Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Orvar2

AQ170 vita avgaser

Rekommendera Poster

Hej allesammans!
Jag har varit och tittat på en båt jag gärna skulle vilja köpa, men är lite tveksam kring en sak: Vi provkörde motorn (Aq170) i tunna, lät den stå och gå tills den blev varm. Under hela tiden kom det vita avgaser, vilket jag tolkar som ånga. Ägaren sa att båten stått länge utan att bli körd. Borde man oroa sig över detta, eller är det troligt att den bränner kylvattnet? Oljan var mörkbrun och fin. Ägaren säger också att han bytt topplockspackningen, kan det vara så att man glömt efterdra detta? Bör man vara rädd att motorn kommer rasa vilken sekund som helst eller kan det vara lätt att åtgärda, om det ens är något att åtgärda? Den gick bra i övrigt, svarade på gaspådrag, jämn tomgång, inga missljud etc... Vore tacksam för mer info om möjligt problem!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inget svar på dina frågor men dristar mig till att slänga ut en varning:

Köp inte en båt efter endast besiktning på land!

Nu kanske du inte tänkt göra det men varningen känns på något sätt befogad i sammanhanget (allt för många köper utan att testa ordentligt).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara avgaslimpan som läcker in vatten i avgaskanalen. Det finns inga originallimpor kvar att köpa. De som finns är kinesiska, av tveksam kvalitet! 21.000:- är priset. Sedan måste man ju provköra drevet. som också är gammalt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Orvar2 säger:

Hej allesammans!
Jag har varit och tittat på en båt jag gärna skulle vilja köpa, men är lite tveksam kring en sak: Vi provkörde motorn (Aq170) i tunna, lät den stå och gå tills den blev varm. Under hela tiden kom det vita avgaser, vilket jag tolkar som ånga. Ägaren sa att båten stått länge utan att bli körd. Borde man oroa sig över detta, eller är det troligt att den bränner kylvattnet? Oljan var mörkbrun och fin. Ägaren säger också att han bytt topplockspackningen, kan det vara så att man glömt efterdra detta? Bör man vara rädd att motorn kommer rasa vilken sekund som helst eller kan det vara lätt att åtgärda, om det ens är något att åtgärda? Den gick bra i övrigt, svarade på gaspådrag, jämn tomgång, inga missljud etc... Vore tacksam för mer info om möjligt problem!

Undvik att köpa en båt med den motorn aq 170  är urgammal som Rollen påpekat så är det problem få fram kyllimpa, går ju göra en i rostfritt. Men dessa motorer som har en underbar gång bör förpassas till soptippen tyvärr. De hade kylproblem från start på sista cylindern ville gärna gå varma där, är ju en B20 med två cylindrar till. Detta är bara ett råd från mig sen gör du som du själv vill, men aq 170 brukar betyda dyr bränsle ekonomi och mycket krångel, de har helt enkelt passerat bäst före datum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för råden! Ja, den är ju gammal som gatan så det är kanske bäst att låta bli..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...