Salomaa 0 Postad 12 Augusti , 2017 Hej Är det någon som vet var man kan köpa/beställa bakelit distans/packning till solex förgasare, som sitter mellan förgasare och insug, kallas även forpackning. Detta för att förhindra ånglås bildning. Fanns förr i tiden att köpa överallt men idag verkar det vara sällsynt. Motorn är en aq130,,,dvs volvo penta b20 och problem med start när förgasarna är varma och kan även lägga av plötsligt. Startar fint igen när dom har kallnat. Nån kanske vet och som har samma problem? Mvh Salomaa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 161 Postad 12 Augusti , 2017 Nej det vet jag inte men kanske hjälper det att köra motorrumsfläkten en stund efter att motorn stannat. Funkar det så kan du skaffa ett tidrelä eller en temperaturvakt som startar fläkten. En del bilar hade denna en fläkt som blåste på förgasaren från fabrik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 657 Postad 13 Augusti , 2017 (redigerade) Egentligen är det nog bara våra bilar (X1/9) som har förgasarkylfläkt vad jag vet, då det är en konstruktionsmiss man rättade till i efterhand....;-) Men håller med om att köra motorrumsfläkten. En annan variant är annars just att montera en extra motorrumsfläkt blåsande på förgasarna med en termostat på 50-55° eller så på foten av någon av dem. T ex en sådan här (kräver ett mellanrelä med växlande kontakt då den bryter vid ökad temp): https://www.conrad.se/Temperaturvakt-BK05-BB5D-60-1-st.htm?websale8=conrad-swe&pi=1527233&ci=SHOP_AREA_14741_0231030 Den här kan också funka: https://www.elfa.se/sv/termostat-60-elmwood-2455r-01000079/p/13791456?q=137-91-456&page=1&origPos=1&origPageSize=50&simi=97.0&no-cache=true (även om ELFA rör till det en hel del och det inte är 100% självklart att den SLUTER vid ökande temp). Redigerad 13 Augusti , 2017 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 161 Postad 13 Augusti , 2017 Lösningen med fläkt är inte så vanlig det har du nog rätt i. Har en Uno Turbo och på den ät det en fläkt som kyler insprutarna! Annars är det nog bara udda bilar som har den lösningen. Jag tror på fläktlösningen. Bäst vore att rikta luftflödet med en släng rakt på förgasaren/förgasarna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 13 Augusti , 2017 Förutom ånglås i förgasarna är det vanligt med ånglås i bensinpumpen om man har den mekaniska pumpen kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salomaa 0 Postad 13 Augusti , 2017 Kan vara i bensinpumpen också,,,för har en fläkt riktad mot förgasarna som tar kall luft utifrån men hjälper föga,,,med fläkten på och motorhuven uppfälld funkar det bättre men vill ju inte ha den uppe hela tiden. Och efter att ha stannat och sen försöka starta är ju problemet där igen. Tror på att byta termostat, bensinpump och isolatorplattor skulle det lösa sig. Tack för alla svar, det är så här man lär sig. Mvh Salomaa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 657 Postad 13 Augusti , 2017 49 minuter sedan, Salomaa säger: Kan vara i bensinpumpen också,,,för har en fläkt riktad mot förgasarna som tar kall luft utifrån men hjälper föga,,,med fläkten på och motorhuven uppfälld funkar det bättre men vill ju inte ha den uppe hela tiden. Och efter att ha stannat och sen försöka starta är ju problemet där igen. Tror på att byta termostat, bensinpump och isolatorplattor skulle det lösa sig. Tack för alla svar, det är så här man lär sig. Mvh Salomaa Din ursprungsfråga gällde ju isolatorplatta för att få till en värmesköld mot förgasaren, och är det förgasarna vi talar om som visst kommer en fläkt att hjälpa. Varför tror du inte det, har du redan byggt om och provat ? Som vi nämnt finns lösningen på vissa (men få) bilar där man har liknande problem. Hade det varit i pumpen borde motorn starta men dö strax, då den borde hinna starta på det som finns kvar i flottörhusen i gasarna. Termostaten tror jag inte alls på, om inte motorn går varm under gång. Det är eftervärmen som är problemet, och även om du sänkte drifttemperaturen 10-20°C skulle samma problem kunna uppstå. Möjligen bensinpumpen, om du också har problem under gång. Kanske du har dålig lufttillförsel in under motorboxen eller att luften kommer in långt från förgasaren/luftfiltren och då hinner värmas upp onödigt mycket ? Under drift borde nämligen omsättningen av luft och flödet av friskluft in i gasarna hålla tempen nere i dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser