Mojca 0 Postad 25 Augusti , 2017 Hej alla båtkunniga! Jag har en fråga om båtbockar. Har pratat med två bockåterförsäljare, som gav olika svar. Press & Son: Två stycken Lilla Båtbockar, som har bärkraft på 2 ton per bock, ska belastas med en båt på max 2 ton (mest pga att en bock kan komma och belastas extramycket vid av och pålastning) Tyresöbocken: Två stycken Tyresöbocken 1500, som har bärkraft på 1500kg per bock, ska belastas med en båt på max 3 ton. Vilket svar verkar rymligare? Till vår Albin 25 har vi köpt Tyresöbockar 1500. Enligt specifikationer, har en bock bärkraft på 1500kg. Båten väger (förmodligen) strax över 2 ton. Nu undrar vi om det kommer gå bra över vintern, när man tänker på vind, ev. snö, två vuxna som går på båten och skruvar/fixar/borrar, osv. Vad tycker ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mjoelner 4 Postad 25 Augusti , 2017 Jag är övertygad att Tyresöbocken är bra. Jag kör har press och son till A25:an. Jag misstänker att de är likvärdiga. Och tror inte vindlast ger en nedåtgående belastning. Du bör vara trygg med ditt val☺ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
animap 42 Postad 11 September , 2017 Jag kör också med Tyresöbocken 1500. Väldigt enkel att plocka isär och transportera. Enda "problemet" är att en del varv har klagat på att den är svår att justera in första gången, i och med att allt är rörligt. Så tips är att rita av benens läge, när du väl fått den bra på plats första gången, så blir det lättare nästa gång! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 11 September , 2017 Personligen är jag lite smått allergisk mot tyresöbocken iom. att de iom. konstuktionenär så sladdriga mär man ställerdem på plats. Press & Sonhar benen fastmonterade ben och är iom. det stabila redan från början. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser