Selor 0 Postad 22 Maj , 2005 Ja just det, vad är definitionen på en bränning? Sticker den upp ovan vattenytan eller inte? Jag tänker på krysssymbolen med de fyra prickarna runt. Undrande skytt -70 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 22 Maj , 2005 En bränning är väl ett undervattenshinder som vid mindre sjö bryter och syns med blotta ögat på 100 meter. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_G 1 Postad 22 Maj , 2005 Hej. Bränning är stengrund som ligger nära vattenytan vid normalt vattenstånd. Bränning syns bara när det blåser Citerat ur Navigering och sjömanskap. Boken vi använde när jag tog förarbevis nu i vintras. Hoppas att iallafall alla som är entuiaster hos Maringuiden har förarbevis! /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Postad 22 Maj , 2005 En bränning kan synas även när det inte blåser, och ligger i förhållande till sjökortets referensvattendjup mellan c:a 2 decimeter under och 2 decimeter över vattenytan. Dvs vissa bränningar syns ofta även vid smult vatten medan vissa ligger djupare och inte syns lika ofta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 22 Maj , 2005 Och navigerar ni på typ Vänern ... så är den aktuella vattenhöjden HELT avgörande för vad som är bränning eller grund eller skär ! Så det gäller att veta aktuellt vattenstånd när man läser sjökortet :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norpan 0 Postad 23 Maj , 2005 Jag har för mig att en bränning är något som ligger 0,5m under - 0,5m över vattenytan vid normalvattenstånd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Postad 23 Maj , 2005 I sjökortet finns ju undervattensstenar och andra grund utsatta upp till djup på 0,3 m, närmare vattenytan än så blir det en bränning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 19 Oktober , 2005 För några år sedan fanns det ett företag som tillverkade flytbojen bränningen. Med några få handgrepp så blev flytbojen en hembränningsapparat, därav namnet ;o) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chiefen 0 Postad 20 Oktober , 2005 Det är bara Hydrograficas sjökort som har definierat ordet bränning. De anser att en bränning befinner sig mellan -0,3m och 0,3m vid medelvatten. Sjöfartsverket använder inte ordet bränning utan kallar det sten i vattenytan. Hur sjöfartsverket definierar en sten i vattenytan vet jag däremot inte. Oavsett vad det kallas och hur det definieras så rekomenderar jag inte att segla över dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser