raol 2 365 Postad 27 Augusti , 2017 Jag hoppas, och räknar med, att inte behöva ligga intill en annan båt på fenderavstånd. Mina framtida båtsemestrar kommer jag försöka förlägga till försäsong och eftersäsong. Före midsommar och efter mitten av augusti, ungefär. Jag hade fendrar mot bryggan i hamnen på Lilla Kornö, men hörde inga ljud från dem. De är iofs klädda med tyg, och nästan hela kontaktytan var på gummilisten runt båten, för bryggan var så hög. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 27 Augusti , 2017 Kanske kulfender som kan rulla åt alla håll? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 28 Augusti , 2017 (redigerade) 7 timmar sedan, AndW säger: Jo men du sa ju själv att din har isolering ( enkellaminat var helt fel ord, menade någon form av ljuddämpande konstruktion typ isolering eller samdwich). Och både havsfidra och L32 är ju långkölade med ganska annorlunda skrovform mot en båt med flatbottnad fenköl. Kan inte det göra skillnad? Jag ska inte överdriva plågan, men jag kan förstå raol. Under annars lugna förhållanden från vilka man kan förvänta sig en lugn natt kan kluckandet vara helt sanslöst. Själv har jag bara drabbats av det riktigt ordentligt en natt. Har hört samma klagan från folk med motorbåt och ett slag i skrovsidan. Alla mina större båtar har varit långkölade kostrar, utan den första som var en Bianca 27 - Den hade akterspegel (som en förväxt folkbåt) annars var skrovformen i övrigt som de andra av mina kostrar. Visst - jag har isolerat de flesta av mina båtar - mest för att komma från kondensen, men även för värmens skull - när man seglar långt in på hösten. Naturligtvis har olika båtar olika fenomen och olika fördelar olika problem. Det jag reagerade mot, är denna ständiga överdrift i allt TS skriver. Ljudet av vågor som slår mot skrovet, kan inte låta många gånger mer än ett fall som slår mot masten på den egna båten. Ren mattematik. Har för mig att en ökning av en ljudnivå med tre deciebell är en fördubbling av ljudstyrkan. Det kan visserligen va irriterande med en företeelse som man inte är van vid, och börjar man irritera sig över nåt, så kan det ju upplevas otrevligt - speciellt som man är ovan. Redigerad 28 Augusti , 2017 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser