Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025

Rekommendera Poster

Vår Ideal planar ut vid ca 16 knop och går som trögast mellan 8-16 knop. Jag har noterat att en och annan Idealbåt försetts med trimplan, vilket får mig att undra:

 

  1. Vilken sorts trimplan rekommenderas? Fasta/fjäderbelastade/hydrauliska?
  2. Storlek?
  3. Förväntad fartökning eller snabbare planing?
  4. Ökar stabiliteten?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det absolut vanligaste skälet att ha trimplan på planade båtar är att justera gångläget i sidled.

Gångläget i längsled regleras med powertrimmet. Trimplan säkert hjälpa en och annan motorsvag planande båt upp i plan, men det vore i så fall många gånger bättre att skaffa en starkare motor. 

 

Trimplanen bromsar och skall därför användas ett i taget och så lite som möjligt. De skall monteras en bit upp på akterspegeln så att de i uppfällt läge ligger över vattenytan vid planing. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man pratar om att justera gångläget i rolled samt pitchled med trimplan.

Rolled är lutningen sb-bb, och pitch är hur hur högt eller lågt förskeppet befinner sig i förhållande till vattenytan, attså båtens gångvinkel. Många gånger ser man feltrimmade eller otrimmade motorbåtar som plöjer fram med förskeppet mot stjärnorna och som plogar en stor bogvåg framför sig, vilket skapar ireitiation hos andra sjöfarare och ökar bränsleförbrukningen.

Om du har ett drev eller utombordare med powertrim kan du ju trimma ned fören med detta, men inte trimma båten i rolled.

 

Det finns i princip två typer av trimplan, alltså den vanliga modellen av skevroder av plåt, antingen elektriska eller vanligtvis hydrauliska.

Sedan finns det interceptorer, attså en slags klaff som fälls rakt ned och bilaar ett undertryck som påverkar gångläget. Interceptorerna bromsar inte lika mycket som de traditionella plåtflappsen.

 

Jag hade på förra båten traditionella trimplan, där hydrauliken läckte, och byttes mot elektriska trimcylindrar, fungerade mycket bra.

På nya båten satt det traditionella hydrauliska trimplan, inget fel på dessa, men de reagerade långsamt och den båttypen krävde ständigt trimmning. Därför bytte jag till Zipwakes helautomatiska gånglägesautomatik, ned interceptorer. Efter inkörning och några mindre problem fungerar dessa utomordentligt och jag slipper att ständigt hålla handen på trimplanspanelen.

 

Nä, trimplan är en nödvändighet på de flesta planande och halvplanande motorbåtar, dels attt trimma båtens vinkel mot vattnet, dels att trimma när den går snett i vattnet.

I min 30-fots båt räcker det med att hunden flyttar sig från bb till sb-sida, det märks även om man har mycket eller litet färskvatten ombord, då tankarna ligger på bb-sidan. Eller om det är litet eller mycket diesel i tankarna som ligger längst akterut. Ja detta under gång. 

Ok, det är ingen chihuahua, utan en ordentlig 30kg hund...

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lysande svar, det övertygar mig om att trimplan inte är den investering som behövs.

 

Jag tycker vår båt är tillräckligt stabil i sidled vid planing, ungarna rör sig förvisso men det finns av naturliga skäl bara en riktning som funkar för längre transporter (längsled).

 

Då blir det badplattformar istället, så vi kan fortsätta bada när andan faller på.

 

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, AM2010 säger:

Lysande svar, det övertygar mig om att trimplan inte är den investering som behövs.

 

Jag tycker vår båt är tillräckligt stabil i sidled vid planing, ungarna rör sig förvisso men det finns av naturliga skäl bara en riktning som funkar för längre transporter (längsled).

 

Då blir det badplattformar istället, så vi kan fortsätta bada när andan faller på.

 

/Anders

Vad är det för fantastisk båt du har som till motsats till andra andra planande motorbåtar, inte behöver trimplan?

Det är ju även så att man brukar få trimma båten även då man har sidvind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, AM2010 säger:

Då blir det badplattformar istället, så vi kan fortsätta bada när andan faller på.

Varför skulle det utesluta trimplan?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Kane säger:

Varför skulle det utesluta trimplan?

Jag uppfattade trådskaparen så att det var kostnaden, att hen hellre köper en badbrygga än trimplan som kanske inte behövs till den båttypen.

 

Men jag brukar ju alltid säga, i många olika sammanhang, säga att:

"Det ena behöver ju inte utesluta det andra"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kräver ju en förklaring ;) (som herr Ohm redan konstaterat)

Om trimplan inte bidrar till tidigare planing utan mest handlar om stabilitet i olika driftsituationer lägger vi hellre pengar på två badbryggor, en med stege, en utan.

 

Vi upplever nämligen vår kära lilla båt som oerhört kursstabil, trots att vi har tre livliga barn i tidig skolålder. Vi jämför då med en annan motsvarande liten båt (Bella 510 HT) som mina föräldrar ägde ett par år. Det räckte att ändra ställning när man körde så dippade båten oroväckande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-30 på 06:33, Georg_Ohm säger:

Vad är det för fantastisk båt du har som till motsats till andra andra planande motorbåtar, inte behöver trimplan?

Det är ju även så att man brukar få trimma båten även då man har sidvind.

 

Det är den norrländska Ideal 550 HT som byggdes under 5 ? år. Vi har ägt en snipa tidigare, så det är första året med denna trevliga båt som är försedd med utombordare (som trimmas med en knapptryckning).

 

Snipan deplacerade 1,7 ton - låg tryggt i de flesta väder men som sig bör gjorde den inte mer än 7-8 knop med ny motor. Det var en Skilsö 23.

Redigerad av AM2010

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så liten båt, då kan det kanske vara bättre att lägga pengarna på något annat tillbehör.

Men det finns fenor man kan montera på utombordarens kavitationsplatta, som brukar göra underverk, "Dolphin" är ett av produktnamnen.

 

Sedan är det ju så att trimplan i allmänhet (på större båtar) hjälper till att få upp aketerskeppet ur vattnet snabbare och därmed få båten i planing snabbare, om man använder dem på rätt sätt.

Men vissa sneseglare borde få gå på kurs...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...