Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
rob4u

Dårligt batteri &/eller svag laddning?

Rekommendera Poster

Hej

Kan dårliga batterier få voltmetern att visa dårlig laddning? Voltmetern visar 10 v laddning och när jag tog hem batteriet för att ladda så tar det inte emot laddning hemma. Kan detta vara orsaken till att voltmetern bara visade på 10v laddning eller är det troligare att det är fel på generatorn?

Redigerad av rob4u

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10V låter som ett dött batteri. Kolla för säkerhetsskull med en annan voltmeter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara dårlig anslutning till voltmätaren också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-09-03 på 13:15, rob4u säger:

Hej

Kan dårliga batterier få voltmetern att visa dårlig laddning? Voltmetern visar 10 v laddning och när jag tog hem batteriet för att ladda så tar det inte emot laddning hemma. Kan detta vara orsaken till att voltmetern bara visade på 10v laddning eller är det troligare att det är fel på generatorn?

Att det inte tar emot laddning hemma heller, förmodar jag att du mätit, och du vet att det är så.

Då vet du att batteriet är dött.

Mätaren i båten kan ju såklart ha laggt handskarna på hyllan samtidigt, fast sannolikheten för det är nog rätt liten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där voltmetrarna som sitter monterade i panelen på våra båtar, är inga kalibrerade laboratorieinstrument precis, dess precision har mycket mer att önska. Man får väl se dessa som en indikator på om spänningen ombord är bra eller dålig.

Skalan är oexakt och visarnålen är grov. Läser man av instrumenten litet från sidan så kan det skilja mer än en volt än om man tittar på det rakt uppifrån

Sedan kan man ju inte alltid utläsa batteriets konditon bara genom att mäta spänningen i vila, batteriet skall belastas under tiden man mäter, då får man ett mer rättvisande mätvärde.

 

Om man skal mäta spänning (och ström) någorlunda väl, så skall det göras med en multimeter, bra att ha en sådan ombord, den behöver inte vara dyr, undvik dock de billigaste i hundrakronorsklassen, och att använda proffsinstrumenten är ju bra, men att skjuta över målet. En tångamperemeter som också är en multimeter och som kan mäta likström brukar vi rekommendera. Kostar runt 4-500kr, men se till att den mäter LIKSTRÖM (DC) för det gör nämligen inte alla dessa.

 

Men om du bara får 10 volt på ett nyligen laddat batteri, så känns det mer än spontant så att detta är färdigt för återvinningsstationen.

Om du mäter 10 volt under laddning så är ju generatorn kass, eller om det var med tillkopplade batteriladdare?

Dåliga anslutningar har ju redan angivits, så kolla dessa!

 

När man mäter med en multimeter, så kan det i elsystemet vara svårt att hitta en bra minuspunkt att ansluta den svarta mätkabeln till. En del mätkablar har bara testpinnar, andra har mer eller mindre (oftast mindre) bra krokodilklämmor som kan vara knepiga att skapa en bra kontakt med.

Sedan kan de ju också uppstå dålig kontakt i anslutningshålen på själva instrumentet särskilt som det förvaras ombord. Det är väl här det skiljer sig i kvalitet mellan billiga och dyra mätinstrument, materialvalet i kontaktytorna, bland annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm nu för all del inte att ett helt urladdat system triggar säkerhetssystemen i en modern batteriladdare och denna agerar såsom batteriet skulle varit kortslutet. dvs batteriladdaren laddar inte....

Lösning lura laddaren genom att tillfälligt parallellkoppla batteriet från ett friskt batteri med tex startkablar.

Om du inte får upp 12,5V efter en natts laddning släng.... Köp nytt...

Nu är det så att även om du får upp spänning styrkan kan kapaciteten vara  dålig detta är lite svårare att kolla men går att göra med ett lämpligt instrument i praktiken en bestämd "tuff" last som läggs över batteriet under en bestämd tid. Efter utfört test ska spänningen inte sjunkit under en viss nivå.

Nästa test är att kolla generatorn med motorn på och spänningsprovaren ansluten till plus och minus ska visa ca 14V

 

Ha det // Shas 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎09‎-‎03 på 16:08, Georg_Ohm säger:

Bifogad bild kanske kan hjälpa dig!

image.jpeg

För mig är detta grekiska vad är skillnaden mellan laddningsspänning och gasspänning. Har noterat att mina batterier ligger på 14,1 volt då båten går, om jag ligger med landström  kan de ligga på 14,2 när allt är avslaget brukar de sjunka till 12,6 och efter nån vecka brukar de ligga på 12,4 12,3 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, kossor säger:

För mig är detta grekiska vad är skillnaden mellan laddningsspänning och gasspänning. Har noterat att mina batterier ligger på 14,1 volt då båten går, om jag ligger med landström  kan de ligga på 14,2 när allt är avslaget brukar de sjunka till 12,6 och efter nån vecka brukar de ligga på 12,4 12,3 

Ju mättare batteriet blir desto mindre äter det...

Alltså ju mer välladdat batteriet blir desto mindre ström tar det emot, och då sjunker spänningen.

 

Om du har ett gammaldags batteri, ett sådant man kan fylla på vätska i hur du hur det bubblar, om du har god hörsel, om du lägger örat till då det "gasar". Detta är inte bra, då är spänningen för hög och batterisyran ombildas till vätgas, som då kan explodera. Starkt frätande och korrosiv är den gasen också. Sedan kokar batteriet torrt och förstörs.

Helt slutna batterier som är underhållsfria asar också, och det är värre, eftersom man inte kan fylla på nytt dest.vatten i dessa. 13,9 volt sägs vara optimalt vid laddning, men jag vet att det ofta blir några tiondelar högre, men mer än 14,2 volt tycker jag inte att det skall vara.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Georg_Ohm säger:

Ju mättare batteriet blir desto mindre äter det...

Alltså ju mer välladdat batteriet blir desto mindre ström tar det emot, och då sjunker spänningen.

 

Om du har ett gammaldags batteri, ett sådant man kan fylla på vätska i hur du hur det bubblar, om du har god hörsel, om du lägger örat till då det "gasar". Detta är inte bra, då är spänningen för hög och batterisyran ombildas till vätgas, som då kan explodera. Starkt frätande och korrosiv är den gasen också. Sedan kokar batteriet torrt och förstörs.

Helt slutna batterier som är underhållsfria asar också, och det är värre, eftersom man inte kan fylla på nytt dest.vatten i dessa. 13,9 volt sägs vara optimalt vid laddning, men jag vet att det ofta blir några tiondelar högre, men mer än 14,2 volt tycker jag inte att det skall vara.

 

 

Ok tack så mycket för den värdefulla kunskapen:)Jag har slutna batterier 85 ah typ 4 st två förbrukare 2 start. Då e de alltså helt ok om de ligger på 14-14,2 med landströmmen inkopplad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, kossor säger:

Ok tack så mycket för den värdefulla kunskapen:)Jag har slutna batterier 85 ah typ 4 st två förbrukare 2 start. Då e de alltså helt ok om de ligger på 14-14,2 med landströmmen inkopplad.

Nej det är inte ok, max 13,7V.

 

1 timme sedan, Georg_Ohm säger:

men mer än 14,2 volt tycker jag inte att det skall vara.

Det tycker inte batteritillverkarna, för våta batterier ska man ha 14,4V@25°C. Över det kan batterierna gasa men först när de börjar bli fulladdade. Därför laddar med 14,4V till strömmen avtagit, därefter håller man 13,6-13,8V.

För AGM gäller lite olika, man måste kolla vad tillverkaren säger. Många klarar 14,7V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, bhemac säger:

Nej det är inte ok, max 13,7V.

 

Det tycker inte batteritillverkarna, för våta batterier ska man ha 14,4V@25°C. Över det kan batterierna gasa men först när de börjar bli fulladdade. Därför laddar med 14,4V till strömmen avtagit, därefter håller man 13,6-13,8V.

För AGM gäller lite olika, man måste kolla vad tillverkaren säger. Många klarar 14,7V.

Jo men detta är ju när landströmmen är inkopplad drar ja ur kontakten så sjunker det till 13,6 på en svinblink. Du skriver ju 14,4 till 14,7 då kan de ju inte vara för högt eller missade jag något. Laddaren går ner i float läge vid 14,1 v

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska vara 14,4 eller vad tillverkaren anger tills laddströmmen sjunker, då ska laddaren gå ner till ca 13,6V. Det är viktigt om batterierna ska hålla.

Problemet med landströmsladdare uppstår om man samtidigt tar ut ström. Startar tex kylen så luras laddaren att gå upp till 14,4V trots att batterierna är fulladdade, det ger en skadlig överladdning.

För bra livslängd bör systemet underhållas med 13,6V i hamn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎09‎-‎06 på 21:54, bhemac säger:

Det ska vara 14,4 eller vad tillverkaren anger tills laddströmmen sjunker, då ska laddaren gå ner till ca 13,6V. Det är viktigt om batterierna ska hålla.

Problemet med landströmsladdare uppstår om man samtidigt tar ut ström. Startar tex kylen så luras laddaren att gå upp till 14,4V trots att batterierna är fulladdade, det ger en skadlig överladdning.

För bra livslängd bör systemet underhållas med 13,6V i hamn.

 

Hej

 

Jag har med intresse följt denna tråd - hur funkar det med underhållsladdning via solpaneler på en båt? Jag utgår ifrån att det sitter en regulator mellan panel och batteri. Ni vet mer än mig om laddning, så jag ställer inga fler frågor.

 

Uppdatera mig.

 

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, AM2010 säger:

 

Hej

 

Jag har med intresse följt denna tråd - hur funkar det med underhållsladdning via solpaneler på en båt? Jag utgår ifrån att det sitter en regulator mellan panel och batteri. Ni vet mer än mig om laddning, så jag ställer inga fler frågor.

 

Uppdatera mig.

 

/Anders

Det fungerar i princip på samma sätt som med landströmsladdare.

Men regulatorn håller ner spänningen. En del regulatorer kan man programmera så de matchar den batteritypen man har ombord, då exempelvis AGM-batterier kräver annan spänning än vanliga syra-blybatterier. Dock reagerar regulatorn på samma sätt som landströmsladdaren när exempelvis ett kylskåp startar. Vilket innebär att kylskåp med ASU-funktion kan gå igång på fullvarv då solen skiner från klarblå himmel. Men spänningen stiger aldrig över gasningsnivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, AM2010 säger:

hur funkar det med underhållsladdning via solpaneler på en båt?

 

Det fungerar perfekt, året runt! Även de billiga regulatorerna är minst lika bra som en sk "intelligent 230V laddare".

Med tanke på att solcellsregulatorn troligen är den som laddar mest ombord, i vart fall i tid räknad, så bör man satsa på en bra regulator som kan ställas in för rätt batterityp och där man kan ställa in spänningarna. Använd lastutgången till förbrukarna ombord så kommer aldrig batterierna kunna djupurladda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då borde det väl vara smart att en landströmsladdare ALLTID kopplas in FÖRE en solcellsregulator eftersom denna kan justeras (om den är "bra") beroende på batterityp och batteriet inte får för hög spänning?

Då skulle man väl även kunna ha en enkel landströmsladdare utan någon intelligens, dvs billigast tänkbara som kan ge minst 14-15v och låta solcellsregulatorn vara hjärnan i laddsystemet så att batteriet mår bra?

Men vad är en "bra" solcellsregulator, vad ska den kunna och vilken typ bör man ha?

Laddare med MPPT (Maximum Power Point Tracker) verkar som jag förstår bättre än PWM (Pulse Width Modulation).

 

Jag har nu en CTEK D250S DUAL laddare (max 20A uteffekt) som man kan koppla olika DC-källor till och input är från en 50W solcellspanel.
Är denna likvärdig som en solcellsregulator MPPT?

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, per_62 säger:

Då skulle man väl även kunna ha en enkel landströmsladdare utan någon intelligens

Så har jag kört i många år nu, jag har ett enkelt nätaggregat 23A@17V för drygt 200kr. Solcellsregulaorn är EPever/EPsolar/Tracer 2215BN där alla spänningar kan ställas. Min hustrus elektriska gräsklippare, 24V, ladda med en 100kr regulator osv.

Aven min Sterling ProAltC kan drivas med vad som helst bara spänningen är över 13,5V. Den klarar 130A. Den dagen jag sätter in LiFePO4 batterier ska jag ha ett 100A aggregat.

 

CTEK D250S innehåller en MPPT regulator, nackdelen är att man kan ställa in batterityp eller justera spänningar. Den kan matas med ett nätaggregat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...