Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Gäst Renato Lazzari

Suzuki DT40 går ned i varv

Rekommendera Poster

Gäst Renato Lazzari

Motorn är 2 cyl årsm.86. ingen elstart, använder trycktankar. Har nu haft båten/motorn i 3 säsonger, förförra säsongen hände det ngn enstaka gång att när man låg i planing (nära fullvarv) så tappade motorn varvtalet/orken (ibland ryckte den bara till). Förra säsongen så blev detta allt mer påtagligt, helt plötsligt går motorn ned i varv (som en moped som böar (kanske Gbg utryck)). Har nu precis sjösatt och problemet dök upp på en gång. Motorn är lättstartad och har aldrig dött för mig. Det man gör när ovan inträffar är att dra av på gasen, efter ett tag hör man att motorn går jämnare och så kan man dra på igen. Skall tillägga att motorn servas på varv varje vinter och de kan inte hitta ngt fel. Vad jag förstått så provkör dom aldrig motorn med belastning. Ngn har antytt det kan va ngt membran i förgasarn, är det lätt att byta, har ngn en sprängskiss/manual, har även köpt ny tank, slang och anslutning, men det har inte hjälpt. Kan det va vatten i förgasarn (borde inte marinan kollat detta)? Vågar nu inte åka ut med kidsen på ngn längre tur :-(

post-0-1394234395,4826_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena, en vild ide men är du säker på att allt sitter fast? Vad som kan hända är att förgasararmen är slapp, och när motorn på varv vibrerar så släpper förgasaren? Det här va ett problem jag hade på en radiostyrd bil, efter att jag justerade förgasararmen så hände det inte igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

Hej. tror att det kan vara tändspolen eller tändboxen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren, ordnade medlemskap nu så/utifall Ni undrar över signaturen.... Var nere en vända till innan jag läst era svar, tömde förgasarn och kollade tändstiften, allt va ok. Tog en provtur men forfarande samma resultat. Japp allt sitter fast, skall snacka med marinan imorgon och be dom kolla tändningen/spolen, återkom gärna med fler tips....jag återkommer NÄR jag löst detta, skam den som ger sig.... ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det visade sig vara tändspolen/boxen, naturligtvis var alltihop en och samma enhet på min motor. Kostnad 3.300:- i sverige, $325.90 exkl. frakt i USA. Verkstan där jag brukar lämna in motorn hade turligt nog en gammal på hyllan för en 5 hundring, den håller så länge den håller. Så nu är sommarn (när kommer den ;-) ) räddad, tack skall alla ha för hjälpen. Bifogar länk till Suzuki i USA där fanns jättebra sprängskisser m.m. att ladda hem, hade mailkontakt med dem också och det fungerade kanonbra.... http://store.brownspoint.com/default.asp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...