2HOT4U 3 Postad 5 September , 2017 försöker hjälpa polaren sitter 48-77342A45 15P på hans Mercury 115HK EFI 2011 men tycker att den varvar lite för mkt ca.6200varv någon som vet vad man ska ha om man vill att den varvar mindre tackar för hjälpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 5 September , 2017 En Mercury Black Max aluminiumpropeller med andra ord. Jag tror WOT-range för den snurran är 5800 - 6400 rpm vilket i så fall betyder att han ligger bra till som det är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 6 September , 2017 Om man får sticka in en fråga här, WOT eller varvtalsområde vid fullgas, är det med optimalt tiltad motor eller hur kollar man? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 11 September , 2017 nu har vi testat lite mer den varvar 6500 och går typ 26-27knop ska testa med en 17P" så vi får se om det blir skillnad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
animap 42 Postad 12 September , 2017 Angående att ändra på max varvtal, tumregeln är att man ska öka propellerns stigning för att sänka maxvarvet, och minska den för att öka maxvarvet. Tumregeln brukar vara att maxvarv ändras 150-200 rpm för varje tum man ändrar stigningen. Angående hur man ska testa: Med den last du kör med normalt, så ska du vid full gas nå upp till ungefär mitten av det område som anges som motorns maxvarv. Då är det optimalt. Sen bör du räkna det som att båtens cruisingfart är den fart du har vid 1000-15000 rpm under maxvarv, då har du sannolikt bäst bränsleekonomi och sliter mindre på motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 13 September , 2017 Vad är det för båt? Vikt? Hur är motorn monterad? (Alltså höjden/hissningen) Verkar inte som propellern greppar eller flyttar tillräckligt med vatten. Många faktorer som påverkar bla båtens vikt, skrovform, motorns hissning m.m För att få bättre grepp/verkningsgrad kan propeller med 4-blad eller större diameter ge bättre verkningsgrad än att öka stigningen. Sänker varvet något men utan att tappa fart. Köp med bytesrätt om det är möjligt. Budgetalternativet är att lämna in aluproppen och bättra greppet med cuppning för ett par hundralappar. Har själv gjort det på tidigare båt med gott resultat. Lycka till! https://www.rubexprops.com/boat-propellers/rpm-range/?make=Mercury 115 4-Stroke 2007-2014 rek maxvarv vid fullgas: (WOT) 5800-6400 Utväxling: 2.07 30% slip är högt. Borde va under 20% med alupropeller och 30kn+ i fart http://drev.se/propellerskolan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser