Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Andreas-Selco

Läcker olja från Volvo Penta MS backslag

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har märkt att det läcker en del olja från mitt ms backslag under drift.

Ser ut att komma från lagerhuset, nr. 50 enligt sprängskiss.

Tänkta passa på och byta packning nr 45 och 53.

 

Är det bara att skruva bort bultarna med nr 49 utan risk för att någon del kommer att ramla ner i backslaget?

 

Tack på förhand. 

MS backslag.png

Redigerad av Andreas-Selco

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glidskon och fjädern kan ramla ner i backslaget, men inte så långt. Jag brukar sätta in fingret och hålla fast glidskon när jag lyfter bort växelmekanismen. Likadant får man göra vid monteringen. För att få isär mekanismen måste du knacka in stiftet nr 54, och dra ut pinnen 55. Om man knackar exenterkolven mot en träkloss brukar stiftet komma ut ur hålet. Om den inte kommer ut kan man ta ut den med en spetsad ståltråd som man sticker in i änden på stiftet. Det kan läcka olja från justerskruven nr 58, så man ska ha lite tätningsmedel på gängan. Jag brukar inte ta bort ståltråden som håller fjädrarna till spärrkulorna. Kulorna hoppar ut när man drar ut exenterkolven. När man monterar den petar man in kulorna i hålen. Jag tycker det är lättare än att byta ståltråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Rollen,

 

Tack för ditt svar!

 

Behöver man byta ut shimsen under justerskruven om man skruvar ur den och har på tätningsmedel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...