Peter_K 4 209 Postad 13 Juni , 2005 Varför skall du lägga epoxy på en lackad yta?!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke63 0 Postad 13 Juni , 2005 Det blir nog inte 2komp epoxy (jag skrev ett tidigare inlägg som Micke H). Anledningen till omlackningen är att lacken är otroligt sliten. Nu ligger båten redan i sjön, går det ändå bra att lacka inredningen? Någon som har något bra förslag på lack/fernissa? Jag behöver inte 2komp-epoxy finish. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 13 Juni , 2005 Epoxy är liksom inte en lack, den är inte UV-beständig... Förslagsvis använder du en bra enkomponentslack, se på min hemsida. Det kanske inte är riktigt lika fin yta som en sprutad 2-komplack, men det duger åt mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Micke63 Postad 13 Juni , 2005 Suveränt! Enkelt val då om den inte är UV-beständig. Fin finish på din båt! //Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 16 Juni , 2005 Schysst yta mancruiser, kan du inte berätta om stegen i det jobbet du gjort? med val av papper lack osv? Intressant ämne alltså, man blir klart imponerad över sån ytfinish Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mancruiser 0 Postad 2 Augusti , 2005 hej,jo för det första så e jag yrkesman,så man måste ha riktiga grejer att jobba med........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 24 Oktober , 2005 Ni verkar kunna det här med mahogny! Så jag tänkte komma med lite frågor: Mahognyn man köper på byggvaruhus och båtaffärer är gråbrun och tråkig och inte så djupröd/brun. Betsar ni mahognyn för att få den så vacker? På byggfirmorna finns ngn sk lauan-plywood som de säljer istället för mahogny. Hur skiljer sig den mot äkta? Måste man köra epoxi eller räcker det m 2k-lack? Är epoxi till för att få en hårdare yta? mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 24 Oktober , 2005 Mahognyn man köper på byggvaruhus och båtaffärer är gråbrun och tråkig och inte så djupröd/brun. Betsar ni mahognyn för att få den så vacker? Svar ja. Om du skall komplettera gammal mahogny med ny så är det bra om man betsar ihop dem. Linoljad mahogny mörknar också. Tänk på att mahogny inte är ett träslag utan flera, så du bör kolla om det är afrikansk eller sydamerikans mahogny su skall ha. På byggfirmorna finns ngn sk lauan-plywood som de säljer istället för mahogny. Hur skiljer sig den mot äkta? Den frågan måste du nog ställa till de som säljer lauan-plywooden. Sean är det upp till dig om du tycker den duger till det du skall ha. Skulle jag t ex bara göra en bordssdkiva eller kojbotten skulle jag inte tveka att köra med en billigare skiva. Det fom avgör kvaliteten är främst om den är om limmet tål fukt och antal skikt samt vad skikten består av för träslag i skivan. Måste man köra epoxi eller räcker det m 2k-lack? Är epoxi till för att få en hårdare yta? Det beror på vad du skall göra med skivan. Epoxyn är till för att försegla kanterna och hindra fuktinträngning, inget annat, alternativt att limma med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 24 Oktober , 2005 Tackar så hjärtligt! /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 24 Oktober , 2005 Enkomplack Så här skulle jag göra, i korthet: - Slipa - Betsa - Olja - Lacka 10-12 lager med mellanslipning, enkomponentslack. Sedan - Varje år, mattslipa med 120-papper efterföljt med 1-2 lager lack. Alternativet med tvåkomplack vet jag inte hur man gör, men spruta är nog ett bra verktyg då. Vet inte om det funkar med linolja först. Vet inte om det finns risk för sprickor i lacken då mahogny rör på sig. Vet hur man lämpligen underhåller den lackade ytan så den håller sig fräsh. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 24 Oktober , 2005 Resultatet efter 3 lager epoxi, 4 lager Epifanes. Fick tag i en MYCKET duktig kille som lade de två sista lagren med pensel. Gick inte att se penseldragen, blev lika bra som sprutlackerat. Men nu står den i garaget igen efter en kort säsong. Dags att plocka av alla beslag för ytterligare ett/två lager lack. Sten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 24 Oktober , 2005 Gameburg Om jag uppfattat saken rätt så är sk lauan-plywood det som också kallas marin-plywood. Detta innebär att plywooden är avsedd för våta miljöer, dvs att limmet tål fuktinträngning mycket bättre. När jag byggde min plywoodbåt lackade jag bara utsidan för att trät skulle kunna andas ut fukt åt andra hållet. Denna marinplywwod har inte visat några tecken på att vilja separera efter 15 år! De lauan- och marinplywood sett har haft ett rödare träslag i ytskikten, om det är mahogny eller inte, det vet jag faktiskt inte. Hur som helst blir det kanonfint om man betsar det! Slutligen vill jag bara säga att jag är stort imponerad av era lackresultat!! Den som ändå kunde sprutlacka... Ni är alla välkomna som medlemmar i min nystartade klubb här: Vackra träbåtar! Mvh /Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
p3mp 0 Postad 27 September , 2009 Kan man köra i vanlig fernissa i lackpistolen och lacka? ( Vet att ja måste späda ut den först). eller måste det vara en speciell fernissa? Mvh. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 27 September , 2009 Förstår inte riktigt varför du startar upp en 5 år gammal tråd för att ställa en sådan fråga, visst kan du spruta förnissa, följ anvisningarna ang. förtunning/spädning som finns antingen på burken eller produktblad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
p3mp 0 Postad 28 September , 2009 Oj, sorry. Såg inte att den va så gammal. Okej tack för svar:). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser