Mambo 75 Postad 15 Augusti , 2017 Jag har en plastbåt med en del utvändiga teakytor. Dessa har sedan länge varit fernissade med blank fernissa och sedan sista strykningen med en halvmatt ytfinnish (International Satin). Nu är det dags att slipa ned och lacka om igen. Är det längre hållbarhet om man avslutar med blank lack istället för matt? Och kan man blanda något pigment i fernissan för att få en något mörkare ton av teak? Vad blandar man i så fall i för något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 Augusti , 2017 Låt teaken åldras obehandlad utvändigt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 Augusti , 2017 Oj glömde svara på frågan, nej ingen skillnad, förr körde man alltid med högblankt, halvmatt är någon modernare företeelse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 15 Augusti , 2017 Halvblank tycker jag mer är för inredning, faktiskt. Vet inget om UV-beständigheten för den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jajo 32 Postad 19 Augusti , 2017 Det finns mahognypigment som du kan blanda i för att få teaken att bli mörkare. Det blir mer mahogny look, jag har bara sett inte provat själv. Vet inte om det är någon skillnad i hållbarhet om et är blank eller halvmatt finnish. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stilla 0 Postad 25 Augusti , 2017 Jag har lärt att solutsatt lackad teak utomhus behöver årlig lätt lackslip och sedan ett lager fernissa. Jag gjorde iallafall så på alla solutsatta teakytor på min förra båt, och lackad teak kan då se ut som ny i flera decennier. Du kan inte lägga många lager mattlack över varandra (tror jag) och därför rekommenderar jag klarlack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Augusti , 2017 Ett par lager högblank + ett lager halvmatt inne. Ute, ett antal lager högblank enbart. Kräver årlig refresh. Alternativet ute är Kinaolja. Aldrig olja inne. Tycker jag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser