Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Selor

Vad är definitionen på en bränning?

Rekommendera Poster

Ja just det, vad är definitionen på en bränning? Sticker den upp ovan vattenytan eller inte? Jag tänker på krysssymbolen med de fyra prickarna runt. Undrande skytt -70

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

En bränning är väl ett undervattenshinder som vid mindre sjö bryter och syns med blotta ögat på 100 meter. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Bränning är stengrund som ligger nära vattenytan vid normalt vattenstånd. Bränning syns bara när det blåser Citerat ur Navigering och sjömanskap. Boken vi använde när jag tog förarbevis nu i vintras. Hoppas att iallafall alla som är entuiaster hos Maringuiden har förarbevis! /Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Johan

En bränning kan synas även när det inte blåser, och ligger i förhållande till sjökortets referensvattendjup mellan c:a 2 decimeter under och 2 decimeter över vattenytan. Dvs vissa bränningar syns ofta även vid smult vatten medan vissa ligger djupare och inte syns lika ofta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och navigerar ni på typ Vänern ... så är den aktuella vattenhöjden HELT avgörande för vad som är bränning eller grund eller skär ! Så det gäller att veta aktuellt vattenstånd när man läser sjökortet :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har för mig att en bränning är något som ligger 0,5m under - 0,5m över vattenytan vid normalvattenstånd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Johan

I sjökortet finns ju undervattensstenar och andra grund utsatta upp till djup på 0,3 m, närmare vattenytan än så blir det en bränning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För några år sedan fanns det ett företag som tillverkade

flytbojen bränningen.  Med några få handgrepp så blev flytbojen en hembränningsapparat, därav namnet ;o)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bara Hydrograficas sjökort som har definierat ordet bränning. De anser att en bränning befinner sig mellan -0,3m och 0,3m vid medelvatten.

Sjöfartsverket använder inte ordet bränning utan kallar det sten i vattenytan. Hur sjöfartsverket definierar en sten i vattenytan vet jag däremot inte.

Oavsett vad det kallas och hur det definieras så rekomenderar jag inte att segla över dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...