Garfiild 0 Postad 2 September , 2017 Hej, Jag har köpt en begagnad båt som har en Suzuki 4 takt 40 hk. Den är väldigt ärgad på powertrim delen. Jag undrar vad detta är för del och vad man borde göra åt det. Det roterar ju lite vid den delen då man trimmar/tiltar så borde man smörja där med vasselin? Tacksam för svar. Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 2 September , 2017 ser ut som en zinkanod,den skall du inte måla över byt den ser dålig ut,grunda övriga delar och måla dom,måla inte med bottenfärg som innehåller koppar ,då får du frätningar i aluminumet som motorn är gjord av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garfiild 0 Postad 3 September , 2017 Ok, tack för svaret! Det är ju en skruv som sitter inuti den ärgade ringen, och den är väldigt blank och fin. Varför är den där? Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 3 September , 2017 53 minuter sedan, Garfiild säger: Ok, tack för svaret! Det är ju en skruv som sitter inuti den ärgade ringen, och den är väldigt blank och fin. Varför är den där? Mvh Anders den är en rostfri skruv som håller fast den runda zinkanoden,om du bättrar med färg på motorn så använd zinkfärg som grund och sedan täckfärg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 3 September , 2017 Den håller fast offeranoden, dvs den ärgade ringen som du kallar den. Offeranoden förbrukas och skall bytas innan den tagit helt slut och skall under inga omständigheter ytbehandlas med färg eller annat. http://www.boats.net/parts/search/Suzuki/Outboard/2004/DF40/POWER TRIM (TYPE:T MODEL:01-09)/parts.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garfiild 0 Postad 3 September , 2017 Ok, nu blev jag mycket klokare. Tackar! Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser