Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Runk3n

montering av motor?!

Rekommendera Poster

Jag ska om en vecka hämta min nya båt en Nextline 430. Ska således montera motor på denna, en Tohatsu 30 hk.

Är det något speciellt man ska tänka på? Tips och trix?

Ska motorn sitta exakt i centrum?

Tänker mig att jag monterar den så att i nest nedersta hålet ligger gravitationsplattan jäms med skrovet, dvs så jag kan sänka ett hål och höjja två.?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som man skall tänka på är noggrannheten och inte stressa... Acceptera att det tar sin tid. Själv köpte jag en borrjigg för att verkligen borra hål vinkelrätt mot akterspegeln.

Kolla också om rigglängden på båten och motorn verkligen är samma INNAN du börjat borra. Kanske bäst att från början lyfta motorn så att kavitationsplattan ligger ca 18 mm högre än skrovet. Men annars är din tanke rätt, jag gjorde likadant vid min montering, dock lyfte 18 mm från början.

Motorn skall sitta exakt i centrum.

En annan tanke är att redan från start byta ut kabelstyrning mot hydraulisk styrning.

Annan bra sak är att ha en lyftanordning så man kan enkelt lyfta motorn när man monterar den för att kolla att varje steg blev rätt, jag köpte biltemas  motorlyft för ändamålet (Fast jag hade 40 hk motorn som vägde 88 kg).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, jan_af_lisoe säger:

Det som man skall tänka på är noggrannheten och inte stressa... Acceptera att det tar sin tid. Själv köpte jag en borrjigg för att verkligen borra hål vinkelrätt mot akterspegeln.

Kolla också om rigglängden på båten och motorn verkligen är samma INNAN du börjat borra. Kanske bäst att från början lyfta motorn så att kavitationsplattan ligger ca 18 mm högre än skrovet. Men annars är din tanke rätt, jag gjorde likadant vid min montering, dock lyfte 18 mm från början.

Motorn skall sitta exakt i centrum.

En annan tanke är att redan från start byta ut kabelstyrning mot hydraulisk styrning.

Annan bra sak är att ha en lyftanordning så man kan enkelt lyfta motorn när man monterar den för att kolla att varje steg blev rätt, jag köpte biltemas  motorlyft för ändamålet (Fast jag hade 40 hk motorn som vägde 88 kg).

Självklart så blir det så nogrant jag kan.

De blir till att hänga motorn i kedjeblock i taket.

När jag googlade så hittade jag några som tyckte man skulle förskjuta motor i sida något så va tvungen att fråga. Eftersom de är rorkult så är inte hydralstyrning inte aktuellt. Du menar att jag inte ska ha gavitationsplattan jäms med utan lyfta 18 mm till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, Runk3n säger:

Självklart så blir det så nogrant jag kan.

De blir till att hänga motorn i kedjeblock i taket.

När jag googlade så hittade jag några som tyckte man skulle förskjuta motor i sida något så va tvungen att fråga. Eftersom de är rorkult så är inte hydralstyrning inte aktuellt. Du menar att jag inte ska ha gavitationsplattan jäms med utan lyfta 18 mm till?

Så gjorde jag på min båt, ju högre upp kavitationsplattan kommer, desto mindre vattenmotstånd, dock risken ökar att propellern börjar ventilera.

Börja gärna med +18 mm, funkar inte det så kan du senare sänka ner motorn till +- 0 mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag provat att hänga dit motorn inte borrat någe än utan bara provat och funderat. När jag har motorn så högt de bara går så är det exakt så att kölen och gavitationsplattan är i linje. Hur tycker ni det ser ut? Kan som sagt bara sänka motorn. ?

20170904_191109.jpg

20170904_191116.jpg

Redigerad av Runk3n

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en långriggad motorn som du försöker montera på en akterspegel som är avsett för kortriggade motorer ? Det är 12 cm som skiljer mellan lång och kort rigg och regeln på bilder ser ut som 120 x 45 mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja så ser det ut, TS du måste höja upp akterspegeln motsvarande din träregel, plasta på en stadig förhöjning, eller tillverka en "bracket" i metall att hänga motorn i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har köpt både motor och båt nytt dock från olika ställen. En Nextline 430 som ska ha lång rigg och en Tohatsu 30 med lång rigg.  Regeln är 70*45. var inte så sugen att bygga om en ny båt, anser att saker ska passa när det är nytt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du pratat med båtsäljaren om caset?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Kane säger:

Har du pratat med båtsäljaren om caset?

Vad menar du med de?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När de säger att motorn skall ha lång rigg och du skaffar det och det blir "fel".

De kanske anser att motorn skall hänga 7 cm längre ner? Eller att deras definition på lång rigg är en annan än motortillverkarnas? Eller har Tohatsu en annan definition på lång rigg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är fel rigglängd för akterspegeln...

Mät hur hög akterspegeln är från botten till motorfästet. 

Tippar på att du har knappt 40cm och du skall då ha kort rigg. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kollat på båten ifråga, och den ska ha lång rigg enligt specen.

Motorn säljs till fördelaktigt pris av en annan säljare, bara i lång rigg.

Men det är något som inte stämmer!

:huh:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt datablad på Tohatsus hemsida är deras lång rigg på 30 hk modellen 552 mm, vilket är i år för sig något längre än 'normal' lång rigg, men på bilden verkar det vara 70 mm för mycket.

TS borde kanske prata med båttillverkaren Nextline:
Tel: 0477-17080
Mob: 0709-433396
info@nextline.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har pratat med nextline, Philip och löst problemet. Motorn monteras med gavitations planet något under kölen. Blev bra tillslut. Tack för alla svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...