Orvar2 0 Postad 4 September , 2017 Hej allesammans! Jag har varit och tittat på en båt jag gärna skulle vilja köpa, men är lite tveksam kring en sak: Vi provkörde motorn (Aq170) i tunna, lät den stå och gå tills den blev varm. Under hela tiden kom det vita avgaser, vilket jag tolkar som ånga. Ägaren sa att båten stått länge utan att bli körd. Borde man oroa sig över detta, eller är det troligt att den bränner kylvattnet? Oljan var mörkbrun och fin. Ägaren säger också att han bytt topplockspackningen, kan det vara så att man glömt efterdra detta? Bör man vara rädd att motorn kommer rasa vilken sekund som helst eller kan det vara lätt att åtgärda, om det ens är något att åtgärda? Den gick bra i övrigt, svarade på gaspådrag, jämn tomgång, inga missljud etc... Vore tacksam för mer info om möjligt problem! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 4 September , 2017 Jag har inget svar på dina frågor men dristar mig till att slänga ut en varning: Köp inte en båt efter endast besiktning på land! Nu kanske du inte tänkt göra det men varningen känns på något sätt befogad i sammanhanget (allt för många köper utan att testa ordentligt). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 4 September , 2017 Det kan vara avgaslimpan som läcker in vatten i avgaskanalen. Det finns inga originallimpor kvar att köpa. De som finns är kinesiska, av tveksam kvalitet! 21.000:- är priset. Sedan måste man ju provköra drevet. som också är gammalt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 4 September , 2017 1 timme sedan, Orvar2 säger: Hej allesammans! Jag har varit och tittat på en båt jag gärna skulle vilja köpa, men är lite tveksam kring en sak: Vi provkörde motorn (Aq170) i tunna, lät den stå och gå tills den blev varm. Under hela tiden kom det vita avgaser, vilket jag tolkar som ånga. Ägaren sa att båten stått länge utan att bli körd. Borde man oroa sig över detta, eller är det troligt att den bränner kylvattnet? Oljan var mörkbrun och fin. Ägaren säger också att han bytt topplockspackningen, kan det vara så att man glömt efterdra detta? Bör man vara rädd att motorn kommer rasa vilken sekund som helst eller kan det vara lätt att åtgärda, om det ens är något att åtgärda? Den gick bra i övrigt, svarade på gaspådrag, jämn tomgång, inga missljud etc... Vore tacksam för mer info om möjligt problem! Undvik att köpa en båt med den motorn aq 170 är urgammal som Rollen påpekat så är det problem få fram kyllimpa, går ju göra en i rostfritt. Men dessa motorer som har en underbar gång bör förpassas till soptippen tyvärr. De hade kylproblem från start på sista cylindern ville gärna gå varma där, är ju en B20 med två cylindrar till. Detta är bara ett råd från mig sen gör du som du själv vill, men aq 170 brukar betyda dyr bränsle ekonomi och mycket krångel, de har helt enkelt passerat bäst före datum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orvar2 0 Postad 4 September , 2017 Ok, tack för råden! Ja, den är ju gammal som gatan så det är kanske bäst att låta bli.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser