Sandman1 0 Postad 22 Augusti , 2017 Hej.. Jag köpte nyligen en båt med en Mariner 700 med 100 hk och upptäckte att kolen var slut på tiltmotorn. Så skruvad av locket osv men det ska ju lödas dit och behöver ha upp hela cylindern som sitter med två bultar(vad jag kan se), lossnade dessa men jag får inte loss den alls, sitter som berget. Har lossnat på det stora gjutna sidostycket för att komma till.. Någon som har tips hur jag får upp hela cylindern så är jag kraftigt tacksam. Kanske man måste tömma ut all olja osv.. Är nybörjare //Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 22 Augusti , 2017 (redigerade) Välkommen till forumet. Du får nog bättre hjälp om du är mer specifik med vilken motor du har. En Mariner 700 på 100 hk låter märkligt. För att beställa reservdelar till just Mercury och Mariner underlättar det mycket att ha modellbeteckning och tillverkningsnummer snarare än årsmodell. Du kan kolla efter din motor här: http://www.boats.net/parts/search/Merc/parts.html Redigerad 22 Augusti , 2017 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sandman1 0 Postad 22 Augusti , 2017 Motorn heter Mariner 700 och har 100 hk och är ifrån 1987..nåt mer spcifikt än så vet jag inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 22 Augusti , 2017 Någon sådan motor finns nog inte, är Mariner 700 din båt kanske? Googla och kolla själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sandman1 0 Postad 22 Augusti , 2017 (redigerade) Båten är en flipper 570, och enligt skylten på motorn är det en mariner vilket visas av bilden också. Det är en 4 takts Redigerad 22 Augusti , 2017 av Sandman1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 22 Augusti , 2017 (redigerade) Din är dekaltrimmad. 700 hör nog inte till modellnamnet. Har du ingen typskylt att läsa av? Redigerad 22 Augusti , 2017 av Kane Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 22 Augusti , 2017 Den där är hemmastripad, och en fyrtakts Mariner från -87 njae....... Är nog snarare en 2 takt. Ser ut att vara en Mercury 80 talare om man tittar på kåpan, vilket också Mariner använde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sandman1 0 Postad 22 Augusti , 2017 Tyvärr har de som ägt den tidigare målat hela blocket och någon tidigare har då skrapat på skylten,, vissa delar går att läsa,, dock börjar nr på 0B 37832 ... mercury marine något med brunswick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 22 Augusti , 2017 Hmmm... Denna Marinermotor är ommålad och dekaltrimmad av någon som tyckt att 700 var en kul och lagom stor siffra. 100 hk kan nog stämma, men detta är en 2-taktare. Några 4-taktare av denna storleksklass gjorde inte Mercury 1987. Typskylten syns på bilden. Som jag nämnt ovan kan du själv ta fram sprängskisser via länken och referera till dessa när du ställer frågor. Detta underlättar. Jag tror att Merc hade flera olika PowerTrim/Tilt konstruktioner vid denna tid. Kolla via länken och jämför!! PS Mercury och Mariner av samma årsmodell är oftast identiska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sandman1 0 Postad 22 Augusti , 2017 5 minuter sedan, Sandman1 säger: Tyvärr har de som ägt den tidigare målat hela blocket och någon tidigare har då skrapat på skylten,, vissa delar går att läsa,, dock börjar nr på 0B 37832 ... mercury marine något med brunswick Hittade dock detta nyss, så numret ligger inom detta.. Effekt hpMode Snr Start Snr Slut Tillv.ÅrLand 100100 4-cyl 0B209468 - 0C099999 1988USA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sandman1 0 Postad 22 Augusti , 2017 Så TAck så hjärtligt för hjälpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser