Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
P_Martinsson

Biltemas fälgrengöring/oxalsyra på bottenfärg

Rekommendera Poster

Hej alla!

Som rubriken antyder, vad händer om det kommer oxalsyra på bottenfärgen?

Tänkte använda Biltemas fälgrengöring för att få skrovet/vattenlinjen rent efter upptagningen i höst.

Vad händer om det kommer ner på bottenfärgen? Skadar det färgen, eller funkar det rengörande även på bottenfärgen?

Har för mig att man inte skall få oxalsyra på drevet. Hur noga är det med det? Skall drevet täckas på något vis? Hur får ni drevet rent?

Tack så länge!! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det händer väl egentligen ingenting, har du hård vit färg blir den kanske renare. När det gäller drevet så brukar jag tvätta av även det med fälgtvätten (bilfälgar är ju inte sällan av aluminium numera), sen sköljer man av det efteråt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om det skulle sitta mer eller mindre torkat "slem" på bottenfärgen, vad löser man det mer? Eller funkar det kanske med mild högtryckstvätt rakt av, utan någon annan hjälp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tidigare kört med högtryckstvätt på den polerande bottenfärgen, men frågade vår verkstad hur de gör för att få botten ren och snygg på de båtar de gör redo inför vintern. De blandar Toxal/oxalsyra och vatten 50/50 och sprejar detta på botten med en stor blomspruta. Magiskt, smutsen försvinner medan man tittar på. Jag gör alltid så numera. Min slutsats är att de dyra specialmedlen, t.ex Sharkbite, måste innehålla den blandningen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter ju väldigt bra, frågan är bara var man köper Toxal och om man kan göra det som vanlig hederlig svensk medborgare?  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nemas problemas! En femlitersdunk kostar 263 kr och räcker flera år. Frakt 106 kr om du inte hittar någon som säljer den på hemorten. Jag har köpt min dunk i butik.

http://shop.thordohlssonskemiska.se/toxal/47-0

Ser att den nu också finns som gel för bättre vidhäftning. Den blir nog kanske svår att spreja på.

http://shop.thordohlssonskemiska.se/toxal-gel/48-0

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...