim26 säger: Vad är maxvarv på en sån här? Vad bör jag förvänta mig? De ska väl varva som de andra kad modellerna 3700-3900 / min. Oroa dig inte för motorn går den bra allt ser bra ut jämn och fin tomgång, varvar hela registret håller tempen runt 92 grader när den får jobba. Något mer kan du inte kolla glöm inte ev läckage. Vet att mitt bockhorn läckte var sönder frätt av saltvattnet, marinan bytte allt vid mitt köp. Drevet är den svaga punkten på 1200 timmar kolla det noga, att det är ompackat, det ska inte sjunka kolla så trimmern är riktig har du ställt in det på +2 så ska det stå där när du kör. Du bör väl få upp den klunsen i runt 26-30 knop på full fart. Skitkul hoppas den är fräsch nu ta lite bilder lägg upp här. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 9 September , 2017 Visst om jag fattar hur man gör?Har inte lyckats ännu? +2! Ok hur skall jag se att det ligger kvar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 9 September , 2017 (redigerade) 23 minuter sedan, Nim26 säger: Visst om jag fattar hur man gör?Har inte lyckats ännu? +2! Ok hur skall jag se att det ligger kvar? Det ser du på trimindikeringen du trimmar drevet så båten motorn går lätt i sjön, när vi ska iväg sänker jag drevet till -4 båten flyter upp sen höjer jag det dit motorn går lättast, i mitt fall -1 till +-0. Men snöa inte in på motor och drev nu kolla hela båten pumpar, wc ,läckage vattentankar sprickbildningar runt infästningar, täthet runt rutor, passform om pulpit är rak eller fått sig nån törn, elsystem är det bara påbyggt eller i bra skick. Värmare funkar går den riktigt ankarspel osv. Helhetsintrycket fräsch sunkig dålig lukt, plocka ur durkar hur ser kölsvinet ut ska inte finnas olja och vatten där. Är det privat eller på firma du ska kolla båten? Saltvattenkörd eller sötvattenkörd? Kolla drivknuten hur den mår, när du svänger bb sb fulla utslag så ska du inte ha vibrationer eller missljud prova gasa på lite försiktigt samtidigt som du girar sb bb, . Lite vibrationer ska kännas i ratten men inte mycket. Kolla om de vet om knuten är bytt. Rasar en knut under gång blir det dyrt om den skulle slå sönder tex struten. Ingemar på drevdelar berättade om en kompis till han som köpt en 28 a och på semesterns andra dag sköt de knuten har för mig det gick på 50 tusen. Om de säger att de bytt bälgar o dyl lita inte på det byt själv ut dessa i vår då vet du med säkerhet att de är bytta. Har en bekant som köpte båt för två år sedan, allt under vatten var bytt sa säljaren, men icke gick hål i drivknutsbälgen så han fick byta lagringen i skölden samt drivknuten, trista pengar. Jag litar inte på annonser varvsskött totalservad mm mm ja du förstår. Redigerad 9 September , 2017 av kossor 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 9 September , 2017 Allt kändes kanon, snyggt o fint i motorrum starta fint och gick bra. Hörde kompressorn när den gnällde igång o tystnade?Stolar o bord följde med till akterdäck. Täckställning Noa samt press från 2016 + bockar med armar! Handpenning lagd☺️ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 9 September , 2017 "P" i Volvo Pentas terminologi brukar betyda plesure, alltså en motor för en nöjesbåt. Vissa motorer hade boksaven "W" som betydde något annat.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 9 September , 2017 Testa att gå på däck och hänga ut fendertarna i sjögång på den båten! Ninbusbåtar är lika säkra att köpa som gamla Volvo 740. Ofta inga problem, men det finns fallgropar, precis som på gamla volvosar. Du lär få betala en hel del extra bara för att det är en Ninbus. Iofs är Sagor, Aquakorridorer och liknande båtar i samma ålder dyra dom också. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 9 September , 2017 2 timmar sedan, Nim26 säger: Usch nu blev jag riktigt avis ser kanonfräsch ut skicka lite interiör bilder sen, vad begärde de för båten? Ser ut som om någon verkligen skött om den. Avis avis men grattis grattis 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 9 September , 2017 25 minuter sedan, Georg_Ohm säger: Testa att gå på däck och hänga ut fendertarna i sjögång på den båten! Ninbusbåtar är lika säkra att köpa som gamla Volvo 740. Ofta inga problem, men det finns fallgropar, precis som på gamla volvosar. Du lär få betala en hel del extra bara för att det är en Ninbus. Iofs är Sagor, Aquakorridorer och liknande båtar i samma ålder dyra dom också. Men du vad kostar en ny då kolla på det priset. En båt som är tillverkad i nutid är billig i förhållande med en ny. Kollade på mässan i år motsvarande ligger på 2,6 mille. Man kan inte byta båt vart femte år, efter fem år är ju den nya båten gammal med. Bil och båt går ej att jämföra. bättre köpa en kvalitet för att ha lång tid än att köpa en kvantitet och ........ 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 9 September , 2017 35 minuter sedan, kossor säger: Men du vad kostar en ny då kolla på det priset. En båt som är tillverkad i nutid är billig i förhållande med en ny. Kollade på mässan i år motsvarande ligger på 2,6 mille. Man kan inte byta båt vart femte år, efter fem år är ju den nya båten gammal med. Bil och båt går ej att jämföra. bättre köpa en kvalitet för att ha lång tid än att köpa en kvantitet och ........ Det var ett visst mått av ironi. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 9 September , 2017 1 timme sedan, kossor säger: Usch nu blev jag riktigt avis ser kanonfräsch ut skicka lite interiör bilder sen, vad begärde de för båten? Ser ut som om någon verkligen skött om den. Avis avis men grattis grattis Tror den låg på Blocket för 515'. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 9 September , 2017 1 timme sedan, Kane säger: Tror den låg på Blocket för 515'. 550 sen 510 och till slut nu idag 490 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 9 September , 2017 3 timmar sedan, Georg_Ohm säger: Testa att gå på däck och hänga ut fendertarna i sjögång på den båten! Ninbusbåtar är lika säkra att köpa som gamla Volvo 740. Ofta inga problem, men det finns fallgropar, precis som på gamla volvosar. Du lär få betala en hel del extra bara för att det är en Ninbus. Iofs är Sagor, Aquakorridorer och liknande båtar i samma ålder dyra dom också. Vilken båtsort tänker du på då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 9 September , 2017 Ja gå på däck o hänga fendrar kändes lite knepigt så det undviker vi utanför hsmn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser