David32 1 Postad 7 September , 2017 Jag är nästan helt ny i båtlivet och skulle vilja ha hjälp och tips utav begagnatköp. Mitt båtliv har hittills bestått i att köra runt i en ny Yamarin 63DC i ca 50h i sommar. Men nu är det så att jag vill byta upp mig och har siktat in mig på en Aquador 26HT. Vad är det för skillnad på en dom olika motorerna. Vad bör man sikta in sig på? Jag vill gärna ha en Aquador 26HT med nya instrumentpanelen. Tror dom började komma 2011. Men jag har bara hittat med Mercery motorer på dom senaste årsmodellerna. Jag tycker även att båtarna med Mercery motorerna ligger lägre i pris. Vilket gör mig förvirrad om det är en bra motor. Just nu tittar jag på två olika Aquador 26HT. Den första är en 2011 med Mercruiser 4.2 Diesel med 389 gångtunnlar för 849 000. Den andra är en 2013 Mercruiser QSD 4,2ES 320 hk 130 gångtimmar. Är det samma motor som den första? Om man vill ha en äldre båt kan man köpa en 2008 med Volvo penta V6 som har 246h för 910 000. Står sig Volvo Penta motorer sig bättre i ndrahandsvärde? Vilken skulle du välja? Ska man ta hjälp utav besiktningsman? Tacksam för alla svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 7 September , 2017 Tips- Om du inte redan gjort det, läs den här tråden Där finns alla frågor och svar du kan tänka dig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
David32 1 Postad 7 September , 2017 Tackar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aquador 0 Postad 9 September , 2017 Har haft en 26:a och en 28:a, båda med Volvo D6. Har funkat hur bra som helst, känns som om andrahandsvärdet är klart bättre på båtar med volvomotorer. I övrigt hade jag nog satsat på en 28:a istället för en 26:a, du får 2 separata sovutrymmen samt att den går bättre i sjön enligt mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser