Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
SteX

Autopilot ST4000

Rekommendera Poster

Har en äldre autopilot Autohelm ST4000 i min båt. Det är den med "svarta" instrumentet med all elektronik inbyggd förutom fluxgatekompassen. Ett par knappar börjar fungera dåligt (-1 och +1) så min fundering är att montera in ett nyare instrument typ Raymarine ST6002, koppla den via SeaTalk till nuvarande ST4000 instrumentet. Skulle det fungera? Jag vet att det är gamla prylar men tänkte hålla ut något år till med ST4000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske missförstår, men ska du alltså ha två instrument kopplade till varandra? Vad skulle syftet vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skälet är att jag vill inte köpa en helt ny AP. Eftersom det går att skicka in SeaTalk från min Raymarine fjärrkontroll så borde det även fungera med ett instrument som enbart skickar SeaTalk kommandon. Ja jag vill sätta ytterligare ett instrument som skickar SeaTalk till min gamla ST4000.

När jag någon gång i framtiden uppgraderar till någon nytt typ Evolution-100 kan jag återanvända "nya instrumentet" och min fjärrkontroll. Så min fråga är till er som är duktiga på Raymarines prylar om det fungerar med ett extra instrument till min ST4000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, SteX säger:

 Så min fråga är till er som är duktiga på Raymarines prylar om det fungerar med ett extra instrument till min ST4000.

OK. Har tyvärr inget svar på frågan. Jag antar att det finns ett gott skäl till att du inte helt enkelt ersätter din ST4000 med en ST6002? Drivenheten lär väl vara densamma, men kanske inte fluxgatekompassen? Kanske får du bättre svar om du talar om ifall det är ratt- eller rorkultsvarianten du har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte att ersätta ST4000 med en ST6002 display (har enbart SeaTalk anslutningar) frågan är om det går att styra ST4000 med en ST6002 (eller annat instrument), eftersom fjärrkontrollen fungerar att koppla in via SeaTalk tycker jag att det borde finnas en modernare display med knappar att koppla in till min gamla ST4000.

Mitt problem har inget att göra med om det är ratt eller rorkultsvarianten, nu råkar jag har rorkult med en elektrisk avtagbar rorkultsarm (tiller drive).

Jag vill ju ha kvar ST4000 enheten då den har alla kopplingar för kompass, NMEA, SeaTalk mm. Så frågan kvarstår om det finns något Raymarine instrument som kan kopplas samman med ST4000?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan, SteX säger:

När jag någon gång i framtiden uppgraderar till någon nytt typ Evolution-100 kan jag återanvända "nya instrumentet" och min fjärrkontroll. Så min fråga är till er som är duktiga på Raymarines prylar om det fungerar med ett extra instrument till min ST4000.

Jag kvalar knappast in som "duktig på Raymarines prylar" men jag hade en AH ST4000 under många år. Har nu sedan ett par år ett EV-100-system. Eftersom det nya systemet kommunicerar via SeatalkNG skulle jag jag inte tro att det på något enkelt sätt går att integrera ditt "nya intstrument" och gamla fjärrkontroll. Men jag kan förstås ha fel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga. Kontrollenheten kommunicerar troligen med motorenheten med vanlig +/-. På så vis kan kontrollenheten känna hur mycket motorn "tar i" mm. 

Det du menar är att ST6000 skulle fungera som fjärrkontroll till ST4000? Men ger ST6000 användbar SeaTalk ut? Det tror jag inte, kursdatorn måste nog finnas också.  Troligen får kursdatorn bara en order om att styra en viss kurs. Konvertering SeaTalk/SeaTalgNG är inga problem, det finns konverter.

 

Jag skulle nog i första hand försöka renovera knapparna, jag har gjort det på en liknande grej. Öppna, tvätta kontakterna med kontaktspray och putsa "plastpullemutten" med lite fin smärgelduk. Det fungerade för mig. Nuvarande ST4000 börjar också bli lite dålig i kontakterna men jag fick tag på en trådbunden fjärr med fräscha knappar. I vinter ska jag nog försöka fixa knapparna.

 

I en fjärrkontroll kan man ersätta knapparna med relän. Det gjorde jag som ett experiment på en Simrad TP20. Tanken var att kunna sätta knappar vid masten samt en trådlös fjärr. Så långt kom jag dock inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ST4000 är sammanbyggd sk kursdator och kontrollenhet, enbart kompassen är en egen del. Jag vill ha kvar ST4000 enbart skaffa ytterligare en sk kontrollenhet typ ST6002.

 

Min fjärrkontroll kan styra ST4000, den kan ge kommandon (+1, +10 etc och gå mellan Wind och Auto etc) , den använder SeaTalk. Raymarin har en koppling mellan SeaTalk och SeaTalk NG. SeaTalk NG används ju för nyare Evolution systemet. Samma fjärrkontroll kan därmed styra både äldre och nyare Raymarine autopiloter men kopplingen till SeaTalk NG behövs för bla Evolution.

 

När jag kikar i manualen för SPX5 ser jag att en eller flera ST6002 enheter kan anslutas till SeaTalk, man knappar in tex +1, +10 etc och kommandot skickas via SeaTalk till kursdatorn. Därför drar jag slutsatsen att tex Raymarine kontrollenhet ST6002 kan skicka kommandon till kursdatorn i ST4000 kursdatorn.

 

Nu äger jag ingen ST6002 men det kan ju hända att det dyker upp något på för ett bra pris då det är många som uppgraderar till nyare autopiloter.

 

Styrdatorn i alla Raymarines autopiloter skickar bara +- till drivenheten, så där är det ingen intelligens. Därför har styrdatorn ingen koll på hur många mm armen rör sig.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan, SteX säger:

Styrdatorn i alla Raymarines autopiloter skickar bara +- till drivenheten, så där är det ingen intelligens.

Är du säker på det? 

Hos tex Simrad sitter all intelligens hos kurdatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi pratar om samma sak. inser mitt syftningsfel (sorry). Intelligensen sitter i styrdatorn/kursdatorn. Från den skickas ström till en motor, motorn kan sitta i en "linear drive", hydralpump eller en "tiller drive".  Det jag menar är att i motorenheten finns ingen intelligens, den kör bara enligt det som kommer i kablarna till den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, SteX säger:

Vi pratar om samma sak. inser mitt syftningsfel (sorry). Intelligensen sitter i styrdatorn/kursdatorn. Från den skickas ström till en motor, motorn kan sitta i en "linear drive", hydralpump eller en "tiller drive".  Det jag menar är att i motorenheten finns ingen intelligens, den kör bara enligt det som kommer i kablarna till den.

Då är jag med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...