Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Firefox86

Yamaha f50 2001 hoppar går dåligt lågt rpm

Rekommendera Poster

motorn går ner till ca 600 500 rpm hoppar och rudkar och vibrerar när man lägger i växel och bara driver fram.

men gasar jag lite så varvet hamnar runt 1000 så går den rent och fint hela vägen till max.

när jag inte har växel i så ligger motorn runt 900rpm och går rent och fint. 

det är bara när man lägger i växeln och driver.

kan det vara tomgången som behövs justeras ? och vart sitter den skruven ?

har kikat lite och är det den som sitter längst ner på den 4e förgasaren och justerar den långa armen som styr alla 4 förgasarna ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så börjar en motor inte gå dåligt utan att det kommit in skit eller vatten i bränslet. Problem av detta slag manifesterar sig oftast vid uppstart på våren. Jag utgår då ifrån att det är ett bränslerelaterat problem, vilket är troligast. Att justera bort föroreningar är inte så lätt, men jag skulle testa att tömma flottörhusen. Därefter anteckna inställningen av blandningskruvarna genom att räkna antalet varv för att försiktigt dra dem i botten. Efter detta öppna dem nästan fullt, starta motorn och hoppas att skiten då släpper. Därefter ställa in skruven som den tidigare var intälld. Gör detta med en skruv i taget. Det kan även vara andra fel. Rör Inga skruvar vid några långa armar. Detta påverkar synkingen och inte heller denna blir plötsligt fel. Du behöver specialverktyg för att synka om förgasarna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ägaren innan hade skruvat på varje förgasaren dom skruvarna till vänster på bilden.

och då gick motorn skit.

han lämnade då in motorn så en mekaniker gick synka om dom.

men tomgången var fortfarande dålig när man lägger i växeln.

folk har sagt att man justerar tomgången på motorn genom att skruva in en skruv som sitter längst ner på en lång arm på motorn höger.

FB_IMG_1502445954492.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessa motorer är enligt min erfarenhet klassiska när det gäller trånga lågfartskanaler på 4-taktare som sätts igen med tiden om soppan inte är 100%.

Guestsson skriver det som det är, man kan inte justera bort skit i förgasaren utan enbart kompensera. Det blir dock inte 100%.

Min F50 -98 går lite smårisigt på lågvarv/tomgång men det har blivit bättre med tiden sen jag började blanda i Red Line S1 röda tillsats i var annan tank. Började med det innan jag rev det hela och det blev så pass ok att jag funnit mer akuta saker att ta tag i.

Min motor råkade ut för en tidigare ägare som av misstag råkade hälla i 5år gammal oljeblandad bensin och det satte såklart igen allt och lite till i de små förgasarna...

Med bra soppa och välsynkade förgasare är F50 bra motorer som blev än bättre och mindre känsliga när de fick insprut...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag inte skruvat på min motor på ett tag, men tomgångsskruven är väl längst ner till höger i bild, alt den bredvid?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

oki den övre eller undre?.

om jag nu väljer att riva dom och göra rent. måste jag synka in som igen fast jag inte rör någon justerings skruv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Firefox86 säger:

oki den övre eller undre?.

om jag nu väljer att riva dom och göra rent. måste jag synka in som igen fast jag inte rör någon justerings skruv?

Yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

läste på ett amerikanskt forum där säger dom att tomgångskruven sitter till vänster på den 4e förgasaren se bild

Screenshot_20170811-222005.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...