benny_b 7 Postad 15 Augusti , 2017 Hade en diskussion med en vän ang att ta upp båten sent eller inte alls. Helt oundvikligen kom vi in på att segla under vintern och ta sig fram över isen. Vi båda har läge kikat på stålbåtar, men ingen erfarenhet av dessa. Men hur tjock is kan man ta sig igenom med en stålbåt, typ RW32, RW41 ( de enda båtar jag kommer på) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 220 Postad 15 Augusti , 2017 (redigerade) Northern Light, stålketch av typen Joshua, har visat sig fungera fint i kalla vatten.http://www.northernlightsail.se/northern_light.html Den såldes dock 2015: http://svenskalangfardsseglare.se/2015/08/17/northern-light-seglar-vidare/ Här är en video "De har seglat jorden runt 11 gånger"https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=1043379 Redigerad 15 Augusti , 2017 av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 17 Augusti , 2017 Jag tror inte du tar dig igenom särskilt tjock is, främst för att du saknar motorstyrkan skulle jag tippa på. Satsa på vintersegling nånstans där det inte är is! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Augusti , 2017 Det behövs nog en del motorstyrka. Pratade med en kille som hade varit fiskare på Vänern. Han hade en plastbåt och hade inga problem med 5 cm is. Det intressanta var att plasten inte verkade ta skada, hans båtgranne hade stålbåt men skrapade snabbt av färgen på vintern och fick mycket rost. Pratade också med en gammal sjökapten som också jobbat som lots. Efter pensioneringen extraknäckte han med att bryta is i Trollhättekanal, det roligaste jobb han haft! En vanlig, lite rundad stäv, bryter is dåligt. Båten måste trimmas ner i aktern för att stäven ska komma över vattnet så att isen kan knäckas. En modern isbrytarstäv har en vinkel på 23° om jag minns rätt och behöver inget akterligt trim utan kan pressa ner isen med sin motorstyrka och därför bryta mycket snabbare. En vanlig båt utan isbrytarstäv kan ta sig fram ganska hyggligt om man tynger ned häcken och har lite pulver i motorn. Annars får man ta sats! En vanlig segelbåt har förutsättningar att kunna ta sig fram ganska hyggligt i is. Min båt 32 fot och 28 hk (och byggd i Finland!) tror jag ska ta sig fram ganska bra i is, vi får se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 18 Augusti , 2017 http://thallatha.blogspot.se/2013/04/april-april.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 18 Augusti , 2017 (redigerade) Bara kraftig motor räcker ej. Det behövs vikt i skrovet, För "lätt" båt går upp och lägger sej på isen. http://lasselundell.se/februari.html http://lasselundell.se/ymer.html Färgen sliten i fören,skrovet intakt efter en isvinter Redigerad 18 Augusti , 2017 av Lasse-L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 18 Augusti , 2017 Det kan ju leda till lite intressanta sjöräddningsuppdrag. Ingenting på en vanlig fritidsbåt är anpassat för gång i is. Fem centimeter fast sötvattenis är en enorm prestation vill jag påstå. Vi har stora problem med 20 meter aluminiumbåt, trots 1500 hästar och en bra förstäv med rostfri stävskena. Krossad is är iofs, nästan ännu värre då det vill täppa igen sjövattenfiltren. Vi har dubbla filter/sjövattenintag och kör på ett i taget medans en man konstant sitter och tömmer dom växelvis tills vi når fastis eller öppet vatten. Alla båtar är olika och har olika begränsningar. Risken är att begränsningarna visar sig när det är försent. Det är en sak att stånga sig rakt fram genom is, en helt annan att försöka vända när det inte går längre. Vill inte veta vilka konsekvenserna skulle bli av att försöka backa tillbaka i isrännan med plastroder och bronspropeller. Än värre om någon knäppskalle skulle försöka med foldingpropeller... Skrovmässigt är förstäven det minsta problemet. Verkligen ett kandidatprov för Darwin awards. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Augusti , 2017 Segelbåtar har flera fördelar. Smala i förskeppet, kraftigt byggda, rejält deplacement mm. Men tyvärr ofta undermotoriserad. Däremot lite mer motorseglare borde bli bra. Alltså seglande motorseglare, inte motorbåt med mast. Gamla isbrytaren Sankt Erik hade krängningstankar som kunde kränga fatryget snabbt från sida till sida genom att man blåste steam i dem. På segelbåten får man kanske hänga vikt i bommen och svänga den från sida till is för att öka förmågan att ta sig fram i isen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 18 Augusti , 2017 (redigerade) 18 timmar sedan, bhemac säger: Det behövs nog en del motorstyrka. Pratade med en kille som hade varit fiskare på Vänern. Han hade en plastbåt och hade inga problem med 5 cm is. Det intressanta var att plasten inte verkade ta skada, hans båtgranne hade stålbåt men skrapade snabbt av färgen på vintern och fick mycket rost. Så är det nog. Det finns en särskild färg som används industriellt på isbrytare. Vet inte riktigt vad det kallas men kan det vara "inert färg" ? Redigerad 18 Augusti , 2017 av Azguz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 18 Augusti , 2017 Bottenfärgen är epoxi. Färgen kan hålla tre säsonger om det är perfekta förhållanden när den målas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Augusti , 2017 19 minuter sedan, Lasse-L säger: Bottenfärgen är epoxi. Färgen kan hålla tre säsonger om det är perfekta förhållanden när den målas. Om jag fattat rätt så kör du en del med Caravellen eller Karamellen eller vad den heter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser