Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
hbengtsson

KAD44: hostar till vid gasavdrag till tomgång

Rekommendera Poster

När man slår av på gasen (varm motor) ner till i princip tomgång så skakar motorn till och nästan stannar. Detta sker under ca 2 sekunder. Sedan hämtar den sig och ligger kvar normalt på tomgång.

 

Tankar? Först tänkte jag att tomgången kanske var för låg, men den håller ju i sig sedan. Luftrelaterat? 

 

Motorn går kanon i övrigt även om jag kan tycka att den rullar lite diskret på tomgång, men tror det är normalt.

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gör en motor som "rullar lite diskret"? Pratar vi om ljudet, varvtalet eller motorns rörelse i sin upphängning?

Andra saker som skulle vara bra att veta är status på bränslefilter, luftfilter. Är de bytta nyligen? Har förfiltren kontrollerats gällande vatten?

Har några övriga felsökningsåtgärder gjorts?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, Prestige34 säger:

Vad gör en motor som "rullar lite diskret"? Pratar vi om ljudet, varvtalet eller motorns rörelse i sin upphängning?

Andra saker som skulle vara bra att veta är status på bränslefilter, luftfilter. Är de bytta nyligen? Har förfiltren kontrollerats gällande vatten?

Har några övriga felsökningsåtgärder gjorts?

 

 

Med "rullar" så menar jag nog mest ljudet då det inte syns nämnvärt på varvräknaren. Motorljudet på tomgång är lite oroligt så att säga. Men inget som sticker ut kan jag känna.

 

Bränslefilter och förfilter byttes av varvet inför denna säsongen. Luftfilter byttes inför förra säsongen (ca 120 gångtimmar har passserat sedan dess). Inga felsökningar gjorda. 

 

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, hbengtsson säger:

 

Med "rullar" så menar jag nog mest ljudet då det inte syns nämnvärt på varvräknaren. Motorljudet på tomgång är lite oroligt så att säga. Men inget som sticker ut kan jag känna.

 

Bränslefilter och förfilter byttes av varvet inför denna säsongen. Luftfilter byttes inför förra säsongen (ca 120 gångtimmar har passserat sedan dess). Inga felsökningar gjorda. 

 

Det är inte kompressorn du hör då som du upplever hostar till. Den går ju i och hänger med om du drar av på gasen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, kossor säger:

Det är inte kompressorn du hör då som du upplever hostar till. Den går ju i och hänger med om du drar av på gasen. 

 

Nej, det är inte kompressorn tyvärr. Detta sker endasr vid låga varv vid övergång till tomgång (och varm motor.) Den hostar till  vid runt 700 rpm och sedan hämtar den tomgången

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt tomgångsvarvtal är ca 600 RPM. Du menar att vid ca 700 rpm tappar den varv och dyker under 600 rpm för att sedan stabiliseras på 600 rpm?

Sker det bara när växeln läggs ur, eller går det att återskapa när man varvar med friläge och sedan drar ned till tomgång?

Jag har inga ideer, men tänkte att det kanske hänger ihop med växlingen...

Jag skulle i vilket fall börja med det vanliga, dvs filter etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, Prestige34 säger:

Normalt tomgångsvarvtal är ca 600 RPM. Du menar att vid ca 700 rpm tappar den varv och dyker under 600 rpm för att sedan stabiliseras på 600 rpm?

Sker det bara när växeln läggs ur, eller går det att återskapa när man varvar med friläge och sedan drar ned till tomgång?

Jag har inga ideer, men tänkte att det kanske hänger ihop med växlingen...

Jag skulle i vilket fall börja med det vanliga, dvs filter etc.

Precis, den ligger på ca 600 rpm på tomgång och det ger knappt utslag på varvräknaren men det hörs och känns tydligt när man varvar ner den till tomgång. Den liksom "bluddrar" till ett par tre gånger.

 

Har inte testat att varva i friläge än. Skall prova. Det sker även när man varvar ner till "krypfart" - dvs det sker inte nödvändigtvis när man lägger ur växeln.

 

Skall testa luftfilter först då det är enklast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Min chansning är att någon spridare inte mår som den skall, brukar göra så att tomgången är lite orolig osv, finns ett medel du kan köpa och köra i tanken som tydligen skall vara bra för att göra rent i spridarna. Kan rädda dig ifrån att behöva renovera spridaren. Har för mig även att det är så att spridarna är självlärande och om du haft skit i dem en längre tag så lär sig motorn att inte gå riktigt som den skall. 

Testa och kör i medlet och se om det blir bättre. annars så är det nog tyvärr så att du behöver byta någon spridare =)

 

//Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...