Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Kamelkungen

Bränsleförbrukning Ryds 23 DC

Rekommendera Poster

Kört 50 distans i helgen. 4pers full packning. Nytvättat skrov 4 blad 14.5x17 prop. Varvar 4600på fullt. Gör 34 knop med alla i båten. Gps hastighet som max. Tankade före o efter räknat förbrukning ligger på 1.7 liter per distans. Totalvikt på båten är ca 2400kg med allt. Legat på 3400rpm nästan hela tiden. Perfekt trim ger 23.7knop marsfart. Mercrusier 4.3MPI 220hk.

 

Vad drar era Ryds i riktig förbrukning? Misstänker att flödesmätare inte mäter så exakt som att tanja fullt o räkna bara.

 

Tips för att få ner förbrukning på denna båt...? Måste gå att komma ner till 1.5?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger nog på ca 1 dl mer än dig med samma förutsättningar förutom att propellern är 3 blad 14x20 alu.  

Är besviken på den proppen den biter inte alls i vattnet, har du kört båten med tre blad? Skillnad mot fyra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad varvar din på max? Bottentvätvättat nyligen?

 

 

 4 blad ger fantastiskt grepp i vattnet mot 3 blad som jag hade innan. Toppfarten går ner något ca 4 knop annars bara fördelar. Blänsleförbrukningen ca 10%lägre också. Kört aluprop. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte tvättad men skarpat tulpaner. Dock ganska skrovlig botten. Varvar ca 4200-4400 ( lite stor propp alltså) men får inte så mycket fart på et, max ca 32 eller så. Riktigt känner hur det slirar! Varvet går upp rätt bra men farten segar.  Gick något fortare i våras utan slem på botten.

Receptet till nästa år är ny bottenfinish och ny propp.

Redigerad av gusvo085

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Prova propeller med samma eller nån tum lägre stigning men större diameter. Jag har skrivit lite om det i en egen tråd. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, gusvo085 säger:

Inte tvättad men skarpat tulpaner. Dock ganska skrovlig botten. Varvar ca 4200-4400 ( lite stor propp alltså) men får inte så mycket fart på et, max ca 32 eller så. Riktigt känner hur det slirar! Varvet går upp rätt bra men farten segar.  Gick något fortare i våras utan slem på botten.

Receptet till nästa år är ny bottenfinish och ny propp.

Du har slip på ca 22%. Tvätta så blir den som vanligt igen. Slem under gör massor av friktion. Min kändes precis lika dan en dag i slutet av juli. Fick ge full gas för att gå upp i plan. Det ska inte behövas. 

 

4 blad är mycket bättre speciellt när man ska upp i plan. Nytvättad båt och  4 blad båten planar redan i 18knop. Gick ej förut med 3blad. Om du inte kommer köra på grund köp en stålprop den har slip 8 mot 12 för alu. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för bra svar! Planen är 4 bladig i stål och den gamla som reserv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Även 3 bladig med lite större diameter kan ge mkt bra egenskaper när det gäller att komma upp i plan och få bra bränsleekonomi samt bra egenskaper i mellanregistret. 

Min båt väger ca 1700kg och planar redan vid 15-16knop med 2 personer ombord. Har åkt 7 personer och inga problem med slip eller komma upp i plan. Större diameter och stor bladarea trycker mkt vatten. Stirra dig inte blind på stigningen om du vill ha bra marschfart när båten väger mer mer än 1500kg olastad. 

 

Jag skulle kolla ebay och begmarknaden efter: 

3-BLAD Solas Rubex L3 Plus 15,75x17 eller Mercury Enertia 16x17 

4-BLAD Solas Rubex L4

 

Jag har delat med mig lite noteringar i en tråd när jag bytte motor och testade propeller tidigare i år. http://www.maringuiden.se/forum/topic/85856-noteringar-ifrån-propellertest-obs-ej-vetenskapligt/?tab=comments#comment-628293

 

 

Lycka till! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Frankerat säger:

 

Även 3 bladig med lite större diameter kan ge mkt bra egenskaper när det gäller att komma upp i plan och få bra bränsleekonomi samt bra egenskaper i mellanregistret. 

Min båt väger ca 1700kg och planar redan vid 15-16knop med 2 personer ombord. Har åkt 7 personer och inga problem med slip eller komma upp i plan. Större diameter och stor bladarea trycker mkt vatten. Stirra dig inte blind på stigningen om du vill ha bra marschfart när båten väger mer mer än 1500kg olastad. 

 

Jag skulle kolla ebay och begmarknaden efter: 

3-BLAD Solas Rubex L3 Plus 15,75x17 eller Mercury Enertia 16x17 

4-BLAD Solas Rubex L4

 

Jag har delat med mig lite noteringar i en tråd när jag bytte motor och testade propeller tidigare i år. http://www.maringuiden.se/forum/topic/85856-noteringar-ifrån-propellertest-obs-ej-vetenskapligt/?tab=comments#comment-628293

 

 

Lycka till! 

Tack för info! Så att gå upp 1tum på diameter för 3blad ger samma ungefär samma effekt som att byta till 4blad ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
2 timmar sedan, Kamelkungen säger:

Tack för info! Så att gå upp 1tum på diameter för 3blad ger samma ungefär samma effekt som att byta till 4blad ?

 

Nja,,,, det vågar inte jag ta gift på :)  Finns ju massa parametrar att ta hänsyn till om propellern är stävlyftande osv... 

 Jag har bara skrivit hur jag upplevt när jag testade med min båt+motor. Större diameter på 3-bladig gav tveklöst bäst allround egenskaper och snabbast upp i planing för min del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...