Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025
c_gunnarsson

Utmaning för motorkunnigaSöker tips till ett Knepigt fel på utombordare

Rekommendera Poster

Hej båtfolk!

 

Jag har ett problem med en utombordare jag inte blir riktigt klok på.

En Johnsson Gt10 från -93  

 

Körde en vända med den förra sommaren och gick klockrent men andra gången gick den jätte illa och svarade inte på gas och dog men den gick dock på full gas när man fått upp varvet. Efter lite mek med förgasaren upptäckte jag att en liten slang mellan botten av flottörhuset och förgasarhuset lossnat. Montering slang och provkörning i tunnan. Startar direkt, går på tomgång, svarar på gas felet löst underbart!

 

Alltså när den går på högfarten suger den soppa via högfartsmunstycket i botten av flottörhuset och när den den ska gå på lågfarten sög den från en stos högst upp i flottörhuset eftersom slangen saknades vilket resulterade i att flottörhuset måste vara helt fullt för att den ska kunna gå på lågfarten, verkar logiskt.

 

Första provkörningen i vattnet: startar klockrent går på tomgång, halvfart, ligger i planing i 5 minuter släpper av på gas ock varvet går ner och den tvärdör när den den ligger lite över tomgångsvarv, drar i snöret ett par gånger innan den startar och då har den svårt att hålla tomgång och jag måste pumpa med gasen och dra lite i choken för att få upp den i högfartsläge där den fortfarande går felfritt.

 

Nästa provkörning får jag samma symtom.

Gången efter testar jag att puttra på tomgång och strax över för att se vad som händer. Motorn går klockrent!! Stannar fiskar startar och motorn fortsätter att gå klockrent!, trollar på tomgång 15min stannar fiskar en stund, fortsätter trolla och skulle tro att jag ligger på tomgång säkert 20-30 minuter innan den lägger av och då blir svårstartad och svarar dåligt på gas och uppträder som dom tidigare gångerna.

 

Förgasaren är rengjord, ny soppa i tank,  haft i tillsats i bensinen, bytt dragsnöre :) då det gick av mitt i alltihop, justerat lågfartsmunstycket för att få renast gång och bäst tomgång.

 

Summering:

Vi har ett fel som uppträder omedelbart när motorn går från högfart till lågfart

Felet uppträder långt senare om man håller sig till drift i lågfartsystemet.

 

Tankar:

Något händer då motorn växlar från högfart till lågfart? lågfarten har varit passivt en stund och sedan plötsligt ska förse insugsluften med bränsle, kan bränsle i slangen ha runnit tillbaka? kan det finnas någon backventil som är defekt?

 

Lågfartssystemet fungerar en längre stund om man aldrig går upp i högfartsläge? kan den hålla soppa framme så länge den suger? men varför börjar den då krångla efter en stund? kan den tjuvdra luft någonstans så det tar lång tid för något att tappa sugkraft eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gissning är bränslepumpen, Antingen är det membranen som gjort sitt eller så är det "backventilen" som tappat sin funktion.

För en 150kr "yamaha" kan du själv byta membran och packningar. tyvärr följer inte gummiplutten som fungerar som backventil med till repsatsen till min pump och den var i mitt fall som tuggummi så det blev till att köpa en helt ny pump för 550kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla i tanken och längs bränsleslangen om det sitter något bränslefilter som satts igen. Ibland kan det sitta ett finmaskigt nät vid utloppet från tanken (inne i tanken).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...