Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
henke-arvidsson

Trimmätare Honda

Rekommendera Poster

Någon som har koll på Hondas trimmätare? Har en originalmätare som är korrekt inkopplad men helt död, nålen står konstant i botten. Ett vanligt fel till detta skall tydligen vara trimsensorn på motorn. På sensorn mäter jag 0 volt när motorn är maximalt ner-tiltad och 4 volt när den är upp-tilltad. Trots denna variation i spänning får jag ingen reaktion på mätaren. Är mätaren trasig eller ger sensorn för lite spänning, skall den kanske ge ända upp till 12 volt när den är upp-tiltad?

trim.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma bekymmer på min Honda 130 -05, men jag har för mig att jag mätte resistans istället för spänning, men jag fick olika värden vid mätaren beroende på hur trimsensorn stod. Känns som felet ligger i trimmätaren? finns det några icke original som kan funka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, oxå läst om att man kan mäta resistansen. Vet dock inte vilka värden man skall ha för att veta att trimsensorn är ok.. Vet faktiskt inte om det finns andra ej original-mätare, har ställt frågan till marinepart.se. 

 

Hittade lite info om hur man testar sensorn här men inte hunnit läsa igenom det ordentligt:

http://www.marineengine.com/boat-forum/showthread.php?430297-How-to-troubleshoot-tilt-trim-sensors-and-gauges

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...